Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Češi tankují čím dál více plynu. Trhem hýbe Octavia na CNG

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Z 22 na 30 milionů kubíků narostla loni v Česku spotřeba stlačeného zemního plynu CNG. Alternativnímu palivu do aut nahrává jeho nízká cena a minimální spotřební daň, ale na druhé straně větší odbyt zatím naráží na pomalu přibývající počet veřejných plnicích stanic.

Druhé místo obsadila Škoda Octavia. foto: Shutterstock

Možností tankování ale začíná víc přibývat a v poslední době se rozhýbal i celý trh s vozy na tento pohon. V poslední době především díky mladoboleslavské Škodovce, která uvedla loni v létě na trh Octavii G-Tec na plyn CNG. A hned v prvním roce prodeje předčily plány automobilky.

Octavia jede na CNG Ta původně předpokládala, že za první rok výroby, tedy 2014, prodá zhruba 600 těchto vozů, vyhledávaných zejména manažery do firemních flotil. Realita však byla skoro dvojnásobná – plynových octavií se prodalo 1 156. Plus 234 menších vozů Škoda Citigo, které jsou v nabídce už delší dobu.

Češi pořád milují bílou a kombíky. Oblíbili si i auta na plyn

„Odhadujeme, že letos prodáme přibližně 3000 CNG vozidel, z toho 2500 vozů Škoda Octavia G-Tec,“ uvedl Ondřej Všianský, fleet manažer Škody Auto.

Letos v lednu jezdilo po českých silnicích na CNG už 8 817 nákladních i osobních vozů a autobusů. Poslední dva roky jich přibývaly v průměru dva tisíce. Letos prý ale může narůst počet aut na CNG až o čtyři tisíce. Předpokládá to alespoň tajemník Svazu dovozců automobilů Pavel Tunkl.

„Je to přibližný odhad, ale letos ten nárůst aut na CNG může být až dvojnásobný proti loňsku. Octavia je vyloženě auto pro služební flotily do firem a může nárůstu odbytu CNG výrazně pomoci,“ říká Tunkl.

O 12 korun levnější než benzin

CNG v přepočtu z kubíku na litr dnes vychází zhruba o dvanáct korun levněji než benzin. Ušetří řidiči osobních aut, ale hlavně firmy a řemeslníci, kteří ročně najezdí větší počet kilometrů. Pořizovací cena nového auta na stlačený zemní plyn je totiž o několik desítek tisíc korun vyšší než stejného vozu v benzinové verzi.

„Trochu mne překvapilo, že CNG nemá větší nárůst odbytu v kategorii malých užitkových vozů, které má ve výbavě na plyn už většina automobilek a využívají je zejména různí řemeslníci. A také mezi řidiči osobních aut zřejmě panuje vůči tomuto palivu jistá nedůvěra,“ dodal Tunkl.

Wolkswagen Passat TSI Ecofuel na CNG (stlačený zemní plyn)

Na růst prodeje CNG mají největší vliv především autobusy a nákladní vozy. Jejich počet je v porovnání s plynovými osobáky malý (aktuálně jezdí po Česku 527 CNG autobusů a 85 komunálních, například popelářských vozů), ale roční spotřebou převyšují osobní auta a dodávky.

Dopravci a provozovatelé městské dopravy mají většinou vlastní plnicí stanice. Těch veřejných funguje aktuálně v Česku na 80. Rozšíření prodeje CNG a plnicích stanic je důležité hlavně pro plynárenské firmy. 

Plynových aut na LPG přibývá. Stát už ale s další podporou nepočítá

Spotřeba klasického zemního plynu pro vytápění je sice výrazně vyšší (vloni 7,3 miliardy kubíků), ale výrazně klesá. Na rozdíl od stlačeného plynu do automobilů. 

„Růst CNG rozhodně bude v následujících letech pokračovat. V letošním roce také dosáhneme už první stovky plnicích CNG stanic,“ soudí Jiří Šimek, místopředseda Rady Českého plynárenského svazu a místopředseda představenstva společnosti E. ON Energie, která je čtvrtým největším prodejcem CNG v Česku. 

Stanice na CNG staví i strojírenský holding Vítkovice, Česká pošta, která provozuje na 700 CNG aut, soukromí investoři i lídr v prodeji zemního plynu, skupina RWE, které patří podíl sedmnáct procent z celkové spotřeby.

Autor: