Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Češi skupují neúsporné vysavače, které z nařízení EU musí zmizet z trhu

Ekonomika

  16:25
PRAHA - Prodeje vysavačů s vyšším příkonem, jejichž prodej bude od září omezen, v posledních týdnech rostou. Někteří obchodníci registrují nárůst poptávky až o pětinu. Modely s příkonem vyšším než 900 Wattů se na prodejích podlahových vysavačů v prvním pololetí podílely z 48 procent, vyplývá z údajů agentury GfK.

Vysavač (ilustrační foto) foto: Shutterstock

Neúsporné vysavače s vysokým příkonem mají od 1. září postupně zmizet z trhu. Od tohoto data bude možné uvádět na trh jen přístroje o maximálním příkonu 900 Wattů.

Nově budou také regulovány prachové emise a maximální hladina hluku přístroje. Již od září 2014 mohou být uváděny na trh jen domácí vysavače s maximálním příkonem 1600 W.

Rez, starý hasičák, kladívko přilepené páskou. Němci zakázali jízdu českému autobusu

„Zdá se, že i nařízení EU ovlivňuje prodeje. Jen v červenci, kdy se o změnách začalo více hovořit i v médiích, narostl prodej vysavačů o téměř patnáct procent,“ uvedla mluvčí Euronics Lenka Mastešová. V e-shopu Kasa.cz jsou dva nejprodávanější modely právě ty s příkonem nad 900 Wattů.

Cílem směrnice je mj. omezit prodej neúsporných přístrojů. „O účinnosti vysavačů nerozhoduje příkon (tedy spotřeba energie) ale jejich sací výkon. Spotřebitelé by proto měli hledat přístroje se sacím výkonem nad 350 wattů, které zajišťují kvalitní vysávání,“ dodala Andrea Čiperová z portálu Elektřina.cz.

Běžným domácnostem toto nařízení ale podle ní žádnou výraznou úsporu spotřeby elektřiny či snížení nákladů na energie v dohledné době nepřinese.

Podle nařízení Evropské komise nesmí být nově emise prachu z vysavače vyšší než jedno procento. Luxy budou muset být tišší, maximální hladina hluku bude 80 dB. Hadice vysavače, pokud je jí vysavač vybaven, bude muset být trvanlivá tak, aby byla stále použitelná po 40 tisících zatížení. Životnost motoru pak delší než 500 hodin chodu.

Zákazníci nyní podle obchodníků při výběru volí také další kritéria kromě výkonu. „Těmi jsou například tiché podlahové vysavače s HEPA filtry a třídou účinnosti A při vysávání tvrdých podlah,“ řekl produktový manažer Kasa.cz Petr Štursa.

Prodej vysavačů se v prvním pololetí podle údajů GfK v ČR zvýšil v kusech meziročně o sedm procent a v hodnotě o dvanáct procent. Z 65 procent šlo o klasické podlahové vysavače, z necelých čtrnáct procent o vysavače na tyči, z devíti procent ruční vysavače akumulátorové a bateriové. Šest procent tvořily víceúčelové vysavače a necelých šest robotické vysavače.

Autor: