Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Česká smetánka si oblíbila vrtulníky, létají na chaty i do lázní

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Cestování vrtulníkem zažívá renesanci. Po dvou hubených letech, kdy zájem boháčů o bleskurychlou přepravu prakticky kamkoliv po republice ochladl, hlásí provozovatelé vrtulníkových taxíků příchod lepších časů.
Civilní vrtulník - ilustrační foto

Civilní vrtulník - ilustrační foto foto: Shutterstock

Management mladoboleslavské Škodovky řešil nedávno dilema. V jeden den bylo třeba dopravit tým vedoucích pracovníků z Prahy do Mohelnice a odtud na jednání do německého Mnichova. Autem by to trvalo přes deset hodin. Pětimístný vrtulník Eurocopter AS 355 to zvládl za třetinu času. Nebylo to však zadarmo, cesta pracovníků Škodovky vyšla na 300 tisíc korun.

Do podobných „byznys tripů“ se pouští v Česku stále více firem i osob. „V loňském roce jsme měli méně zakázek než před dvěma lety. V současné době se situace výrazně zlepšuje,“ říká Jan Kneissl ze společnosti DSA, která patří mezi největší vrtulníkové dopravce v Česku. 

Manažeři i celebrity

Její služby využívají podnikatelé, manažeři i celebrity. „Zaměřujeme se na nejbohatší klientelu. Ta si létání vrtulníkem může dovolit,“ vysvětluje Kneissl. Jméno konkrétního klienta ale nechce prozradit. „Ti lidé si chrání své soukromí. Navíc kolikrát ani nevíme, koho vezeme, protože koncovým zákazníkem je agentura, která dopravu zprostředkuje,“ tvrdí.

INFOGRAFIKA - klikněte pro zvětšení

Identitu klientů pečlivě střeží i ve společnosti V. I. P. Helicopter, která je přímým konkurentem DSA. Firma však nenabírá nové zákazníky a soustředí se na stálou klientelu.

Tajemní boháči nelétají jen za byznysem. Mezi hojně poptávané termíny pro přepravu vrtulníkem patří i páteční a nedělní odpoledne. „Často létáme z Prahy směrem do Krkonoš nebo do Doupovských hor. V pátek letíme tam, v neděli zpět do Prahy,“ líčí Kneissl. Cesta „na chatu“ z Prahy do Krkonoš vyjde v závislosti na typu vrtulníku od 140 do 250 tisíc.

Motohodina až za 90 tisíc

Cena za let vrtulníkem se účtuje v motohodinách – tedy doba od zapnutí motoru do jeho vypnutí. Motohodina nejdražších vrtulníků, které i s pilotem pojmou až osm cestujících, se v průměru pohybuje okolo 90 tisíc korun.

U pětimístných vrtulníků vyjde motohodina na 45 tisíc. Za vrtulník, do kterého se vejdou čtyři pasažéři, se platí 20 až 30 tisíc. Nejlevnější motohodinu mají potom malé jednomotorové stroje pro dvoučlennou posádku, u nichž se platí 10 až 16 tisíc.

Účet za zpáteční let z Prahy do Krkonoš se tak lehce může vyšplhat až na půl milionu korun.

Byznys s vrtulníky v Česku kvete

O tom, kdo si to může dovolit, se dá jen spekulovat. Začít je možné u příslušníků pražské politickopodnikatelské smetánky, mezi kterými je vlastnictví víkendového sídla v Krkonoších nezbytnou součástí společenského postavení. Apartmány ve „Špindlu“ vlastní třeba Roman Janoušek, mezonetový byt si tam vydržuje i Marek Dalík.

ČTĚTE VÍCE:

Mezi další oblíbené destinace pro soukromé lety vrtulníkem patří Mariánské Lázně, Karlovy Vary nebo Vídeň. Až na výjimky létají vrtulníky se svými pasažéry vždy z Prahy. Přímo nad městem ale mohou létat jen dvoumotorové helikoptéry policie, hasičů nebo záchranné služby.

Soukromí majitelé dvoumotorových strojů mohou nad Prahou létat jen se svolením Úřadu pro civilní letectví. Jejich počet by se dal spočítat na prstech jedné ruky. Jednomotorové stroje nad město nesmí. Heliporty pro civilní vrtulníky jsou v Praze na letišti v Ruzyni, Letňanech a Točné.

Vlastní vrtulník

V posledních letech také roste zájem Čechů o létaní ve vlastním vrtulníku. „Počty pilotních průkazů, zejména u sportovních pilotů, neustále rostou,“ říká tiskový mluvčí Úřadu pro civilní letectví Petr Navrátil. Podle něj přibývá hlavně provozovatelů lehkých jednomotorových vrtulníků. To nahrává prodejcům, kterým se dařilo i během krize.

„V posledních třech letech poptávka jednoznačně roste. Zájem stoupá hlavně o vrtulníky luxusní kategorie, jejichž cena se počítá v desítkách milionů korun,“ říká provozní ředitel společnosti Nisa Air Ladislav Bradáč. Nisa je českým dealerem vrtulníků Robinson, což je u civilních strojů nejprodávanější světová značka.

V současné době Robinson čeká na certifikaci modelu R66 pro evropský trh a v České republice je podle Bradáče o model velký zájem. „Jednáme s pěti zájemci, kteří čekají, až si stroj budou moci otestovat,“ popisuje Bradáč zájem Čechů o pětimístný vrtulník, jehož cena začíná na 20 milionech korun.

Při prodeji vrtulníku se přitom postupuje podobně, jako když se prodává auto. Zákazník si může vybrat barvu stroje, polstrování sedadel nebo elektronické doplňky v kabině.

Vůbec nejprodávanějším strojem na českém trhu je čtyřmístný vrtulník Robinson R44. Cena nového stroje začíná na 10 milionech korun, už létaný typ stojí zhruba o tři miliony méně. V současné době brázdí českou oblohu 65 těchto vrtulníků.

Autor: