Firma uvedla, že významným důvodem ztráty byla tvorba opravných položek k technickému zhodnocení najatých prodejen, opravné položky k finančním investicím a rezervy na nevýhodné smlouvy, pro jejichž vytvoření se rozhodla z důvodu opatrnosti při vykazování hodnoty svého majetku.
Zatímco tržby za nepotravinářské zboží rostly o dvě procenta, tržby za prodej potravin se meziročně zvýšily o 61 procent. „V uplynulém finančním roce společnost poprvé nerozšiřovala prodejní síť o nové prodejny. Soustředila se především na jejich modernizaci a zvýšení atraktivity pro své zákazníky dalším navýšením nabídky čerstvých potravin,“ uvedla firma ve výroční zprávě.
Nové prodejny se neotevřou
Marks & Spencer Czech Republic dosáhla provozní ztráty 299 milionů korun oproti 168 milionům v předchozím finančním roce. „Hlavním důvodem byl tlak na prodejní marži související jednak s ekonomickou situací na spotřebitelském trhu, jednak i s nepříznivým vývojem české měny vůči britské libře,“ píše firma ve zprávě.
Do roku 2015 společnost neplánuje v ČR otevírat nové prodejny. Firma uvádí, že prioritou je zefektivnění prodeje a snižování nákladů s cílem dosáhnout zisku.
Marks and Spencer má v Česku 20 prodejen a zaměstnává 533 lidí. Podíl 51,3 procenta v české pobočce vlastní Marks and Spencer International Holdings Limited, 39,2 procenta má podnikatel Dušan Mrozek a 9,5 procenta Zbyněk Mrózek.