Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Česká pošta se topí v problémech. Nastoupí krizový manažer Elkán

Ekonomika

  10:44aktualizováno  12:36
PRAHA - Ministr vnitra Milan Chovanec (ČSSD) jmenoval generálním ředitelem České pošty vrchního ředitele obchodu a marketingu Martina Elkána. Od 1. dubna nahradí Petra Zatloukala, který po dohodě s ministrem ke konci března skončí. Chovanec to uvedl na úterní tiskové konferenci.

Generální ředitel České pošty Petr Zatloukal. foto: ČTK

Pošta je největším zaměstnavatelem v Česku, pracuje v ní přes 32 000 lidí. Roční tržby státního podniku jsou okolo 20 miliard korun, hospodaří se ziskem v řádu stovek milionů korun.

Pokud se Elkán jako krizový manažer ve funkci se svým týmem osvědčí, velmi pravděpodobně generálním ředitelem zůstane. Podle Chovance se na poště v poslední době vršily problémy, zmínil policejní vyšetřování kvůli ovlivňování stavebních zakázek, nabídku doplňkového sortimentu na poštách, pracovní podmínky zaměstnanců nebo úvahy o rušení ztrátových poboček. "Česká pošta v poslední době přešlapovala na místě a je potřeba jí dat nový impulz," uvedl ministr.

ČTĚTE VÍCE

Do 14 dnů chce ministr předložit vládě analýzu stavu pošty a do dvou měsíců pak strategii dalšího směřování podniku. Podle strategie by se měla pošta začít řídit od letošního druhého pololetí. Ministr podotkl, že vláda nechce uzavírat ztrátové pošty bez dohody s obcemi. Zároveň ale upozornil, že pošta má z provozování sítě 3200 poboček ztrátu 1,4 miliardy korun ročně a stát by se měl rozhodnout, zda je ochoten za veřejnou službu zaplatit. Ztrátu v současnosti hradí příjmy od aliančních partnerů ve výši okolo dvou miliard korun. Z toho 1,5 miliardy Kč jsou poplatky za bankovní služby a zbytek tvoří doplňkový prodej. Jako možnou formu fungování ztrátových pošt uvedl Chovanec partnerské franšízy, které v současnosti tvoří jen 0,4 procenta sítě.

Pošta má obavu z nástupu konkurence

"Česká pošta musí pod novým vedením hledat i nové výzvy, nové tržby a nové klienty. Velkou obavu, kterou máme, je nástup konkurence. To je jedno z rizik, kterým se žádná z bývalých vlád ani bývalý management dostatečně nezabývali. Za posledních snad sedm let nezazněla od vlády žádná koncepce, co s Českou poštou dělat," dodal Chovanec. Pošta by v budoucnu mohla například lépe využít kontaktní místa Czech POINT, poskytovat centrální nákup, nabízet webhostingové služby nebo působit jako servisní organizace pro stát v oblasti IT.

Nové vedení by mělo také zahájit diskusi s odbory o zlepšení pracovních podmínek a jasně stanovit kritéria pro doplňkový prodej na poštách, aby se již neopakovala situace, kdy začaly nabízet cigarety a po několika měsících po kritice prodej zrušily. Doručovatelé již doplňkový sortiment mimo finančních produktů nabízet nebudou, na pobočkách budou vybrané zboží prodávat specializovaná místa oddělená od běžných poštovních přepážek.

Elkán: pošta je nesmírně složitý organismus

Elkán do České pošty nastoupil v roce 1996 na hospodářskou správu po krátkém působení v Českomoravské stavební spořitelně jako vedoucí marketingu. V následujících letech se mimo jiné věnoval řízení obchodní činnosti v regionech, ale i produktovému marketingu a marketingové komunikaci se zákazníky. Od roku 2010 je vrchním ředitelem divize pro obchod a marketing a o rok později jej Zatloukal zároveň jmenoval svým zástupcem.

"Česká pošta je nesmírně složitý organismus. Jak jsem si prošel za ta léta Českou poštu, tak vím, jak nesmírně je důležitá podpora vlastníka, a já jsme rád, že máme po dlouhé době možnost se dohodnout s ministerstvem vnitra o dalším směrování ČP," uvedl Elkán.

Balík České pošty (ilustrační).

Zatloukal vedl poštu od května 2011. O svém dalším možném angažmá nechtěl mluvit. ČTK řekl, že odjede na Moravu odpočívat a věnovat se rodině. V České poště byl Zatloukal před nástupem na post generálního ředitele vrchním ředitelem divize Poštovní provoz a logistika. Předtím pracoval jako bezpečnostní poradce a ředitel odboru informačních technologií ministerstva vnitra a zastupoval stát v dozorčí radě Českého Telecomu po jeho ovládnutí španělskou Telefónikou.

Pošta se v posledních letech potýká s poklesem doručování listovních zásilek, které nahrazuje elektronická komunikace. Naopak roste její podíl na trhu balíkových expresních služeb. Od loňského roku působí na plně konkurenčním trhu. Pošta provozuje kontaktní místa veřejné správy Czech POINT i další IT služby pro státní sektor.

Autoři: ,