13. února 2017 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Češi nechápou účty za energie. 'Snažil jsem se to počítat, je to práce na dva dny’

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 73Diskuse
Účet za elektřinu. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Účet za elektřinu. Ilustrační foto. | foto: Shutterstock
PRAHA Schopnost lidí vyznat se v tarifech a účtech za energie je velmi malá. Češi také přiznávají, že pro ně není snadné vybrat si jiného dodavatele. Na trhu s energiemi se neorientují a znají jen velké hráče. Dokládají to dva různé průzkumy, které si zadala spotřebitelská organizace dTest.

Orientovat se na trhu s energiemi je přitom v současné době velmi žádoucí. Hlavně kvůli nízkým cenám plynu i elektřiny, které pasivnějším zákazníkům unikají v dlouholetých smlouvách na dobu určitou s fixními sazbami.

„Ve smlouvách a vyúčtováních energií se orientuje jen velmi malé procento spotřebitelů. Často nevědí, do kdy jim kontrakt platí, jak je v něm ošetřeno automatické prodloužení nebo smluvní pokuty,“ popisuje vedoucí právního oddělení dTestu Lukáš Zelený.

Lidovky.cz vybraly čtyři oblasti, v nichž čeští zákazníci „plavou“. Doplňují je citace účastníků kvalitativního průzkumu dTestu, který nezisková organizace v listopadu uspořádala formou takzvaných fokusních skupin. V nich diskutující zevrubně rozebírali úskalí energetického trhu.

Přehlednost faktur a smluv

Lidé si často vystačí s tím, že každý měsíc pošlou peníze za elektřinu, a v bytě si pak můžou rozsvítit. Cenu neřeší. Neradi se probírají vyúčtováními, smlouvami nebo obchodními podmínkami popsanými špatně srozumitelným jazykem.

DVOJÍ ZKOUMÁNÍ

  • Společnost dTest si zadala loni dva průzkumy týkající se vnímání trhu s energiemi.
  • Cílem bylo zjistit, jak se na něm lidé orientují a zda rozumí vyúčtováním a tarifům. Tématem byly i zkušenosti s dodavateli, podomními prodejci nebo srovnávači cen.
  • První průzkum byl kvantitativní a proběhl v září 2016. Šlo o online šetření společnosti GfK na reprezentativním vzorku tisíce lidí.
  • Druhý z průzkumů byl kvalitativní a uskutečnil se v listopadu. Proběhl formou takzvaných fokusních skupin, v nichž lidé diskutovali na výše zmíněná témata. Šlo o tři skupiny po osmi lidech.
  • Účastníci pocházeli z Prahy, Středních Čech a Jihomoravského kraje. Šlo o ženy i muže bydlící v domech i bytech.

„Já jsem se snažil si to přepočítat, ale to je práce na dva dny,“ zaznělo v jedné ze tří výzkumných skupin. Lidé nemají čas a chuť se do této činnosti pouštět. „Tarify a struktura jsou nepřehledné,“ dodal další z účastníků listopadového sezení.

Problémy s porozuměním potvrzuje i kvantitativní průzkum společnosti Gfk z loňského září objednaný dTestem. Na otázku, zda má zákazník s energetickou firmou uzavřenou smlouvu na dobu určitou nebo neurčitou, odpovědělo třináct procent, že neví. Ve skutečnosti se však ukázalo, že kladné odpovědi na konkrétní typ smlouvy byly v řadě případů chybné.

Domluva s kolosem

Mimo jiné kvůli nepřehlednosti faktur i trhu s energiemi jako takového není vnímání dodavatelů ze strany obyčejných spotřebitelů zrovna pozitivní. Považují je zpravidla za kolosy, které málo a neochotně komunikují.

„Nesrozumitelnost navíc lidé často vnímají jako úmyslnou,“ míní právník Zelený z dTestu.

Zákazníci si také stěžují na neochotu dodavatelů poskytovat podrobností ze smluv. Někteří zákazníci mají dokonce zkušenosti s nátlakem. „Jestli vám pošlu nabídku, tak jedině s vaším souhlasem, že to podepíšete,“ parafrázoval konverzaci s call centrem energetické firmy jeden z účastníků průzkumu.

Velcí hráči se však proti podobným výtkám ohrazují a tvrdí, že zákazníkům odpovídají na všechny důležité otázky. „Veškeré detaily týkající se smlouvy jim sdělujeme. Jejich názor nás zajímá. Nedávno jsme například zpřehledňovali fakturu, a to i na základě průzkumu mezi zákazníky,“ uvedl před časem mluvčí firmy ČEZ Roman Gazdík.

Kdo prodává plyn a elektřinu?

ČEZ, E.ON, RWE, Bohemia Energy... Další značky už Češi v podstatě neznají. Tedy pokud to nejsou zrovna jejich dodavatelé. Menší firmy si čeští zákazníci vlastně ani neumí najít, neznají je. Nezbývá jim na to čas, nemají vůli pátrat v neznámém prostředí.

Proto dají své peníze radši velké a prověřené značce. „Pro normálního člověka není možné sledovat trh malých dodavatelů,“ zaznělo v rámci kvalitativního výzkumu.

Srovnávačům nevěříme

AUKCE ENERGIÍ

  • Čeští zákazníci se letos můžou opět přihlásit do aukce energií pořádané organizací dTest.
  • Nezávazná registrace je možná do 15. února. Aukce proběhne o den později.
  • V době vzniku tohoto textu bylo 36 444 přihlášených účastníků.
  • Pro srovnání: loni, v prvním ročníku, se registrovalo celkem 66 tisíc lidí. dTest však předpokládá, že řada lidí se - podobně jako loni - přihlásí na poslední chvíli.

Většina oslovených zákazníků někdy použila internetový srovnávač tarifů plynu a elektřiny. Jde však spíše o sňatek z rozumu, lidé v tyto nástroje příliš velkou důvěru nemají. A jen pro část z nich byly vypočtené údaje užitečné.

Podle prosincového průzkumu Gfk rozčiluje 38 procent dotázaných skutečnost, že musí do srovnávače zadat osobní údaje a pak dostávají nevyžádané obchodní nabídky.

„Za posledních pět let se ze srovnávačů staly prodejní kanály. Chtějí mail nebo telefon a teprve potom zašlou srovnání. Potom začnou donekonečna volat,“ zaznělo v zákaznické diskusi. Lidé přesto srovnávače navzdory negativním zkušenostem dál používají, protože je to pro ně stále pohodlnější než se prodírat informační džunglí na trhu.

Z listopadové diskuse uživatelů vyšla i pozitivní zkušenost. De facto za jediný seriózní srovnávač považují lidé kalkulačku na webu Energetického regulačního úřadu.

  • 73Diskuse


Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.