Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Češi dali na povodně 68 milionů, dárcovských sms bylo 700 tisíc

Ekonomika

  9:24
PRAHA - Na účty humanitárních organizací Člověk v tísni, Adra a Charita ČR, které pořádají sbírky na pomoc postiženým povodněmi zatím dorazilo přes 68,2 milionu korun. Významnou částí se na darech na rozdíl od předchozích povodní letos podílejí dárcovské SMS. Podle tiskového mluvčího Vodafonu Miroslava Čepického jich Češi od 25. června poslali u všech operátorů bezmála 700 tisíc.
Telefonní hovor - lustrační foto

Telefonní hovor - lustrační foto foto: Shutterstock

Přitom jen na největší povodňovou sbírku, kterou pořádá organizace Člověk v tísni, připadá z tohoto počtu zhruba 560 tisíc DMS, které vynesly přes 15,2 milionu korun, Druhé povodňové DMS provozuje Adra.

"Nejvíce DMS nám přišlo 29. června, přes 26 tisíc. V současnosti už jsou to jen tisíce. Na lidi zabírají reportáže ve zprávách. Vidí, že se tam skutečně něco děje a když tam běží DMS, tak si to spojí, a pošlou ji," řekla LN Tereza Zedková z humanitární organizace Adra.

Pouze v menší míře využívá pro povodňové konto dárcovské SMS Charita ČR. "Na povodně jde čtvrtina výnosu Velké velehradské charitativní sbírky, která probíhala také přes dárcovské SMS," řekl Jan Oulík z tiskového oddělení Charity ČR.

Z každé dárcovské SMS dostane příjemce 27 korun a zbylé tři koruny jdou na náklady, které se dělí mezi mobilní operátory, provozovatele a zajištění administrativy.

"Celé to probíhá na nekomerční bázi. Tři koruny jsou minimální částka k zajištění provozu, abychom nebyli závislí na dotacích," řekla Klára Šplíchalová z Fóra dárců, které projekt DMS od roku 2004 v Česku zastřešuje.

Mobilní operátoři o tom, že by se vzdali svého podílu na nákladech ve prospěch postižených povodněmi, neuvažují. "Ty tři koruny jsou dlouhodobě nastavené na všechny projekty a vzdát se podílu na nákladech u části z nich by bylo velice složité. Pomáháme jinak. Uspořádali jsme sbírku mezi zaměstnanci. Plánujeme, že ještě pošleme větší částku přímo z rozpočtu Nadace Vodafone," sdělil LN Čepický.

Sbírku mezi zaměstnanci uspořádala i Telefónica O2. Za pět dnů od vyhlášení přispělo 909 zaměstnanců společnosti částkou 460 tisíc korun. O2 tuto částku dorovnalo na 1 milion korun a daruje ji společnosti Člověk v tísni. T-Mobile zatím o způsobu pomoci přemýšlí. "Zatím jsme se ještě nerozhodli. Vše je teprve v úvahách," řekla mluvčí firmy Jitka Pajurková.

Peníze a pomoc nepřicházejí do postižených oblastí jen přes velké organizace. Lidé nabízejí pomoc i přímo.

"Volají nám lidé s celé republiky. Nedá se říci, že by chtěli pomoct jen lidé v rámci regionu. Měli jsme telefonáty například z Prahy nebo Liberce. Lidé nabízejí kromě financí například oblečení nebo hračky. Také se ptají, co potřebujeme, nakoupí to a dovezou," řekla Věra Gatnerová z humanitární linky Jesenicka. Firmy podle jejích slov nabízí povodňové slevy nebo zboží podle svého oboru podnikání.

Pro srovnání při povodních v roce 2002, které postihly mnohem větší území a trvaly déle, se na největších povodňových kontech sešlo 300 milionů korun.

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...