Během léta dostávali netradiční zakázky. Místo toho, aby vozili automobily z Německa, oslovili je němečtí dealeři, aby pro ně dovezli automobily z Česka. A zatímco dříve se specializovali na ojeté vozy, pro Němce se vozí nové modely.
"Dostal jsem zakázku, abych pro německé dealery dovezl padesát nových aut, šlo o model Volkswagen Polo," řekl Lidovým novinám převozník, který si nepřál být jmenován.
Dealeři v Česku naříkají
"Stejná auta ze stejné fabriky můžou stát v každé zemi jiné peníze, záleží na tom, jak mají nastavenou importéři strategii a jakou si berou dealeři marži," říká Aleš Zich, konzultant firem pro výběrová řízení na automobily.
Samotní dealeři v Česku naříkají, že níže už s cenami jít nelze. Přitom cenu automobilů na našem trhu ovlivňuje hlavně dominantní hráč na trhu – Škoda Auto. Automobilka podle dealerů nasadila zbytečně nízké ceny.
"Trh u nás je zdeformovaný tím, že Škodovka zvolila progresivní cenovou politiku, snížila ceny všech modelů a přizpůsobila je tomuto trhu. Prodej Škodovky roste, podíl importérů se snížil a celkově trh klesá," řekl Vít Pěkný, generální ředitel Kia Motors Czech.
Vyplatí se vyvážet menší modely
Podle Zicha ceny automobilů v České republice padaly velice pozvolně, na rozdíl například od německého trhu. Proto se vývoz aut z České republiky začal vyplácet až v posledních měsících. Navíc se vyplácí vyvážet jen menší a levnější modely. Jedná se zejména o kategorii vozů, jakým je Škoda Fabia, VW Polo či Golf a s nimi srovnatelné vozy. Drahé luxusní automobily jsou stále levnější, i když minimálně v Německu. Rozdíly v cenách mezi jednotlivými evropským trhy se ale stále více vyrovnávají.
"Pohybují se v řádech tisíců, maximálně několika málo desetitisíců," tvrdí Aleš Zich. Jedná se přitom o dealerské ceny, které mohou být rozdílné od cen koncových.
Dealeři mají totiž možnost nalákat kupce na úkor své marže. Výhodou a pomyslným jazýčkem na vahách, jestli se vyplácí vyvážet nebo dovážet menší a levnější automobily, tak je kurz české koruny oproti euru.
"Miska vah je nyní kolem středu. Zisk je na takovémto vývozu celkem minimální a vyplatí se jen u většího počtu aut zobchodovaných najednou," řekl LN převozník. S kolísavými kurzy ale začínají pracovat i soukromníci. Ti se stále častěji rozhodují prodávat své vozy do autobazarů právě v Německu.
"Auta tam prodají rychleji a kolikrát i dráže," říká Daniel Křeněk ze společnosti Denker Motors, který se specializuje na dovoz automobilů ze zahraničí.