30. června 2017 10:55 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Češka vytvořila se slavnou Fatrou kolekci pláštěnek. Zaujmou světové nákupčí?

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Vzniklo sedm průsvitných modelů ideálních jako výbava návštěvníků letních... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vzniklo sedm průsvitných modelů ideálních jako výbava návštěvníků letních... | foto: Tereza Ondrušková

MAASTRICHT Ve čtvrtek odstartoval 9. ročník festivalu Fashionclash. V Nizozemsku se ho účastní i česká návrhářka s kolekcí nafukovacích pláštěnek.

Mezinárodní módní událost, ukázka současného mladého designu i obchodní příležitost pro mladé tvůrce, kterou si nenechají ujít nákupčí z celého světa. I tak se říká nizozemskému festivalu Fashionclash, na němž právě představuje návrhářka Michaela Čapková svou řadu pláštěnek s názvem Soulmates (Spřízněné duše).

Pro tvorbu studentky pražského umprumu je typická nadsázka. Své modely z PVC vyrobila v moravských Napajedlech ve spolupráci s českou firmou Fatra. Ta se dnes specializuje především na výrobu podlahových krytin, technických fólií nebo vstřikovaných plastů.

Mladou studentku ale zaujala místní výroba hraček, které byly známy především v 60. letech díky výtvarnici Libuši Niklové. Modrému slonovi, žirafě a dalším „nafukovadlům“ se před několika lety dostalo i samostatné výstavy v pařížském muzeu Louvre.

Když Čapková oslovila českou firmu ke spolupráci na své kolekci, Fatra ji podpořila v realizaci i dodávkou materiálu. Vzniklo tak sedm průsvitných modelů ideálních jako výbava návštěvníků letních festivalů za nepříznivého počasí.

Pláštěnky jsou vybaveny záhlavníkem, kapsami, batohem či vodním lehátkem, které lze stejně jako slavné hračky nafouknout přes přivařené gumové ventily.

Šito elektrodami

Výrobní proces byl o to náročnější, že kolekce vznikla bez jediného doteku jehly s nití. „Jednotlivé dílce se spojují vysokofrekvenčním svařováním pomocí elektrod, což jsou speciálně zohýbané plíšky.

Celý proces je časově celkem náročný, protože na rozdíl od sériově vyráběných produktů se vše spojuje po malých částech,“ popisuje Čapková. „Pro každý tvar se musí vhodná elektroda znovu takzvaně zajet – nastavit vhodná teplota i přítlak. Proces se pak u větších modelů opakoval i třicetkrát.“

Vzniklo sedm průsvitných modelů ideálních jako výbava návštěvníků letních festivalů za nepříznivého počasí. Pláštěnky jsou vybaveny záhlavníkem, kapsami, batohem či vodním lehátkem, které lze stejně jako slavné hračky nafouknout přes přivařené gumové ventily.
Vzniklo sedm průsvitných modelů ideálních jako výbava návštěvníků letních festivalů za nepříznivého počasí. Pláštěnky jsou vybaveny záhlavníkem, kapsami, batohem či vodním lehátkem, které lze stejně jako slavné hračky nafouknout přes přivařené gumové ventily.

Součástí nepromokavé kolekce je i neoprenová obuv inspirovaná botami do vody. Čapková je pro svou pláštěnkovou řadu Soulmates vyrobila ve spolupráci s firmou Baťa v továrně v Dolním Němčí.

Jedná se tak již o druhou spolupráci Čapkové s českým výrobcem obuvi. První příležitostí byla studentská soutěž Bata Young Designers Challenge, pro kterou Čapková letos v dubnu navrhla černou botu na traktorové podrážce, inspirovanou českým módním fenoménem ponožek v sandálech. Kvůli vysokým nákladům se nakonec ale model bot z jemné kozinky do obchodů nedostal.

Příští účast nejistá

Spolu s Čapkovou se na festivalu Fashionclash prezentují i další české designérky – Zuzana Hartlová se značkou Soolista a šperkařka Eva Růžičková, která má s vystavováním svých doplňků zkušenost i z Milána nebo New Yorku.

Festivalu Fashionclash se čeští kreativci účastní již poněkolikáté. V minulosti zde svou tvorbu prezentovala Hana Frišonsová či dnes slavná návrhářka Petra Ptáčková, která se svými kolekcemi specializuje na asijský trh.

Festivalu, který se odehrává v průmyslových halách v centru Maastrichtu, se účastní na 150 designérů z celého světa. Devátý ročník na téma Fashion makes sense (Móda má smysl) potrvá až do neděle.

„Fashionclashe jsem měla dlouhou dobu v plánu se zúčastnit, takže jsem moc ráda, že to vyšlo skrze Designsupermarket (DSM) a za podpory Českých center,“ těší se Čapková. Právě z účastníků loňského prodejního festivalu DSM v Praze Nizozemci vybírali.

Nad účastí českých návrhářů v dalších ročnících však nyní visí otazník. Tým DSM kolem organizátora Martina Pošty totiž letos pro svou akci nezískal dotaci od grantové komise hlavního města Prahy. Festival se tak letos před Vánoci neuskuteční.

  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!