21. března 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Energetika

Češi jedou do Bavorska ‚zabojovat‘ o stamiliony, které jim dluží Viktoriagruppe

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 6Diskuse
Předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr pózuje v Kraillingu spolu... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Předseda Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr pózuje v Kraillingu spolu... | foto: ČTK
KRAILLING Nafta jede domů, více než půl miliardy korun však stále visí ve vzduchoprázdnu. To je současný stav českého problému jménem Viktoriagruppe – tedy padlé firmy, která spravovala část strategického paliva pro nouzové případy. Zástupci státu se proto chystají v úterý na schůzce s insolvenčním správcem společnosti znovu otevřít toto nedořešené téma.

Firma Viktoriagruppe „nasekala“ za dobu, kdy se starala o českou strategickou naftu, řadu dluhů. Jen Česko vyčíslilo své pohledávky na bezmála 600 milionů korun. Jde například o nezaplacené daně, smluvní pokuty nebo úhrady za transakce se samotnou naftou.

Problém spočívá hlavně v tom, že insolvenční správce společnosti Viktoriagruppe zatím drtivou část pohledávek českého státu ani neuznal.

Téma nesplněných nároků chce v úterý znovu nadhodit šéf Správy státních hmotných rezerv (SSHR) Pavel Švagr, který se v německém Kraillingu sejde s konkursním správcem Mirko Möllenem. „Vzhledem k tomu, že s odvozem nafty z Německa jsme v polovině, tak chceme na jednání s insolvenčním správcem znovu otevřít téma uznání našich zbývajících pohledávek,“ řekl Švagr pro Lidovky.cz.

Přímo správě rezerv, která má na starosti zásoby Česka pro nouzové situace, dluží Viktoriagruppe částku přesahující 200 milionů korun. Na její konto neodešly některé platby za naftu, firma dlužila i na smluvních pokutách, SSHR si nárokuje i náklady za právní služby.

Největší pohledávku – naftu za 1,2 miliardy korun – se SSHR podařilo před rokem vyřešit, Möllen povolil její odvoz, byť se nevzdal možnosti se o vlastnictví paliva v budoucnu soudit.

Více než polovina ze 70 vlaků s palivem už dorazila do Česka, transport má být uzavřený na konci července. Průběh této logisticky náročné akce by měl být jedním z témat schůzky Pavla Švagra s insolvenčním správcem. I proto dorazí i zástupce firmy Krailling Oils Development, která sklad v Bavorsku loni koupila.

Premiér Bohuslav Sobotka při odplombování cisterny.
Plnění vlakových cisteren ve skladu v německém Kraillingu. Na snímku šéf správců rezerv Pavel Švagr.

Co se týče dalších pohledávek naší země, tam zůstává Mirko Möllen skoupý, uznal jen minimální částky. Viktoriagruppe přitom dluží kromě SSHR další stamiliony i celní a finanční správě. Celkem jde zhruba o 570 milionů korun.

Přitom konkursní správce Möllen už našel kupce pro nejcennější majetek firmy – palivové sklady v bavorském Kraillingu a Chlumci nad Cidlinou. Za prvně jmenovaný inkasoval necelých patnáct milionů eur (zhruba 400 milionů korun), za druhý, řádově menší, by měl podle smlouvy dostat zhruba pět milionů eur. Alespoň část českých nároků by tedy teoreticky pokrýt mohl.

Na dotaz serveru Lidovky.cz ohledně uspokojování českých pohledávek však Mirko Möllen neodpověděl. Viktoriagruppe dluží i řadě soukromých firem, Česko je však zdaleka největším věřitelem.

Podle vyjádření dalších úřadů k žádnému posunu v této věci nedošlo. „Prozatím vám nic nového nemohu sdělit, neboť v současné době stále probíhá jednání, takže ‚nic nového pod sluncem‘,” vzkázala mluvčí celníků Martina Kaňková.

FAKTA O KAUZE

  • Zásoby uložené u Viktoriagruppe byly zhruba na dva a půl dne. Od roku 2010 měla navíc firma povoleno skladovat naftu i v německém Kraillingu. Uložila tam zhruba 80 milionů litrů v hodnotě 1,2 miliardy korun.
  • Kvůli finančním problémům firmy na podzim v roce 2014 odvezla SSHR zásoby nafty ze tří českých skladů Viktoriagruppe. Firma se v prosinci roku 2014 sama poslala do úpadku. Insolvenční správce Mirko Möllen následně české zásoby zablokoval, mimo jiné kvůli údajně špatně uzavřeným smlouvám a nejasnostem kolem vlastnictví paliva.
  • Největším věřitelem Viktoriagruppe je Česko. Nárokuje si nejen naftu ale i zhruba 600 milionů korun za nezaplacené daně a další poplatky.
  • V únoru 2016 povolil správce odvoz české nafty. Zároveň nepotvrdil vlastnictví českého státu a nevzdal se možnosti následně vymáhat palivo soudně.
  • V červenci téhož roku koupila německý sklad firma Krailling Oils Development. Součástí dohody bylo i vyskladnění české nafty.
  • Do Česka ji přiveze zhruba 70 vlaků, jezdit by měly asi dvakrát týdně. Cena transportu, který zajišťují státní společnosti Čepro a ČD Cargo, nemá překročit částku 60 milionů korun.
  • 6Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.