Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Češi kupují růže z Afriky. Byznys na květinové burze připomíná boj o­ akcie

Ekonomika

  6:30
AALSMEER/PRAHA - Křehký byznys na nizozemské květinové burze se podobá obchodování s­ akciemi. Logistický kolotoč kolem okrasných rostlin lze zase srovnávat s dovozem tropického ovoce.

Ilustrační foto. foto:  Petr Topič, MAFRA

V obrovské letištní hale projíždějí vozíky s přepravkami plnými vody. Nad nimi se tyčí barevné květy z celého světa. Žluté růže z Kolumbie, bílý nevěstin závoj z Německa i desetitisíce fialových chryzantém z Keni. Je pět hodin ráno a nacházíme se v nizozemském Aalsmeeru, největší burze s ­květinami na světě. Denně se tu prodá na 20 milionů kusů řezaných i hrnkových květin.

To nejdůležitější se však odehrává mimo rozkvetlé vozíky. Před velkými obrazovkami sedí obchodníci se sluchátky a mikrofonem. Pohledem skáčou z počítačů na ubíhající čas. Právě se draží bílé alstromerie, podobající se drobným liliím. Jejich cena je záměrně nadhodnocená a postupně se snižuje. Obchodníci mají jen pár vteřin, aby stihli květinu vydražit za přijatelnou cenu a zároveň je nikdo nepředběhl. Celý nákup se uskuteční do jedné minuty.

Dovoz řezaných a jiných květin podle zemí.

Svého člověka přímo na dražebních hodinách má i české květinářství Metamorphosis belgického majitele Benjamina Claessena. „Když připravujeme velkou akci s poptávkou na více než tři tisíce bílých kal, zadáme poptávku dva měsíce předem a obchodníci je pro nás zakoupí,“ popisuje floristka Soňa Průšová. V případě běžného provozu květiny objednává dopoledne, již druhý den ráno jsou žádané rostliny v Praze.

Konečná cena se tak odvíjí už od nákupu na burze, kde jsou nejhektičtější dny před Valentýnem a­ Mezinárodním dnem žen. Má na ni vliv i sezonnost či to, zda byla květina vypěstována pod přímým slunečním svitem, nebo ve skleníku, kde je její růst dražší. Na cenovce rostlinky se podepisují i její rozměry a počet květů. Na rozdíl v ­ceně má samozřejmě vliv i­ země původu a cena pracovní síly.

Týden na cestě

Na vysokozdvižných vozících se plastové přepravky s květinami dopraví do kóje společnosti, která je vydražila. Odtud budou letecky převezeny do celého světa.

„S kytkami je to jako s banány,“ říká o dopravě květin floristka Průšová. Rostliny jsou sklízeny jako poupata a přepravují se se stonky ve vodě obsahující preparáty na glycerinové bázi, jež květinu pozastaví. Po utržení je na cestě pět dní až týden, než se přes burzu v Nizozemsku dostane do vázy na stole českého zákazníka.

V loňském roce se do České republiky dovezly květiny v hodnotě 1,5 miliardy korun. Nejvíce květin ve vázách českých zákazníků pochází z Nizozemska, Keni a ­Kolumbie. Nejprodávanější jsou podle Českého statistického úřadu růže, chryzantémy a lilie. U národu zahrádkářů jsou ale namísto hrnkových oblíbenější řezané rostliny.

Luční kvítí je dražší než růže a zboží z Afriky. V Česku skoro není k sehnání

Do roku 1989 byla většina řezaných květin vypěstována v tuzemsku. V 90. letech však čeští pěstitelé nedokázali konkurovat dovozu cenou. „Podle mého odhadu bude trvat ještě aspoň deset let, než se někdo z mladé generace vrhne na pěstování českých řezaných květin. Češi mají o výhradně české produkty velký zájem,“ míní floristka Klára Franc Vavříková.

Nyní se květinářstvím blíží svatební sezona. Objednávky na kytice i výzdobu obřadních míst se českým floristům jen kupí a ­požadavky nevěst jsou čím dál náročnější.

„Na základní výzdobu padne 500 až 800 kusů květin. Tvoříme kytice, korsáže, věnečky nebo slavobrány. Pracujeme i ve výškách, zdobíme stromy, auta i­ dorty,“ říká o svatební výzdobě květinářka Průšová. Dekorace tvoří z exotických květin vypěstovaných v ­zámoří. Posledním trendem je i ­luční kvítí z českých záhonů, které je ale finančně náročnější.

Česká vánoční specialita

V Česku se nicméně dodnes ve velkém pěstují petrklíče a vánoční hvězdy. Poznat je můžete i podle ochranné známky Česká květina. Domácí výpěstky, nezatížené dopravou na dlouhé vzdálenosti, se však stále nevyrovnají hrnkovým květinám dovezeným právě z nizozemského Aalsmeeru.

„U nás je drahá pracovní síla, musíme mít kvůli zimě skleníky, přihnojovat, stínit, vše je dražší na provoz a elektřinu,“ vysvětluje floristka Soňa Průšová. Letecká doprava z Afriky do Nizozemska a ­České republiky je tak stále výhodnější než celoroční pěstování květin ve skleníku. V evropských zemích, do kterých se dovážejí květiny přes Nizozemsko, jsou ceny podle floristů srovnatelné.

Autor: