Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Ceny ojetin už klesly pod úroveň Německa. Bazary lákají slevami i triky

Ekonomika

  14:23
Česká autobazarová kultura je džungle, která je kvůli snížené poptávce a méně kvalitním komponentům stále divočejší, říká Aleš Zich, odborník na ojetiny ze společnosti Auto AZ Consulting. Ceny vozů zato podle něj klesly pod úroveň Německa.

LN Jak se změnila situace na trhu s ojetými vozy v posledních měsících?
Stále se hůře a méně prodává. Prodejci mají malé marže a hledají způsoby, jak vydělat. Projevuje se také snížená kvalita nových aut a jejich nižší cena. Takže na jednu stranu se ojetiny prodávají levněji, ale na druhé se na nich také vyskytuje více závad. Řekl bych, že důvodem bude to, že kvalita aut šla celkově dolů.

Čtěte více:

LN Takže jsou vozy v bazarech obecně závadnější?
Lze říci, že ano. Nacházím na nich více nedostatků, ale ne zásadního charakteru. Víc drobností, než bylo zvykem, a to i na poměrně pěkných autech.

LN Jde o vady přímo z výroby, nebo jak si to vysvětlit?
Dneska komponent vydrží mnohem méně než v minulosti. Například se to týká spousty dílů na podvozku.

LN Takže kvalita dílů klesá?
U nových aut jednoznačně. Když se podíváte na ceny aut dnes a před pěti lety, je to hodně velký posun. Na ojetinách se to projevuje. Koupit před pěti lety auto se sto padesáti tisíci najetými kilometry znamenalo pořídit si dobře zajetý vůz. Dneska je to obvykle auto za dvěma třetinami své životnosti.

LN Auta, která jsou letos nová, přijdou dejme tomu příští rok do autobazarů. Znamená to, že bazary budou od příštího roku plné zmetků?
Nemyslím. Ale člověk bude muset počítat s tím, že kupuje levnější auto, spotřební zboží. Auta budou vyžadovat investice, jak po koupi, tak průběžně. To se ostatně děje už dnes. Auta se nestaví tak, aby bez problémů a bez investic vydržela mnoho set kilometrů. Počítá se s tím, že je levně koupíte a budete investovat do údržby. Myslím si tedy, že větší roli než dosud bude hrát historie vozu a to, jak se o něj jeho předchozí majitel staral. Mnohem častěji bude bohužel asi docházet k tomu, že majitel nechá dojít komponent až na hranici životnosti a před výměnou auto prodá. To se dělalo i dříve, teď ale těchto aut přibývá.

LN Lze specifikovat komponenty, které dříve ztrácejí životnost?
Kulové čepy ramen, čepy řízení, spojovací tyčky stabilizátoru, silentbloky uložení náprav. Někdy tlumiče. Také brzdy odcházejí dříve. To je možná dáno i charakterem provozu, ale mění se častěji než dřív.

LN Liší se nějak svou kvalitou třeba asijská, evropská a americká auta?
Obecně jsou na tom hůř francouzská auta, lépe německá a nejlépe japonská. Nicméně u každé značky a u každé země původu najdete modely, které fungují perfektně, a tak častou údržbu nepotřebují, a modely, s nimiž budete neustále v servisu. Už se nedá říci, že by Mercedes byl bez problémů a Renault je špatná značka.

LN Co tedy rozhoduje?
To se model od modelu liší. Předpokládané náklady na vůz se dnes dají odhadnout spíš podle modelové řady než podle výrobce. Nejvíc se to pozná na servisní historii ojetých vozů.

LN Nepostihly trh s ojetými vozy problémy s kvalitou některých značek, které se řešily začátkem roku? Neobjevuje se například více vozů značky Toyota?
Nezkoumal jsem to, ale nemyslím. Toyotám lidé stále věří, i když musím připustit, že se mi množí dotazy, jestli je rozumné kupovat jejich nové vozy. Myslím, že nějaký problém má každá automobilka, ale nikde nedošlo ke skokovému zhoršení kvality. To je spíš postupný proces, který jde ruku v ruce se snižováním cen nových vozů.

LN Změnili samotní prodejci ojetin svou prodejní taktiku?
Jak kdo. Více se profilují. Je spousta malých bazárků, kde všechno běží dál - stále v nich jsou prodejci v teplákách, tvářící se, že je zákazník nezajímá. Střední třída bazarů se k zákazníkům chová vstřícně, ale neřekne nic, co nemusí. Stále to jsou prodejci, a ne rádci či průvodci. Klienti se maximálně dozvědí, že je to dobré auto, ale objektivní informace chybí. Potom je několik větších a kvalitu si hlídajících autobazarů, které pečlivě dohlížejí na to, odkud nakupují auta. U nich je znát, že si zákazníka váží.

LN Velkým tématem bylo stáčení kilometrů. Změnilo se to?
Ty se stáčejí vesele dál a to hodně. Teď jsme zrovna zjistili podle menšího průzkumu, kdy bylo namátkou vybráno devět vozů v inzerci různých značek a různého stáří, že pět z těchto vozů mělo prokazatelně stočený tachometr, a to někdy i o více než sto padesát kilometrů. Stává se i to, že se kilometry stočí víckrát během historie vozu. Něco podobného zjišťujeme i u dovozových vozů, kde to není tak snadno ověřitelné. Je to pořád nejčastější a nejoblíbenější finta. Samozřejmě se stále objevují i různé opravy po haváriích různé vážnosti, po nichž přesto zůstaly stopy. Třeba nedoléhají dveře a mohlo by tam zatékat. Hodně se sází na nevědomost kupujících. To je nejčastější finta, že kupující neví, nezná a pouze si myslí, že tomu rozumí. Troufám si tvrdit, že bez zkušenosti nemáte šanci spoustu věcí odhalit.

LN Mají to dnes kupující složitější třeba proto, že musí hlídat víc systémů?
To rozhodně. Auta jsou složitější a je na nich spousta věcí, na které je třeba se zaměřit, což je výhoda pro prodejce. I systém prodeje je složitější. Třeba ceny. Uvádějí se bez daně nebo po slevě, kterou dostanete, když využijete úvěr nebo leasing. Důsledkem toho pak je, že jenom se vyznat v cenové politice není úplně jednoduché. Kolikrát je problém si sjednat cenu auta.

LN A mají dnes kupující proti minulosti v něčem výhodu?
Třeba v tom, že dřív měl každý prodávající velký prostor na slevy, a přitom je nechtěl dávat. Aut bylo méně a poptávka byla větší, takže měl logicky větší marži a menší potřebu jít dolů s cenou. Když dobře prodáváte, proč byste slevoval? Kdo byl šikovný a dokázal třeba dobře opravit bourané auto a ještě stočit kilometry, vydělal na tom mnohem víc než dnes. Dneska se to otočilo. Marže prodejců se zúžila na polovinu, manévrovací prostor pro poskytnutí slevy jim klesá, ale ochota slevovat přitom roste. Slevují menší částky. Získat slevu tři až pět tisíc je dnes skoro standard.

LN Takže jsou prodejci ochotnější smlouvat?
Jsou, protože si uvědomili, že kouzlo není prodat dvě auta s velkou marží a dalších dvacet jich mít na skladě, ale prodávat trvale.

LN Loni se jezdilo pro auta do Německa. Platí stále, že je výhodnější nakupovat auta na západě?
U aut do dvou set tisíc to už opravdu neplatí. Kolikrát ho u nás koupíte i levněji, a v dobrém stavu. U dražších aut se to vyplatit může, ale také to není pravidlo. Ceny ojetin se hodně srovnaly a v poslední době klesly v Česku pod úroveň Německa. Na druhou stranu je tady hrozná džungle. Najít v Česku dobré ojeté auto je mnohem složitější než v Německu. Kultura prodeje je u nás horší a kvalita vozů obvykle také.

LN Stává se také, že inzerované vozy v bazaru vůbec nejsou? Je to jeden z triků. Bazary dnes musí mít širokou nabídku, aby obstály, takže občas nabízejí i to, co nemají. Pak se stává, že když zavoláte do autobazaru, tak vám o daném voze tvrdí, že je komisní, že v bazaru nestojí, nebo že je teprve nechají dovézt (načež se dozvíte, že se to nepovedlo), popřípadě, že už je prodané. To se mi stalo už několikrát. Naposledy dnes ráno: Automobil je inzerován a vyfocen na place, ale jeho majitel ho prý bude ještě nějakou dobu potřebovat a k prodeji půjde až výhledově.

LN Takže s autem v komisi původní majitel ještě jezdí. V čem to ale přináší užitek bazaru?
Je otázka, jestli tomu tak skutečně je. Jestli si prodejce jenom nechce rozšířit portfolio pro zákazníky. Když už mu zavoláte, tak vám nabídne, že vám z dobré vůle sežene jiné podobné auto.

LN U kterého už ale budou minimální záruky, že bude mít inzerovaný počet najetých kilometrů a stav?
Pak nebude záruka žádná. Pak už se dostáváte do pozice, kdy jste někoho požádal, aby pro vás něco udělal. Hra se tím pomalu otáčí. Spíš nedoporučuji něco takového dělat.

LN A to je dnes častější?
Setkávám se s tím. Fungovalo to i dřív. V dnešní době se to dělá, pokud chybí nějaké auto v nabídce.

LN Je důležité, aby měly bazary kompletní sadu vozů?
Větší autobazary se tím chlubí. "Přijďte k nám, určitě si vyberete." Kouzlo je v tom, že pokud už přijdete do bazaru, tak chcete koupit. Málokdy se setkám s klientem, který by chtěl z bazaru odejít bez auta, i když je to auto prokazatelně špatné. Takže je to dobrý marketingový tah, jak k sobě někoho nalákat.

Autor: