Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Češi 'dojíždí' zimní gumy. Neušetří, a můžou někoho zabít, varují experti

Ekonomika

  6:10
PRAHA - Řada českých řidičů učiní na jaře úsporné opatření: zimní pneumatiky mám sjeté, 'dojedu' je a ušetřím své letní gumy. Podle nové statistiky nepřezouvá z tohoto či jiného důvodů více než pětina tuzemských majitelů aut. Dopravní experty to děsí. Tvrdí, že lidé neušetří skoro nic, a navíc ohrožují sebe i okolí.

Pneuservis. Ilustrační foto. foto: Ondřej Littera, MAFRA

Motivací pro ponechání zimních kol bývá skutečnost, že výška dezénu klesla opotřebením pod zákonnou hranici čtyř milimetrů, a proto už je příští zimu nelze použít. Někteří lidé dokonce ani sadu letních gum nemají.

Podle nedávno zveřejněného průzkumu webového obchodu Pneumatiky.cz nepřezouvá na jaře více než dvacet procent českých řidičů. Tato čísla potvrzují i zástupci Ústředního automotoklubu (ÚAMK). A tvrdí, že přínos pro peněženky motoristů je velmi sporný.

Přednost na 'kruháčích' se (ne)mění, řidiči tápou. Hrozí nehody, říká expert

„Jízdou v létě na zimních pneumatikách prodělá řidič Škody Octavia 1,6 TDI s ročním nájezdem 30 tisíc kilometrů téměř dva tisíce korun. Majitel Škody Octavia 1,4 TSI se stejným množstvím ujetých kilometrů přijde za rok dokonce o tři tisíce,“ tvrdí propočet ÚAMK.

Spotřeba auta se podle ÚAMK může kvůli nepřezutí zvýšit až o deset procent. Zimní pneumatiky se totiž od letních neliší jen vzorkem, ale i složením. To se při jízdě projevuje například odlišným odporem. Zimní gumy jsou také měkčí a více přilnou k silnici. Nepřezuté auto se tím pádem chová úplně jinak než při teplotách pod sedm stupňů (při této průměrné teplotě se obecně doporučuje pneumatiky přezout – pozn. red.), pro něž jsou tyto gumy určené.

ZIMNÍ VS. LETNÍ

Společný test s rakouským autoklubem ÖAMTC prokázal, že auto na zimních pneumatikách z 80 km/h zabrzdí o 6,4 metru dále než auto na letních. Pak se brzdilo na suchu ze stokilometrové rychlosti. Zatímco s letními pneumatikami už stojíte, auto s celoročním obutím ve stejném okamžiku stále ještě jede rychlostí 42 km/h.“

Oldřich Vaníček, prezident ÚAMK

„V létě zabrzdí auto na opotřebených zimních pneumatikách ze stokilometrové rychlosti oproti novým letním až o 20 metrů dál. Ve srovnání s opotřebenými letními gumami to znamená rozdíl zhruba deset metrů – to je šířka tří přechodů pro chodce,“ varuje před smrtelným nebezpečím vedoucí organizace Besip Martin Farář. Podle něj se zimní směs v gumách při vyšších teplotách rychleji zahřívá, a vůz má tím pádem odlišnou stabilitu v zatáčkách.

Jarní přezutí důrazně doporučuje i Autoklub České republiky. Řidičům rozmlouvá jejich úsporné úvahy, které zahrnují vynechání služeb pneuservisu či nákupu letních gum. Jedna sada vyjde průměru na zhruba pět tisíc korun.

„Motivem řidičů dojíždějících zimní pneumatiky je zřejmě úvaha, že ušetří neojetím svých letních gum. Je také možné, že někdo s minimálním nájezdem kilometrů má trvale nazuté zimní pneumatiky, aby v zimním období vyhověl zákonu a nemá ani sadu letních,“ myslí si Robert Vacek z Autoklubu ČR.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!