28. července 2013 12:29 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Češi ročně neuplatní nároky za
zpoždění letu za 26 milionů korun

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Dopravní letadlo (ilustrační foto). | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Dopravní letadlo (ilustrační foto). | foto: Shutterstock
PRAHA Možnost zažádat o kompenzaci za zpoždění letu Češi příliš nevyužívají. Pasažéři leteckých společností, jejichž spoj měl zpoždění, letos neuplatní finanční kompenzace v hodnotě asi 26 milionů korun, řekl František Herynk ze společnosti Click2Claim, která peníze pro cestující od aerolinií vymáhá. Podíl pasažérů, kteří po zpoždění letadla žádají odškodnění, mírně stoupá a pohybuje se mezi 15 a 20 procenty.

"Průměrná výše vymožené náhrady představuje 320 eur, což koresponduje s nejčastějšími vzdálenostmi letu, které se v žádostech našich klientů objevují - tedy 250 eur za lety do 1500 km a 400 eur u letu od 1500 do 3500 km," dodal ředitel serveru Nahrady.cz Ivo Brokeš.

Click2Claim za poslední tři roky vymohla klientům aerolinek přes 17 milionů korun. I když se počet žadatelů rok od roku zvyšuje, uvedené nároky jsou podle Herynka stále nízké vzhledem k doposud neuplatněným případům cestujících.

Zpožděné lety

Za loňský rok se v ČR zpozdila téměř čtyři procenta leteckých spojů. Na tomto čísle má velký podíl letní sezóna, kdy se toto procento každoročně zvyšuje. Je to dáno vlivem častějších dovolených, kdy významnou část letů tvoří charterové lety a spoje nízkonákladových aerolinek.

Kdy má cestující nárok na náhradu?

Obecně mají cestující nárok na náhradu škody při zrušeném nebo zpožděném letu alespoň o tři hodiny, které je zaviněné dopravcem. Náhrada ve výší 250 až 600 eur podle délky letu se tak nevztahuje na případy, kdy je zpoždění způsobené například mlhou, střetem letadla s ptáky nebo stávkou zaměstnanců ať už letištního personálu nebo zaměstnanců letecké společnosti. "Reklamovat let mohou klienti až 24 měsíců zpětně," upozornil Josef Trejbal z portálu Letuska.cz.

S žádostí o pomoc při vymáhání náhrad za zpožděný nebo zrušený let se na tuzemskou pobočku Evropského spotřebitelského centra za rok obrátí zhruba tisícovka lidí. Toto centum se specializuje na poradenskou činnost. Klientům bezplatně radí při vymáhání kompenzací. Na trhu pak působí řada komerčních společností, které klientům za provizi peníze od aerolinek i vymáhají, jako například Kompenzomat.cz, Click2Claim.cz nebo Nahrady.cz.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz