Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Čekání se vyplatilo, BMW 750 je luxusní čtyřkolka

Ekonomika

  10:34
BMW 750i je historicky první největší sedan německé značky, který lze objednat také s pohonem všech kol. Tato volba však přináší jistá omezení. Více než jinde totiž u ní platí ono známé „něco za něco“.

BMW 750 Li sDrive foto: BMW

Německá značka BMW u své největší limuzíny řady 7 dlouho setrvávala na klasickém pohonu zadních kol. Časy se však mění a s nimi také požadavky zákazníků. Konkurenční Audi v této třídě rozšířilo pohon obou náprav, a to velmi úspěšně.

Čtyřkolku již několik let nabízí také Mercedes. Kdo někdy klouzal na uježděném sněhu či ledu ve dvoutunovém vozu s pohonem zadních kol, pochopí. I malý kopec může znamenat velký problém.

Čtyřkolka s jediným motorem

BMW si dalo na čas, zato přišlo s velmi vyspělým systémem pohonu všech kol xDrive. Ten dokáže poslat na jednu nápravu s optimální trakcí v krajních případech až 100 procent točivého momentu.

Nejvíce je jeho přítomnost poznat v zatáčkách. Více síly na zadní nápravě pomůže velké limuzíně lépe vykroužit oblouk, chování vozu se blíží standardním verzím s pohonem zadních kol. Když auto zatáčku opouští, dostanou přednost přední kola, která je z ní "vytáhnou".

Hodnocení

Za volantem 75 %

Rodina 25 %

Cena 0 %

A to není zdaleka vše. Charakter automobilu lze měnit ve 4 krocích od komfortního po sportovní nastavení. U čtyřkolkového modelu navíc BMW přidává výbavu, která je jinak za příplatek, zejména aktivní stabilizátory, potlačující náklony karoserie (jako příplatkové vyjdou na zhruba 150 000 korun).

A také natáčecí zadní nápravu (v příplatku za cca 50 000 korun), díky níž se na zakroucených silnicích chová obratně jako mnohem menší auto. Jak jste v této dvoutunové limuzíně rychlí, poznáte až při pohledu na tachometr, který občas vyděsí.

Pohon všech kol si ale nelze vybrat k většině modelů jako u konkurence. BMWjej nabízí pouze s benzinovým osmiválcem, který má díky přeplňování spoustu síly prakticky kdykoliv. Ochotně se nechá vytočit – uklidňující ticho na palubě pak jen vzdáleně přeruší dravý, skvěle utlumený zvuk motoru.

Dvanáct litrů při klidné jízdě

Ušlechtilá pohonná jednotka je také paradoxně největší nevýhodou tohoto vozu. Pohon všech kol zvýšil spotřebu vozu o mnoho více než o necelý litr, jak tvrdí technické údaje.

Při klidné jízdě vůz spolyká kolem 12 l/100 km, a když se necháte zlákat silou motoru, dostanete se i na dvoumístné hodnoty začínající dvojkou.

Nicméně kdo si může takové auto s jeho poklesem ceny dovolit, spotřebu řešit nejspíš nebude. Na rozdíl od menší ztráty zpětné vazby ve volantu.

V případě o 14 centimetrů prodloužené verze 750 Li však i ta ztrácí význam. Její majitelé budou sedět na zadních sedadlech a užívat si komfort a luxus v doslova obřím prostoru na svých sedačkách. Jak příjemně se BMW 750 řídí, možná nikdy nezjistí.

TECHNICKÁ DATA

  • Rozměry 5212x1902x1478 mm
  • Zavazadlový prostor 500 l
  • Hmotnost 2060 kg
  • Motor přeplňovaný 8válec 4,4 l
  • Výkon 300 kW (407 k)/5500 min-1
  • Toč. moment 600 N.m/1750 min-1
  • Zrychlení 0–100 km/h 5,1 s
  • Nejvyšší rychlost 250 km/h
  • Komb. spotřeba 11,9 l/100 km
  • Cena cca 2 664 000 Kč

Autoři:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!