Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Češi neumějí šetřit nákupem v cizině. Myslí si, že DPH se už nevrací

Ekonomika

  10:02
Daňové vratky z nákupů v zahraničí jsou mezi cizinci hojně využívané. Povědomí Čechů o možnostech nakupovat bez DPH je však malé, říká Jiří Macas, jednatel společnosti Global Blue.
Nakupování - ilustrační foto.

Nakupování - ilustrační foto. foto: Shutterstock

LN Do Česka se opět začínají vracet turisté. Projevuje se to i na tržbách domácích obchodníků?
Proti minulému roku začínají nákupy růst. V červnu jsme zaznamenali růst až o zhruba 20 procent, a to hlavně díky obnovenému přílivu ruských turistů. Jejich nákupy vzrostly o 27 až 30 procent. Musím ale upozornit, že tyto statistiky vycházejí ze statistik daňových vratek u nákupů s hodnotou nakoupeného zboží nad dva tisíce korun, které uskutečnili cizinci ze zemí mimo EU. Celkový nárůst, tedy i po započítání nákupů občanů ze zemí EU, může být ještě vyšší.

LN Proč táhnou nákupy cizinců ze zemí mimo EU právě Rusové?
Rusové sem nejezdí pouze nakupovat. Česko je pro ně stále atraktivní turistickou destinací. Využít svého pobytu k nakupování je pro ně i otázka pohodlnosti. Rádi mluví ve svém jazyce. Obchodníci většinou zaměstnávají alespoň jednoho rusky mluvícího prodavače. Ruští zákazníci se často ani nesnaží mluvit jinou světovou řečí.

LN Je Česko stále vnímáno mezi Rusy jako levná země, kam se jezdí nakupovat?
Tuto image už ztrácíme. Mnoho Rusů loni jezdilo za nákupy do Německa. Ubytovali se v Karlových Varech a využili zájezdů cestovek za nákupy do Německa.

LN Mohou za ztrátu image levné země obchodníci?
Někteří obchodníci argumentují tím, že jsme menší trh, nemohou proto nakupovat v takových objemech, a také že hladina DPH je v Česku vyšší. Ale nemusí tomu tak být vždy. Krásným příkladem je například obchodní řetězec Van Graaf, který nedávno otevřel obchodní dům na Václaváku. V něm lze nakoupit značkové oblečení za výrazně nižší ceny. Přitom stejné oblečení pod stejnou značkou se v jiném pražském obchodě prodává i za dvojnásobnou cenu. Je to o tom, že Van Graaf řekl, že bude mít stejné ceny jako v Německu.

LN V Česku se neustále hovoří o možnostech zavedení eura. Kdyby k tomu skutečně došlo, neznamenalo by to pro obchodníky ještě větší zdražení?
Obchodníky by to podle mě úplně neohrozilo. Je sice velká skupina turistů, která sem jezdí hlavně za nákupy, ale není to majorita. Praha již nemůže cenově konkurovat nákupním destinacím typu Londýna či Milána. V době sezónních výprodejů jsou tam ceny na opravdu velmi nízké úrovni.

LN Porovnání kupní síly Čechů a například Němců ale pořád vychází výrazně ve prospěch cizinců. Proč se tomu nepřizpůsobují i prodejci značkových výrobků a prodávají zde za vyšší ceny než v bohatších zemích?
Nechci to generalizovat. Některé špičkové značky jako například Louis Vuitton se snaží sjednocovat svoje ceny ve všech zemích, aby člověk z jedné země neměl důvod jet do jiné země jen proto, aby pořídil jejich kabelku levněji.

LN Ale například vámi zmiňovaný příklad řetězce Van Graaf dokazuje, že i značkové zboží lze v Česku prodávat levněji...
Van Graaf je obrovský řetězec, využívá toho, že může nakupovat ve větších objemech než individuální obchodník na Václavském náměstí. Obchodní podmínky jsou potom logicky zcela odlišné. Značky jako C&A, Marks&Spencer v posledních letech tlačily ceny níže. Při porovnávání cen je ale nutné vzít v potaz i to, že např. v Anglii není na dětské oblečení uvalena DPH, zatímco v Čechách je 20 procent. Češi neumějí šetřit nákupem v cizině

LN Lze očekávat, že ceny značkových produktů v Česku budou klesat?
Již dnes jsou nejšpičkovější produkty typu hodinek Rolex či Breitling, kabelek Louis Vuitton, Hermes nebo Prada srovnatelné s cenami v zahraničí. Horší je to u nižších kategorií. To je důvodem, proč si mnoho matek objednává dětské oblečení z Anglie, a ještě se jim vyplatí zaplatit dopravu. Je to o DPH a o maržích obchodníků.

LN Je pravda, že některé luxusní značky mohou vyjít z hospodářské krize i posíleny?
Nevidíme do údajů o prodejích konkrétních obchodníků. Ale bohaté lidi zase krize tak moc nepostihla. Spíše změnila jejich styl nakupování. Nedávají to tak okatě najevo. Lidi si ale luxus chtějí dopřávat pořád. Sice už možná nekupují zlaté hodinky s diamanty, ale pořád mají zájem o kvalitní hodinky.

LN Může docházet k posunu ve vnímání značek, tedy že značky, které jsou ve světě vnímány spíše jako středové, budou v Česku považovány za luxusní?
Souvisí to hodně s cenou a s vnímáním značky. Uvedu příklad. Ve své pozici jsem odpovědný i za Slovinsko a Chorvatsko. Kolegyně ve Slovinsku nevěděla, že Baťa je původně česká značka. Myslela si, že je to italská značka a Baťa byl ve Slovinsku cenově hodně nadsazen. V Česku je to naopak. Baťa je zde cenově dostupný. Podobným příkladem je i Hugo Boss. V minulosti to byla v Česku dost drahá značka, obleky byly k dostání od 20 tisíc. Dnes je pořídíte již za 15 tisíc, a ve Van Graafovi je teď koupíte za 7 tisíc. Je evidentní, že marže a možnosti obchodníků jsou velké. Některé značky proto u nás mohou být vnímány luxusněji než v zahraničí.

LN Jak se budou podle vás vyvíjet ceny značkového zboží?
Budou klesat. Lidé více cestují, mohou lépe porovnávat ceny. A obchodníci jsou si toho vědomi.

LN Mohly by značky být dostupnější?
Značky a obchodníci jdou směrem k lokálním zákazníkům. Jedná se totiž na rozdíl od zahraničních turistů o vracející se zákazníky. Cizinci často nakoupí jednou, a dál už se nevrátí.

LN Jak dlouho se bude Čechům vyplácet dojíždět si za nákupy do zahraničí?
Češi nevyužívají možnosti nakupovat v zemích, kde je možnost návratu DPH. Například do Chorvatska jezdí ročně 800 tisíc Čechů, za minulý rok jsme ale zrefundovali pouze 80 formulářů. Češi by se měli naučit více šetřit.

LN V Evropě po rozšíření EU ale není moc zemí, kde by Češi mohli pořizovat zboží osvobozené od DPH...
V úvahu připadá Chorvatsko, Turecko, případně Švýcarsko. Do těchto zemí se dá jezdit výhodně nakupovat. Lidé dříve znali Mehrwehtsteuer (německy DPH - pozn. red.) v Německu, ale po vstupu do EU si začali myslet, že ta možnost již úplně padla. A to není pravda.

LN Jenže Chorvatsko či Turecko zrovna nepatří mezi vyhlášené nákupní destinace...
Češi, kteří jezdí do Chorvatska, nepatří do nejvyšších příjmových skupin. Navíc jedou k moři, a pak autem hned domů. Jenže i u dálnice mohou zastavit u outletu a výhodně nakoupit. Je to o povědomí. Češi se příliš nezajímají o možnosti výhodně nakupovat v zahraničí.

LN To by ale měla přiživovat právě firma vašeho typu...
Chtěli bychom zapojit Facebook a upozornit Čechy, že když jedou na dovolenou do Chorvatska, mohou ušetřit na DPH, kdykoliv jejich nákup přesáhne zhruba 2500 korun. Přes Facebook si lidé také mohou domlouvat společné nákupy. Domluvit se totiž může i více lidí, a když dají svoje nákupy na jednu účtenku, mohou získat vratku DPH. Například Japonci jsou na takový způsob nakupování školení. Nakupují ve skupinách a pak se podělí. 
 

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!