Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Ceny chytrých mobilů drtí konkurenční boj

Ekonomika

  7:08
PRAHA - Konkurence na trhu s chytrými telefony se v Česku rychle zvyšuje a spolu s tím se stupňuje i boj výrobců o nové zákazníky. Chytrý telefon má v Česku sice teprve necelých 20 procent lidí, ale obliba těchto zařízení rychle stoupá.

4G HTC Thunderbolt foto: Reuters

Výrobci i prodejci chytrých mobilů jdou proto s cenami výrazně dolů, a nový smartphone si tak Češi mohou pořídit až o několik tisícovek levněji než před několika měsíci.

INFOGRAFIKA:


Ceny chytrých mobilů klesly během pár měsíců až o 20 procent. Ročně pak chytré telefony zlevňují až o sedm tisíc korun. Podle odborníků za to může právě zvyšující se konkurence na trhu a nižší náklady na výrobu.

"Příčinou je pak také nástup levných čínských značek, jako jsou ZTE nebo Huawei, které nabízejí levné modely s operačním systémem Android," doplňuje Michala Gregorová z nákupní galerie Mall.cz.

Jedny z největších slev chytrých telefonů se týkají například finské Nokie, jejíž modely Nokia C7, Nokia E6 a Nokia N8 zlevnily o více než tři tisíce korun. Například Nokia N8 se tak dá v oficiálním e-shopu firmy pořídit za 10 200 korun, což je oproti původní ceně pokles o zhruba čtyři tisíce korun.

ČTĚTE TAKÉ:

Ještě levněji se pak dají chytré telefony pořídit v českých e-shopech, kde jsou ceny ještě o zhruba tři tisíce korun nižší. Zmiňovanou Nokii N8 tam tak pořídíte za 6976 korun, Nokii C7 pak za zhruba 5500 korun. Od uvedení na trh je to pokles zhruba o šest tisíc korun.

Podle odborníků je snížení cen u chytrých telefonů Nokia logické. "Nokia má myslím velké problémy s odbytem," vysvětluje odborník na telekomunikační trh a ICT konzultant Marek Frelich a dodává, že právě proto chce zřejmě tlačit na zákazníky přes cenu.

Smart
Nokia ale zdaleka není jediná, která jde s cenami smartphonů dolů. Během několika měsíců totiž klesly ceny chytrých telefonů napříč značkami. Například cena chytrého telefonu Desire Z od firmy HTC během několika dní klesla o více než dva tisíce a v internetovém obchodě se dá sehnat od zhruba šesti tisíc korun. O několik stovek korun se pak snížily ceny i u telefonů značky Sony Ericsson nebo Samsung.

"Na počátku na trhu figuruje jedna velká značka, pokud je ale trh zajímavý, postupně se na něj soustřeďuje stále více výrobců. Ti soupeří jak s vůdcem trhu, tak i vzájemně mezi sebou, čímž vzniká prvotní cenový tlak," vysvětluje analytik společnosti A. T. Kearney Jiří Donát a s jeho slovy souhlasí i ostatní odborníci.

"Hlavním důvodem snižování cen je fakt, že zájem o chytré telefony výrazně roste a díky zvyšujícímu se objemu výroby klesají náklady. Výrobci tak mohou snížit cenu," potvrzuje i Gergely Csanda, Business & Category Manager v Sony Ericsson pro střední Evropu. S cenami ale kromě výrobců chytrých telefonů musí jít dolů i prodejci a mobilní operátoři.

"Zlevňujeme neustále, a ještě každodenně kontrolujeme konkurenci. Na trhu je velká nestabilita, a český zákazník je navíc vychován tak, že každá desetikoruna je argument ke koupi," vysvětluje Michal Navrátil z Electro Worldu.

Zatímco prodejci musí jít s cenami dolů, aby se udrželi na trhu, motivace mobilních operátorů je jiná. "Operátoři primárně chtějí prodat co nejvíce služeb a k tomu jim právě fenomén smartphonů pomáhá. Jejich cílem není vydělávat primárně na prodeji chytrých telefonů, ale spíše na datových přenosech, které samozřejmě majitelé chytrých mobilů využívají," vysvětluje Frelich.