21. ledna 2014 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Češi stvořili milionový herní hit.
Nejsme ani v polovině práce, tvrdí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
Ve hře DayZ se budete pokoušet přežít v postapokalyptickém světě. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ve hře DayZ se budete pokoušet přežít v postapokalyptickém světě. | foto: Zdroj: dayzdev.tumblr.com
Česká počítačová hra DayZ láme prodejní rekordy. Za měsíc od vydání se jí prodalo více než milion kusů. "DayZ je zatím náš nejrychleji prodávaný titul," přiznává v rozhovoru pro server Lidovky.cz Ota Vrťátko ze studia Bohemia Interactive.

Lidovky.cz: Hry DayZ se podalo už přes milion kopií a to jen měsíc po vydání. Čekali jste takový úspěch?
Již původní DayZ mod byl velmi úspěšný, proto jsme očekávali, že zájem bude i o samostatnou hru. Ale určitě nás takto dobrý nástup alfa verze mile překvapil.

(Novým trendem na herní scéně je vypustit za sníženou cenu rozpracovanou hru a za pomocí komunity ji perfektně vyladit. Pomocí aktualizací se software nakonec dostane do finální verze, pozn. red.)

Popis hry DayZ:

DayZ je hra simulující přežití ve světě zamořeném příšerami zombie (více ZDE). Cílem hráče je najít jídlo a obstarat si potřebné vybavení. DayZ je hra pro více hráčů, kteří nemají přesně určené role a tak si mohou navzájem pomáhat nebo se naopak přepadávat. Pokud postava zemře, ztrácí veškeré vybavení a hráč musí začít od začátku.

Postavy se pohybují v otevřené krajině fiktivní země Černarus vytvořené podle satelitních snímků Českého středohoří.

DayZ byl původně vytvořen jako mód pro českou vojenskou simulaci Armed Assault 2 (ARMA 2) od českého studia Bohemia Interactive. Za herním designem módu stál novozélanďan Dean Hall, který teď společně s Čechy pracuje na samostatně spustitelné verzi. 

Lidovky.cz: Herní koncept vymyslel novozélanďan Dean Hall. Jaká je česká stopa na projektu DayZ?
Hra se celá vyvíjí v České republice, v pražském studiu Bohemia Interactive. Designér hry Dean Hall tráví část času v Česku a část na Novém Zélandu. Také cestuje po konferencích a výstavách, kde hru propaguje.

Lidovky.cz: Kolik lidí z Bohemia Interactive momentálně na projektu pracuje?
Na projektu pracuje zhruba 25 lidí, z drtivé většiny jsou to Češi.

Lidovky.cz: Prodává se DayZ lépe než vaše předchozí projekty? 
DayZ je zatím náš nejrychleji prodávaný titul. (DayZ se prodává na digitální distribuci her Steam podle aktuálního kurzu za 660 Kč. Hra je momentálně v alfa verzi dostupná za sníženou cenu. Po dokončení se cena navýší, pozn. red..)

Lidovky.cz: Kolik už hra vydělala?
Zisk lze opravdu jen těžko hodnotit. Hra se nachází v rané alfa verzi a budeme na ni pracovat po dobu minimálně dalších dvou let. Kromě provize distributora tento typ hry vyžaduje nemalé investice do provozu serverů, v současnosti zajišťujeme servery pro více než 40 000 souběžně hrajících lidí.

Lidovky.cz: Kam bude DayZ v budoucnu směřovat. Máte vytyčené nějaké konkrétní cíle?
Máme mnoho konkrétních cílů, jak hru dále vylepšovat: více hráčů na jednom serveru, více interakcí s prostředím, včetně možnosti lovit zvířata, stavět si přístřešky, rozdělávat oheň, nebo možnost opravit a řídit auta. Kromě toho průběžně pracujeme na vlastním herním enginu, aby běžel plynuleji, měl lepší fyzikální simulaci.

Obrázek ze hry DayZ.

Lidovky.cz: Vývoj trvá poměrně dlouhou dobu. Jaké byly největší komplikace?
Rozhodli jsme se zcela přepracovat architekturu a herní engine. Narozdíl od všech našich předchozích her je DayZ postaveno na bázi čisté architektury klient / server. I samotný systém hry je oproti hře Arma 2, ze které vycházíme, zásadně přepracovaný, zejména kvůli detailnímu zpracování inventáře postavy.

Na samostatně spustitelné verzi DayZ pracujeme zatím zhruba 18 měsíců, takže vývoj hry není zatím ani v první polovině.

Bohemia Interactive a herní protfolio

České herní studio Bohemia Interactive se proslavilo vojenskými simulacemi. Do povědomí hráčů se studio dostalo především díky střílečce Operace Flashpoin odehrávající se ve vymyšleném konfliktu během studené války.

Poté následovala vojenská série Armed Assault (zkráceně ARMA). U té se momentálně dokončuje třetí díl odehrávající se na fiktivním řeckém ostrově. Během vývoje byli v Řecku zadrženi dva čeští vývojáři z Bohemia Interactive a obviněni ze špionáže (více ZDE).

Kromě vojenských her studio vytvořilo i letecký simulátor Take on Helicopters, strategii Carrier Command a nebo simulaci průzkumu povrchu Marsu Take on Mars. Studio momentálně dokončuje samostatně spustitelnou verzi hry DayZ, která se nachází v rozpracované verzi.

jzlJakub Zelenka