Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Češi vozí do Německa nové volkswageny, vyplatí se to

  9:07
PRAHA - Pohyblivý kurz mezi eurem a korunou způsobil, že čeští dovozci začali vyvážet automobily. Podobně se stále častěji zachovají i soukromníci. Momentálně je pro ně výhodnější auta prodávat v Německu. Z dovozců automobilů do České republiky se stali vývozci.
Místo do českých autobazarů vozí majitelé své ojeté vozy prodat do Německa. Prý je lepší cena.

Místo do českých autobazarů vozí majitelé své ojeté vozy prodat do Německa. Prý je lepší cena. foto:  Tomáš Krist, Lidové noviny

Během léta dostávali netradiční zakázky. Místo toho, aby vozili automobily z Německa, oslovili je němečtí dealeři, aby pro ně dovezli automobily z Česka. A zatímco dříve se specializovali na ojeté vozy, pro Němce se vozí nové modely.

"Dostal jsem zakázku, abych pro německé dealery dovezl padesát nových aut, šlo o model Volkswagen Polo," řekl Lidovým novinám převozník, který si nepřál být jmenován.

nový Volkswagen Polo

Dealeři v Česku naříkají
"Stejná auta ze stejné fabriky můžou stát v každé zemi jiné peníze, záleží na tom, jak mají nastavenou importéři strategii a jakou si berou dealeři marži," říká Aleš Zich, konzultant firem pro výběrová řízení na automobily.

Samotní dealeři v Česku naříkají, že níže už s cenami jít nelze. Přitom cenu automobilů na našem trhu ovlivňuje hlavně dominantní hráč na trhu – Škoda Auto. Automobilka podle dealerů nasadila zbytečně nízké ceny.

"Trh u nás je zdeformovaný tím, že Škodovka zvolila progresivní cenovou politiku, snížila ceny všech modelů a přizpůsobila je tomuto trhu. Prodej Škodovky roste, podíl importérů se snížil a celkově trh klesá," řekl Vít Pěkný, generální ředitel Kia Motors Czech.

Vyplatí se vyvážet menší modely
Podle Zicha ceny automobilů v České republice padaly velice pozvolně, na rozdíl například od německého trhu. Proto se vývoz aut z České republiky začal vyplácet až v posledních měsících. Navíc se vyplácí vyvážet jen menší a levnější modely. Jedná se zejména o kategorii vozů, jakým je Škoda Fabia, VW Polo či Golf a s nimi srovnatelné vozy. Drahé luxusní automobily jsou stále levnější, i když minimálně v Německu. Rozdíly v cenách mezi jednotlivými evropským trhy se ale stále více vyrovnávají.

"Pohybují se v řádech tisíců, maximálně několika málo desetitisíců," tvrdí Aleš Zich. Jedná se přitom o dealerské ceny, které mohou být rozdílné od cen koncových.

Dealeři mají totiž možnost nalákat kupce na úkor své marže. Výhodou a pomyslným jazýčkem na vahách, jestli se vyplácí vyvážet nebo dovážet menší a levnější automobily, tak je kurz české koruny oproti euru.

"Miska vah je nyní kolem středu. Zisk je na takovémto vývozu celkem minimální a vyplatí se jen u většího počtu aut zobchodovaných najednou," řekl LN převozník. S kolísavými kurzy ale začínají pracovat i soukromníci. Ti se stále častěji rozhodují prodávat své vozy do autobazarů právě v Německu.

"Auta tam prodají rychleji a kolikrát i dráže," říká Daniel Křeněk ze společnosti Denker Motors, který se specializuje na dovoz automobilů ze zahraničí.

Autor: