Naftu za zhruba 1,2 miliardy korun v německých skladech pro Česko ochraňovala firma Viktoriagruppe, která se však předloni v prosinci sama poslala do insolvence. Konkursní správce dosud odmítal palivo vydat, zpochybňoval vlastnictví českého státu.
Češi smí odvézt naftu z Německa. Pořád jim ale ‚nepatří‘ a vlečka je rozbitá |
„Naši právníci teď jednají s insolvenčním správcem o technických podmínkách, za kterých nás pustí do skladu,“ uvedl šéf Správy státních hmotných rezerv Pavel Švagr. Jednání se konají v Mnichově.
Podle informací serveru Lidovky.cz paralelně probíhají rozhovory se státní společností Čepro o případném zajištění odvozu paliva do Česka. Právě v jeho skladech by měla být nafta z Kraillingu za předpokladu úspěšného převozu - ať už vlaky nebo automobilovými cisternami - uložena.
Správa státních hmotných rezerv má u Čepra pronajaté kapacity, které by mohla právě pro tuto příležitost využít.
Insolvenční správce zatím nebyl stran technických záležitostí odvozu konkrétní. „Dosud není známo, jakým způsobem si SSHR/Česká republika uskladněné zásoby nafty vyzvedne. Ohledně tohoto postupu panují také další neobjasněné technické i právní otázky,“ vzkázal Mirko Möllen.
Nesmyslný termín?
Na částečný průlom ve složité kauze upozornil ve čtvrtek týdeník Dotyk. Informaci pak pro Lidovky.cz potvrdila Správa státních hmotných rezerv (SSHR).
„Insolvenční správce souhlasil s odvozem 100 procent nafty do Česka. Její vlastnictví nám ale neuznal a vymínil si možnost domáhat se určeni vlastnictví v budoucnu soudní cestou,“ popsal mluvčí SSHR Jakub Linka.
Správce Mirko Möllen dal ale správcům rezerv šibeniční termín odvozu 30. dubna tohoto roku, což je technicky velmi náročné. I proto už nyní právníci najatí Českem vyjednávají o tom, jak se lze dostat do skladu a dalších detailech.
„Termín odvozu stanovený insolvenčním správcem je nesmyslný. Kapacita tankovacího zařízení v Kraillingu umožňuje odvézt naftu nejdříve za šest až osm měsiců,“ dodal mluvčí Jakub Linka.
PŘÍPAD VIKTORIAGRUPPE
|