Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Česká televize chystá radikální krok, chce zamknout vysílání na síti

Média

  11:45
PRAHA - Stále více lidí sleduje televizní vysílání po internetu, ať už na počítačích, mobilech, či tabletech. A protože doma nemají televizor, nebo to alespoň tvrdí, neplatí koncesionářské poplatky. Česká televize tak svoje internetové vysílání plánuje do budoucna těm, kteří odmítají platit měsíčně 135 korun, alespoň částečně uzavřít.

iVysílání České televize foto: Reprofoto

Na webových stránkách ČT je nyní kromě živého vysílání dostupný obsah o celkové stopáži 3918 dní a jen loni si tam lidé přehráli přes 200 milionů videí.

Restaurace a hotely protestují proti vyšším cenám za pouštění televize a rádia

„Česká televize by ráda tuto službu dále rozvíjela a zpřístupnila ještě bohatší videoarchiv, avšak pouze pro ty, kteří na jeho vzniku participují, tedy pro koncesionáře. iVysílání by pak pro ostatní uživatele fungovalo i nadále, ale v omezené podobě,“ řekla LN mluvčí Alžběta Plívová.

Inspiraci ČT nachází u britské veřejnoprávní BBC. Ta již dříve neumožňovala sledovat nekoncesionářům živé vysílání. Od září však lidem nepřispívajícím na její provoz zamezila přístup i k online archivům, kde si mohli své oblíbené pořady pustit ze záznamu.

Ne jako na Slovensku

Příjmy z televizních poplatků tvoří téměř 90 procent všech příjmů České televize. Od roku 2009 ale soustavně klesají. Jen loni, kdy veřejnoprávní televize vybrala 5,6 miliardy korun, to bylo meziročně o 57 milionů méně. Oproti roku 2009 už rozdíl činí 200 milionů. Na vině je mimo jiné právě technologický vývoj. Domácnosti loni odhlásily téměř 11 tisíc televizních přijímačů. ČT také v roce 2015 rozeslala upomínky za 156 milionů korun. Uhrazeny byly pohledávky za 64 milionů.

Televize už se v minulosti snažila poplatky získat různými způsoby. Před dvěma lety například vyvolalo vlnu nevole, když ČT porovnala seznam koncesionářů s databázemi klientů dodavatelů elektřiny a obeslala na 200 tisíc lidí s požadavkem na uhrazení dlužné částky v přesvědčení, že kdo svítí, má i televizor. Takto to ze zákona funguje například na sousedním Slovensku.

Konkrétní řešení veřejnoprávní televize v tuto chvíli ještě připraveno nemá. Situaci komplikují i problémy s výběrovým řízením na provozovatele iVysílání. Tím sice původně měla být společnost SuperNetwork, ale ČT tendr po jeho skončení zrušila. Důvodem bylo, že ze čtyř uchazečů nakonec tři nesplnili některé z formálních požadavků.

Televizní poplatky - grafika

„Jediným zbylým uchazečem zůstala společnost mající jediného společníka, fyzickou osobu, základní kapitál v hodnotě 200 tisíc korun, poslední účetní závěrku založenou do sbírky listin 5. 12. 2013, a to za rok 2012, ze které vyplývá, že společnost více než rok nesplácí své závazky a má deklarovaných 5 zaměstnanců. Zkušenosti s předmětem zakázky tento uchazeč prokázal prostřednictvím osvědčení o poskytovaných službách vystaveným hongkongským internetovým rádiem/úložištěm, přičemž osvědčení bylo bez razítka a hlavičkového papíru a uvedená kontaktní osoba nereagovala na pokus o ověření této reference,“ uvedla ČT.

Vítězné firmě, jejíž nabídka byla o čtyři miliony nižší než cena druhého O2, a dokonce o 13 milionů nižší než posledního T-Mobilu, se to samozřejmě nelíbí. Zpochybňování důvěryhodnosti i spekulace o tom, že cenu podhodnotila, však odmítá. Navíc se domnívá, že k vyřazení O2 došlo neoprávněně a celá situace s jedním účastníkem a zrušení tendru tak nemá právní opodstatnění.

Senátoři chtějí zrušit autorské poplatky za lidové písně. Jsou absurdní, tvrdí

„Naše společnost splnila všechny technické i formální požadavky, což ČT potvrdila tím, že nás jako jedinou firmu z tendru nevyloučila. Po ukončení tendru je bezpředmětné řešit, zdali si za dva měsíce dokázali ověřit referenční zakázku. Jsme důvěryhodný dodavatel, naše firma vznikla v roce 2004, letos budeme mít tržby zhruba 100 milionů korun za obdobné služby, jaké ČT požaduje,“ zlobí se majitel SuperNetwork Zdeněk Cendra.

Mezi klienty firmy přitom patří mimo jiné vyhledávač zboží Heureka.cz, inzertní Bazoš.cz, populární Slevomat či internetový prodejce potravin Rohlík.cz. Přes její sesterskou společnost Peering.cz navíc nově k českým uživatelům proudí data přímo z Facebooku.

Bude nový tendr

„Česká televize nyní s respektem k zásadám zákona o zadávání veřejných zakázek přistoupí knovému výběrovému řízení. Zadavatel zachová principy transparentnosti, rovného přístupu, nediskriminace a přiměřenosti a jeho cílem bude dosáhnout stejné nebo lepší ceny, než byly nabídkové ceny uchazečů v původním řízení. Zároveň upřesní poptávanou slu-žbu, jež se od září 2015, kdy začala být původní zakázka připravována, technologicky vyvinula,“ uvedla ČT.

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...