Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Češi mají opět Grand Prix z Portorože

Ekonomika

  17:14
PORTOROŽ - Hlavní cena Grand Prix v kategorii televizní reklamy putovala na letošním ročníku mezinárodního reklamního festivalu Golden Drum opět do Čech, k agentuře Kaspen. Vítězný spot však v televizi prakticky neběžel.

Reklama na Metusalem z dílny agentury Kaspen.

Porotci mezinárodního reklamního festivalu Golden Drum, jehož jubilejní patnáctý ročník o víkendu skončil ve slovinské Portoroži, nadělili letos českým reklamním agenturám hned několik cen.

Do Čech jde cen víc
Grand Prix v nejsledovanější kategorii TV spotů vybojovala animovaná reklama pro kubánský rum Matusalem. Za zmínku přitom stojí, že spot se šířil hlavně na internetu a v televizním vysílání se vlastně neobjevil: „Nosným médiem bylo internetové vysílání a spot se používal také během eventových akcí,“ uvedl pro LN Slavo Marušinec, ředitel agentury Kaspen, která měla tuto kampaň na starosti. Dodal, že jej těší, že finančně relativně nenáročná reklama obstála v konkurenci mnohamilionových rozpočtů. Svým způsobem se tak zopakovala situace z loňského roku, kdy Grand Prix za televizi rovněž vyhrál nízkorozpočtový a jen okrajově nasazený spot z Česka – reklama Prostabenu od Young & Rubicam.

Reklama na Metusalem


Kromě reklamy pro Matusalem bodovaly letos v TV kategorii i další češské práce. Stříbro si odvezly pražská pobočka sítě DDB za rovněž kreslený spot pro McDonalds's, dále Young & Rubicam za jednoduchý nápad pro knihkupectví Kanzelsberger (misionář a padouch, fackující se s pomocí tlusté knihy) a konečně agentura Mark/BBDO za trojici virálních spotů pro pojišťovnu Direct, v nichž zloději aut předvádějí, jak otevřít zamčený automobil (viz LN 1. a 8. října 2008 – pozn. red.). Připočíst dále můžeme jedno zlato a jedno stříbro pro Young & Rubicam za inzeráty, respektive plakáty pro Muzeum komunismu, další stříbrný buben pro Kaspen za plakát na cestovní žehličky Eta a konečně stříbro pro autoinzerát reklamní agentury Leo Burnett.

Češi také v letošním roce patřili k největším přispěvatelům do festivalové soutěže. V celkovém součtu do Portorože poslali 213 přihlášek, což řadí ČR na čtvrté místo za Rusko, Rumunsko a Rakousko. A kdo pošle víc přihlášek, zvyšuje šance na výhru. Organizátoři ostatně vycházejí  soutěžícím agenturám vstříc a otevírají nové a nové soutěžní kategorie. „Smyslem festivalů, které jsou často v soukromých rukou, je agentury odměňovat. Proto se ceny udělují, pokud je  to jen trochu možné,“ glosoval tento trend před časem pro LN Daniel Růžička, kreativní ředitel Young & Rubicam.

Objem roste, co kvalita?
Portorožský festival se stává rok od roku větším kolbištěm. Už dávno se na něm nepotkávají jen představitelé reklamní branže ze zemí střední a východní Evropy, mnoho cen putuje třeba i do Izraele, Rakouska, Finska a Turecka.

Organizátoři festivalu se ale musí rozhodnout, zda dále extenzivně rozšiřovat záběr festivalu o nové trhy a disciplíny, nebo se více soustředit na přísnější posuzování soutěžních prací. I v patnáctém ročníku soutěže se totiž stále objevuje příliš mnoho reklam, stvořených očividně víc pro svou festivalovou dráhu, než pro reálné potřeby reálného klienta. A to je zřejmě největší hendikep, který lze na festivalu Golden Drum v porovnání s největšími světovými soutěžemi najít. Příliš mnoho samoúčelné kreativity a méně oné jednoduché a srozumitelné komunikace prodávající konkrétní značky.

Autoři:

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...