30. března 2011 15:23 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Češi se pořád bojí, že
jim nápad někdo ukradne

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Michal Šrajer, zakladatel úspěšné firmy Inmite | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Michal Šrajer, zakladatel úspěšné firmy Inmite | foto:  Jan Zatorsky, Lidové noviny
PRAHA Společnost Inmite založil Michal Šrajer v roce 2008, rok a půl po dokončení matfyzu v Praze, se dvěma kamarády z gymnázia. Vydělávat začala jejich firma, která vyrábí aplikace pro chytré telefony, "velmi brzy", říká Šrajer.

Více o českých vývojářích čtěte zde:


LN Jak vlastně aplikace pro chytré telefony vznikají?
Na začátku stojí dobrý nápad. Pak si zkusíme nakreslit, co aplikace přinese a jak se s ní bude pracovat. Tím zjistíme, jak bude zhruba obsáhlá a kolik bude stát, jak dlouho bude její vytvoření trvat. Pak přijde na řadu grafik, který vše kreslí. Klient může do návrhů promítnout svou firemní grafickou nebo barevnou podobu. Snažíme se úzce komunikovat s tím, pro koho aplikaci děláme. Někdy si musíme přímo vydupat, abychom měli s klientem pravidelné mítinky, kde konzultujeme, kterým směrem se aplikace ubírá. Pak přijdou na řadu programátoři, zalezou si na celé týdny k počítači a tvoří.

LN Nebojíte se, že vás někdo předběhne?
To ani ne. Nápad, dokud není realizovaný, nemá velkou hodnotu.

LN Nám laikům se může zdát, že právě nápad v tomto odvětví může být to nejdůležitější.
To je rozdíl mezi námi a Američany. Lidé tady se strašně bojí, aby jim někdo jejich nápad neukradl, kdežto třeba v Silicon Valley říkají, že samotný nápad má nulovou hodnotu. Důležité je jeho provedení. Američané když mají nápad, hned o něm začnou psát na svém blogu. A někdo vám k tomu třeba poradí, že tohle už dělá někdo jiný, nebo že to takhle nebude fungovat. Málokdy se stane, že mám geniální nápad, někdo o tom uslyší a hned běží, aby to udělal dřív.

LN Jaká je vaše první aplikace?
První byla asi aplikace GeoScheduler, od které jsme ale nakonec ustoupili. Pomocí GPS a propojením s plánovacím kalendářem tato aplikace věděla, kde jste a kam se potřebujete dostat, upozorňovala vás, kdy vyjít, abyste to stihla, a podobně. Nebo bylo možné si virtuálně pověsit seznam toho, co chcete nakoupit, na příslušný obchod, a když jdete kolem, ten seznam vám to sám připomene. Byla do soutěže, kterou jsme bohužel nevyhráli, takže jsme od ní upustili.

LN Jaká je v současnosti vaše nejviditelnější aplikace?
To je určitě Corkbin, což je taková mobilní sociální síť pro milovníky vína. Když si člověk dá někde dobré víno, telefonem etiketu vyfotí a dá mu hodnocení. Ať už pro svou orientaci nebo to může pověsit na zeď jako na Facebooku. Je to o komunikaci mezi milovníky vína i mezi vinaři. Nápad vzešel od jedné Američanky, milovnice vína. Teď už má pár desítek tisíc uživatelů.

LN Jak se o vaší firmě dozvěděla?
Na základě osobních referencí. Byli jsme na konferenci Googlu, někoho jsme potkali, on informace předal dál...

LN Vy jste s dalšími dvěma zakladateli firmy původně spolužáci z gymnázia. Kdy jste vaše podnikání začali brát vážně?
My jsme se po gymnáziu rozešli na vysoké školy a později jsme začali pracovat v různých IT firmách v Praze. Sice jsme v rámci firem rychle stoupali výš, přesto jsme měli pocit, že náš potenciál nevyužíváme. Tak jsme se rozhodli dělat to lépe a radostněji. Ale zcela vážně jsme to brali hned od začátku.

LN Kolik vám bylo?
To už jsme byli docela staří, to nebyla nějaká mladická nerozvážnost. Určitě nám bylo už tak 25. Uvědomovali jsme si, že je třeba využít toho, že ještě nemáme rodiny ani ty hypotéky, takže jsme to brali trochu i jako "teď nebo nikdy". A dobře jsme udělali.

LN Jak se vaše firma během dvou a půl let rozrostla?
Teď máme patnáct lidí. My tři zakladatelé vedeme firmu stejným dílem a zatím to funguje dobře.

LN Kdy jste se jako firma dostali do černých čísel?
Velmi brzy. Prodejem aplikací zatím příliš nevyděláme, jenom kdyby si je po 99 centech koupil ohromný počet lidí. Do černých čísel nás v podstatě přetáhli klienti, pro které děláme aplikace na zakázku. Velkým klientem je třeba Česká televize, pro kterou jsme dělali ČT24 nebo Vodafone, pro které jsme vyvinuli aplikaci na editaci fotek.

LN Kolik vývoj aplikace stojí?
Jednodušší aplikace, na které strávíme pár týdnů, stojí okolo 100 tisíc. Na žádné aplikaci neděláme celá firma, stačí dva tři lidé. Některé aplikace se vyvíjejí třeba i rok, mohou stát okolo 500 tisíc, někdy i milion, strop vlastně neexistuje.

LN Jak se dostane aplikace k prodeji na internet?
Procesně složitější jsou aplikace pro Apple, tam je nutné vyplňovat různé registrace. Google je naprosto otevřený, lze vytvořit aplikaci a hned je možné ji dát na internet.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz