Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Češi utrácejí za fairtradové výrobky čím dál víc. Vede káva

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Češi utratili loni za výrobky s označením Fairtrade 92 milionů korun. Bylo to o 15 procent víc než v předchozím roce. Žebříček prodaných produktů vedla káva - její podíl na českém trhu "spravedlivých produktů" činí 63 procent. Výsledky prodeje představila Hana Chorváthová z organizace Fairtrade ČR.

Fair trade výrobky foto: Lidové noviny

Férové výrobky má připomenout světový den pro fair trade, který připadá na druhou květnovou sobotu. V Česku se 12. května uskuteční na mnoha místech happening Férová snídaně.

ČTĚTE TAKÉ:

Největší zájem je o kávu

"Prodej a spotřeba fairtradových výrobků v Česku neustále roste. V minulém roce jsme zaznamenali nárůst o 15 procent, což je i vzhledem k ekonomické krizi značný pokrok," řekla Chorváthová.

Co je fair trade

Fair trade je způsob obchodu, jehož cílem je podpora pěstitelů, řemeslníků a zaměstnanců z rozvojových zemí Afriky, Asie a Latinské Ameriky. Ti díky němu mají za svou práci dostat takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim současně důstojný život.

První fairtradové výrobky se do Česka dostaly v roce 1994, byly to hlavně řemeslné produkty. Potraviny se na českém trhu objevily o deset let později. V roce 2005 se za "spravedlivé produkty" utratily tři miliony korun a obrat každoročně rostl. V roce 2009 už činil 50 milionů Kč. Do roku 2010 se pak skokově zvedl, a to o 60 procent. Tržby vystoupaly na 80 milionů korun. Fairtradové výrobky totiž začaly prodávat obchodní řetězce.

Největší zájem mají Češi o kávu. Loni tvořila 63 procent prodaných férových produktů, předloni to byly dvě pětiny. Za nárůstem jsou podle Chorváthové zejména kavárny, které stále častěji svým zákazníkům nabízejí nápoje z férových surovin.

Třináct procent trhu zaujímá čokoláda, kakao a cukrovinky. Čtyři procenta tvoří čaj, dvě procenta třtinový cukr a jiná sladidla. Jen procento připadá na banány a jiné ovoce. Na českém trhu zatím chybí třeba řezané květiny, podotkla Chorváthová. Letos se podle ní očekává, že by mohl růst podíl prodeje kosmetiky.

Fairtradové produkty, které vznikly v rozvojových zemích, bývají dražší než ostatní. Zákazník má ale jistotu, že je vypěstovali či vyrobili lidé za důstojných podmínek a za spravedlivou odměnu, na výrobě se nepodílely děti a byla ekologicky šetrná.

Český "férový" trh je malý, mezi postkomunistickými zeměmi ale vede

Podle Chorváthové je Česko zatím v nákupu férových věcí nováčkem, přesto ale mezi ostatními postkomunistickými zeměmi vede. I tak je český trh ale zatím malý, takže se výrobky nedovážejí přímo, ale třeba od německých, britských či rakouských dodavatelů. V těchto zemích má totiž prodej spravedlivých produktů už tradici.

Světový den pro fair trade můžete oslavit Férovou snídaní

Češi se letos mohou připojit k oslavám světového dne pro fair trade a zapojit se v sobotu do happeningu Férová snídaně, který pořádá sdružení NaZemi. Akce se koná na 56 místech. Při dopoledním pikniku v parcích, na náměstích či jinde zájemci posnídají jídlo z fairtradových surovin či od českých farmářů, které si přinesou. Loni se do akce zapojilo 2500 lidí.

Autoři: ,