Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Češi tratí na internetu v mobilu. Nevyužívají ho

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Internet v mobilu má necelá polovina mobilních uživatelů v Česku. Datový limit ale většina z nich nevypotřebuje. Více než polovina předplacených dat nenávratně propadá. „Objem aktivovaných dat vyčerpá zhruba devět procent zákazníků,“ říká zástupkyně tiskové mluvčí Vodafonu Adéla Konopková. Důvodem jsou větší balíčky dat v nových neomezených tarifech kombinované se stále ještě nedostatečným pokrytím území rychlým připojením. Zlepšení se dá očekávat s nástupem LTE technologie.
Kde zase je?

Kde zase je? foto: Shutterstock

Operátoři proto přicházejí se způsoby, jak zbývající data využít. Než aby klienti přecházeli na levnější produkty, nechají je raději datové balíčky mezi sebou sdílet. Klienti na tom bezesporu vydělají. Každá služba ale něco stojí. Operátoři si za možnost vyčerpat nevyužitá data jinde naúčtují měsíční poplatky.

U T-Mobilu má internet ve svém mobilu 24 procent zákazníků. Klienti, kteří mají neomezený tarif, však v 94 procentech případů svůj FUP nevyčerpají. Průměrná spotřeba dat je v těchto případech 435 MB. U nejoblíbenějšího tarifu s limitem 1,5 GB tak ladem zůstávají dvě třetiny dat. Zdaleka všechny megabyty ale nevyužijí ani tři čtvrtiny zákazníků, kteří doposud na některý z neomezených tarifů nepřešli.

Stejná situace je u ostatních operátorů. V současné době využívá internet v mobilu téměř 46 zákazníků Vodafonu, objem aktivovaných dat vyčerpá ale jen zhruba devět procent z nich. „Průměrná měsíční spotřeba dat na uživatele je 337 MB,“ uvedla zástupkyně tiskové mluvčí Vodafonu Adéla Konopková.

Zde, stejně jako u T-Mobilu, je nejprodávanějším tarifem ten s datovým limitem 1,5 GB. Přebývajících dat je tak ještě více. Internet v mobilu má i téměř polovina zákazníků O2. Ani ti v naprosté většině FUP nevyčerpají. Kolik jim však zbývá, společnost sdělit nechtěla.

O data se lze dělit

Operátoři jsou si této skutečnosti vědomi, a přispěchali proto s nabídkami, které mají zákazníky u vyšších tarifů udržet. „Našim zákazníkům nabízíme různé možnosti, jak se svým datovým objemem pracovat. Pokud jej nedočerpají nebo jej chtějí využít na více zařízeních, mohou jej sdílet s tabletem či PC,“ říká zástupce tiskového mluvčího O2 Ctibor Jappel. Za měsíční poplatek 99 korun tak zájemci získají MultiSIM kartu, která jim umožní datový limit z jejich mobilního telefonu sdílet do dalších zařízení.

T-Mobile zašel ve sdílení ještě dále. Kromě toho, že FUP umožňuje čerpat na více zařízeních, klient se o data může podělit s více lidmi. Ke každému neomezenému tarifu s voláním do všech sítí je možné připojit až pět sdílených tarifů. Za příplatek 449 korun měsíčně tak zákazníci s připojenými SIM kartami získají neomezené volání a SMS do všech sítí a celá skupina se bude dělit o jeden datový limit. Vzhledem k průměrným hodnotám uváděných T-Mobilem by se tak do FUP o velikosti 1,5 GB měli pohodlně vejít tři klienti.

Pozadu za tímto trendem zatím zůstává Vodafone. „V tuto chvíli sdílení mezi více zařízeními jednoho zákazníka nebo mezi více zákazníky nenabízíme,“ uvedla Adéla Konopková s tím, že společnost připravuje novinky během celého roku. Je tedy možné, že se klienti trojky českého trhu podobné služby ještě dočkají.

Mobilní internet v České republice

  • počet reálných uživatelů mobilního internetu v ČR 2,9 milionu
  • počet provedených zobrazení stránek 900 milionů za měsíc
  • nejvíce navštěvovanou kategorií je zpravodajství (800 tisíc až 1 milion uživatelů měsíčně) a všeobecně zaměřené portály (900 tisíc uživatelů měsíčně)
  • nejvyšší podíl mobilních zobrazení stránek mají kategorie těhotenství a rodičovství (téměř 25%zobrazení), sport (16 %) a zdraví (13 %)
  • nejvíce času stráví uživatelé na stránkách nabízejících přenosy sportovních zápasů (1,5 hodiny měsíčně na uživatele)
  • základní balíček dat nevyčerpá devět z deseti zákazníků
  • u nejčastějšího, 1,5 GB limitu zákazník nevyčerpá v průměru více než dvě třetiny dat

Zdroj: NetMonitor

Autor:

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...