30. ledna 2013 17:29 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

Česká pivní kultura: v PET
lahvi na doma a limonádové mixy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Pivní pohoda před televizí – ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pivní pohoda před televizí – ilustrační foto | foto: Shutterstock
PRAHA Češi chodí na pivo stále méně do hospod. Roste naopak tržní podíl baleného piva, a to hlavně díky pivu v PET lahvích. Rostoucí oblibě se těší mixy piva a limonád, které loni představovaly již pět procent prodejů piva v tuzemských obchodech.

"Stále výrazným trendem je zvyšování domácí spotřeby na úkor chození do hospod a restaurací," míní mluvčí tuzemské pivovarské dvojky společnosti Pivovary Staropramen Pavel Barvík.

Pivní export

Produkce tuzemských pivovarů podle předběžného odhadu Českého svazu pivovarů a sladoven loni meziročně vzrostla asi o 1,5 procenta.

Vývoz piva podle něj rostl výrazněji než domácí trh, který táhl především prodej pivních limonád. Oficiální výsledky za rok 2012 by měl svaz zveřejnit nejspíše až v dubnu.

Všude, Česko nevyjímaje, je balené pivo levnější než pivo točené.

"Když si kupujete balené pivo, tak kupujete pivo, zatímco, když si koupíte pivo ze sudu, kupujete službu," zdůvodnil cenový rozdíl výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý.

Řada pivařů si z ekonomických důvodů koupí svůj oblíbený nápoj radši domů v láhvi, než aby za něj platila více v restauraci.

Inspirovány loňským úspěchem citronového pivního mixu začaly loni uvádět nízkoalhoholické nápoje vzniklé smícháním světlého piva a ovocného koncentrátu na trh další velké pivovary.

Podle údajů společnosti Nielsen, dosáhl podíl pivních mixů prodávaných v maloobchodní síti pěti procent. Odhady pivovarníků loňské produkce tohoto druhu nápoje mluví až o 500 000 hektolitrech.

ČTĚTE TAKÉ:

To by představovalo zhruba tři procenta prodaného piva. "Do budoucna může ten podíl klidně růst," uvedl Veselý s tím, že například v Rakousku a Německu je podíl takzvaných radlerů na trhu kolem deseti procent.

Podle Veselého stále trvá také růst tržního podílu piva v plastových lahvích. "Růst se zpomaluje, ale stále tady je," uvedl. Veselý odhaduje, že v tomto druhu obalu se v Česku prodá již asi pět až šest procent piva.

Inspirace u minipivovarů

Pivovarníci se shodují v tom, že ekonomická recese přiměla pivovary bojující o zákazníky k inovacím. "I loni tak došlo ke zpestření nabídky jak pro tradiční pivaře, tak pro nové spotřebitele piva," podotkl Barvík.

ČTĚTE TAKÉ:

I velké pivovary se v poslední době snaží uvádět na trh různé pivní speciály. Inspirací pro velké firmy jsou stále populárnější minipivovary.

Přesto, že se jejich počet již blíží 150 a je proti velkým pivovarům zhruba trojnásobný, podíl minipivovarů na celkové produkci piva v Česku nepřesahuje jedno procento.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na Lidovky.cz