Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Proč hlásí nástupiště na poslední chvíli? Lidé už nechtějí improvizaci

Hlavní nádraží. foto: Lidové noviny

Anketa
PRAHA - Česká nádraží vyhlašují nástupiště pro jednotlivé vlaky až na poslední chvíli. V Německu i jiných zemích ale cestující znají svůj perón dlouho dopředu. Proč to tak není i v Česku? Správci železnice, cestující i dopravní experti odpovídají ve velké anketě Lidovek.cz.
  6:00

Zejména na pražském Hlavním nádraží si cestující stěžují na to, že musí do poslední chvíle čekat v hale před informační tabulí a pak rychle vystartovat ke svému vlaku.

Lidovky.cz popsaly, jak moc se český systém „přesně, ale na poslední chvíli“ liší od německého způsobu fixního přidělování nástupišť pro jednotlivé linky. Přečtěte si názory na systém nastavený Správou železniční dopravní cesty (SŽDC).

Jiří Macek, cestující

Hlavní nádraží v Praze - vstup.

„Zatímco v Německu i jinde v Evropě na velkých nádražích se ví rok dopředu, ze kterého nástupiště pojede který vlak, v Praze na Hlavním nádraží to není jisté často ani patnáct minut před odjezdem. Drahé informační tabule za miliony dají informace na poslední chvíli, načež následuje nedůstojný úprk cestujících na vzdálené peróny. Evidentně šlendriánská práce českých zaměstnanců.

Už jsem si na to stěžoval a dostal jsem odpověď "přece nemůžeme pouštět lidi na nástupiště, dokud je tam předchozí vlak". Jenže v západní Evropě (ale i třeba na centrálním varšavském nádraží) to jde a nikomu to nevadí. Dokud nezačne moderní informační technika poskytovat moderní informace, bude cestování z pražského Hlavního nádraží zvláště pro méně pohyblivé lidi hororem.“

Jakub Ptačinský, Správa železniční dopravní cesty

„Pokud při provozu na pražském Hlavním nádraží napíšeme 30 minut předem, kde bude vlak stát, pak se v čase špičky mezitím na daném perónu vystřídají až čtyři vlaky. Cestujícímu by se pak lehce mohlo stát, že nastoupí do zcela jiného spoje a to i přes to, že na perónech jsou umístěny moderní cedule, které ukazují názvy vlaků a časy odjezdů.

Pražský uzel je kapacitně maximálně vytížen a denně odbaví mezi 700 až 1000 vlaky. K omylu tak by mohlo dojít zcela lehce. Čekání v teplé hale, kde je možné dát si občerstvení a vyčkat příjezdu, je tak pro řadu cestujících výhodnější, než mít jasno, odkud vlak za půl hodiny pojede. V Německu je jako standard zaveden systém stálého odbavování z pevných fixních míst, čemuž je uzpůsobena i kapacita uzlů i tratí. V Česku funguje systém odlišně a místo je vlaku přidělováno podle aktuálního stavu v konkrétní stanici.

U modernizovaných tratí koridorového typu a u modernizovaných železničních uzlů se tento „německý systém“ snažíme užívat i u nás. Pokud to provozní situace dovoluje, dostávají vlaky stálé místo, což pravidelný cestující ocení.“

Hlavní nádraží - Fantova kavárna.
Hlavní nádraží.
Hlavní nádraží - vstup.
Z hlavního nádraží v Praze nevyjel jediný vlak.

Václav Hejda, cestující

„Na situaci, kdy jsme se s manželkou, oba sedmdesátiletí a s těžkými zavazadly, dozvěděli na pražském Hlavním nádraží číslo nástupiště deset minut před odjezdem našeho rychlíku do Plzně, jsem si stěžoval mailem 20. května tohoto roku.

Ze SŽDC mi odpověděli, že výpočtem stanovili minimální dobu k oznámení na osm minut, takže je moje stížnost neoprávněná. Mimochodem, průvodčí ve vlaku, do něhož jsem nastoupili na poslední chvíli, nás sama vyzývala, abychom si stěžovali.“

Radek Joklík, České dráhy

„Se SŽDC jsme o této věci jednali a rádi bychom docílili alespoň prodloužení intervalu mezi zveřejněním informace a plánovaným odjezdem vlaku. Jednání se SŽDC budou dál pokračovat.“

PSALI JSME:

Petra Nováková, Student Agency

„Stává se, že vlaky nejsou z různých důvodů vyhlášeny v dostatečném předstihu. Zaměstnanci SŽDC jsou ale na vyžádání schopní poskytnout velice detailní odpovědi, proč se tak stalo. Je-li to třeba, zprostředkují nám kompletní rozbor všech informací poskytnutých ve stanici k vlaku, počínaje časem "nasvícení" spoje na odjezdové tabuli, přes přesný čas doplnění informace o konkrétním nástupišti a koleji, časem "vypsání" vlaku na tabuli na nástupišti, až po doslovný obsah hlášení a přesném čase jeho zadání "do fronty" pro vyhlášení a vlastní reprodukce.

Systémově je pak pravdou, že z důvodů neodmyslitelné vazby na technologii jízd vlaků není vždy za aktuální provozní situace možné dodržet kýžené předstihy v informovanosti. Lidský faktor, který do ovládání těchto sdělovacích technologií (jak je tomu i všude jinde) také vnáší jisté riziko. Nicméně se domníváme, že cestující je lepší informovat byť s menším předstihem, ale přesně.“

Anketa

Jaký způsob hlášení nástupišť vám vyhovuje?

Klidně krátce před odjezdem, ale přesně 205
S větším předstihem 1524
Je mi to jedno 116

Petr Kadeřávek, vedoucí redaktor Železničního magazínu

„Naplánovat přistavení vlaků na určité koleje umíme také a určitě by to přivítali i sami zaměstnanci nádraží. Skoro si myslím, že v interních služebních pomůckách tomu tak je, ale správci železnice si to netroufají prezentovat veřejně z obavy nemožnosti záruky dodržování na úrovni, kterou by si představovali. 

Nástupiště jsou pro určité směry prakticky neměnná a myslím, že skoro vždy by se s jistotou vědělo, že rychlík na Kolín například pojede z 2. - 4. nástupiště, na Hradec Králové nebo Ústí nad Labem ze 4. - .6.nástupiště, což by cestujícímu se sníženou pohyblivostí umožnilo se alespoň přiblížit. Ale toto ví spíš pravidelný pasažér. 

Samozřejmě že cestující si vlak splést můžou. Ovšem před nástupem do vlaku je ještě možnost zkontrolovat informační panel na nástupišti nebo se zeptat průvodčího u vlaku. Spíš vidím nebezpečí v tom, že cestující se vyšplhá na nějaké nástupiště, kde zjistí, že musí opět sejít opět dolů a vylézt na jiné. Zaráží mě také nedostatek míst k sezení v hale pražského Hlavního nádraží - jen dvě kratičké řady laviček v horní úrovni haly. Cestující tedy nejenže netrpělivě čekají na oznámení nástupiště, ale ještě přitom musí nedůstojně a nepohodlně stát pod tabulí v davu ostatních lidí se stejným problémem.“

Petr Šlegr, Centrum pro efektivní dopravu

„Německý přístup (spíše bych řekl civilizovanější) funguje ještě ve Švýcarsku, Nizozemsku, Belgii a dalších zemích. Umožňuje cestujícím lépe plánovat cestu a znamená méně stresu. Kolej (nikoliv jenom nástupiště) si zjistí již při vyhledání spojení (je známá rok předem), nikdo nečeká v čekárně, každý jde rovnou na svůj perón.

Vlak společnosti RegioJet.

A jelikož jsou lidé zvyklí, že ten perón využije i několik vlaků předtím, dávají si pozor, aby nastoupili do správného. Cíl každého vlaku je samozřejmě hlášen, ale jen na daném nástupišti, protože pro cestující čekající na úplně jiném nástupišti je tato informace irelevantní. To systém hlášení v Česku neumožňuje, takže celá nádraží jsou zaplavována akustickým smogem – litanií hlášení, ze kterých je stejně obtížné vyslechnout potřebnou informaci.

Popsaná situace je prostě střet kultur. U nás se považuje za normální, ne-li přímo správné, že se neustále improvizuje. Plán obsazení kolejí stanice je spíše taková orientační pomůcka "jak by to třeba mohlo i být", a de facto slouží spíš jako důkaz, že se ty vlaky na nádraží vůbec nějak vejdou.

Obecně je problém, že máme na železnici katastrofálně poddimenzovanou kapacitu takřka čehokoliv (včetně zmodernizovaného hlavního nádraží v Praze), a tak dva tři zpožděné vlaky jsou schopné zde zahájit řetězec improvizací i tehdy, když to třeba výpravčí náhodou zrovna ani sám nechtěl.“

Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...