12. ledna 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

Mašině od Škody chybí razítko. České dráhy musí stále přepřahat v Drážďanech

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Lokomotiva 109 E | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lokomotiva 109 E | foto: Škoda Transportation
PRAHA V prosinci začala Českým drahám platit vymodlená pětiletá smlouva na lukrativní trať Praha – Berlín – Hamburk, na níž jezdí pro německého obra Deutsche Bahn. Jenže Češi stále nemůžou nasadit moderní lokomotivu, s níž dohoda počítala. Chybí jí povolení pro provoz v Německu.

Vlaky Českých drah směr Berlín žene starší mašina řady 371. V Drážďanech je však musí přepřahat. Modernější stroj označený jako 380, zvaný Zátopek, zatím na prestižní linku nenasazují.

„Lokomotivy od Škody Transportation do Drážďan mohou na výjimku, ale ne dál. Předpokládáme, že by do Německa začaly jezdit během letošního roku. Ale neumím říct kdy,“ připustil trvající komplikace mluvčí drah Radek Joklík. Firma podle něj s partnery z Deutsche Bahn v těsném kontaktu a nepříjemnou situaci řeší.

Joklík také zdůraznil, že český dopravce smlouvu nijak neporušuje. Nicméně faktem je, že společný projekt počítal od začátku s nasazením moderních lokomotiv a vagonů. Mimochodem: dodávka repasovaných vagonů z továrny Pars Nova (šumperský podnik vlastněný Škodou Transportation - pozn. red.) je také mírně opožděná.

V případě lokomotiv jde stále o stejný problém, který trvá už mnoho měsíců. Totiž: lokomotiva řady 380 od Škody má sice povolení od Spolkového drážního úřadu (EBA), jenže v jeho rozhodnutí z 20. května loňského roku zároveň stojí, že nesplňuje normy pro mezní zatížení kolejí.

PRESTIŽNÍ KOLEJE

  • České dráhy vozily cestující na trase Praha – Berlín – Hamburk už v minulosti. Provozovaly pět ze šesti spojů denně.
  • Dosud však smlouvu s Deutsche Bahn obnovovaly každý rok. Loni v květnu se ČD podařilo dojednat exkluzivitu na 5 let. Součástí dohody je i vylepšení vozového parku a větší důraz na marketing trasy.
  • Repasované vozy Siemens můžou jet rychlostí až 200 km/h, budou mít wi-fi připojení, USB zásuvky či upravené sedačky.
  • O získání této trati několik let usiloval RegioJet Radima Jančury. DB s ním dokonce vedly exkluzivní jednání. Z obchodu ale sešlo a Němci se nakonec dohodli s ČD.
  • V provozu bude 6 párů vlaků EuroCity, z toho 5 párů zajistí soupravy ČD ve svém modrém korporátním nátěru.
  • Spoje budou mít interval 2 hodiny, 3 ze 6 vlaků budou pokračovat z Berlína do Hamburku, jeden vlak pojede přímo z Německa přes Prahu a Brno do Bratislavy a Budapešti.

„Navzdory úspěšné homologaci u spolkového úřadu EBA nemůže být lokomotiva využitá k naší spolupráci z důvodu chybějícího schválení od DB Netz,“ popsali manažeři Wolfgang Weinhold a Stefan Daumüller v dopise z 25. září loňského roku. DB Netz je německý správce tratí, obdoba tuzemské Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Právě ve výše zmíněném dopise zástupci Deutsche Bahn vyjádřili znepokojení nad stavem i údajnou nespolehlivostí Škody Transporation. Vadilo jim hlavně zpoždění dodávky repasovaných vagonů. Zástupci plzeňské strojírny už tehdy v reakci na dopis uvedli, že zpoždění dodávky vozů je jen mírné.

Od problémů s německým „razítkem“ pro Zátopka pak dali ruce pryč. Podle nich záležitost skončila loni v květnu, když předali Českým drahám povolení k provozu v Německu od tamního drážního úřadu EBA. „Podle našeho názoru tím naše společnost své závazky, vyplývající ze smlouvy s Českými drahami, naplnila. Zdůrazňujeme, že je třeba rozlišovat mezi povolením k provozu a mezi dohodnutím podmínek o přístupu na trať se správcem infrastruktury (DB Netz). Dohodnutí podmínek přístupu na trať není věcí výrobce,“ vzkázal na podzim mluvčí Škody Transportation Michal Tobrman.

Situace je zároveň pikantní z toho důvodu, že Škoda Transporation, dvorní dodavatel Českých drah, v listopadu vyhrála nad státním dopravcem mnohaletý arbitrážní spor týkající se zpožděné dodávky právě těchto lokomotiv řady 380.

Lokomotiva Škoda 109 E2 pro slovenské dráhy
Lokomotiva Škoda 109E

Zástupci Deutsche Bahn zatím navenek zůstávají klidní.

„Vzhledem k modernizačnímu procesu na lince Praha - Berlín - Hamburk jsme v úzkém kontaktu s oběma partnery, Českými drahami a MÁV Start (maďarský národní dopravce zajišťující jeden z vlakových párů – pozn. red.) a podporujeme je v dosažení co nejdřívějšího nasazení zmodernizovaných vozů,“ uvedla mluvčí DB Susanne Schulzová.

  • 3Diskuse
Michal Pavec

Autor

Michal Pavecmichal.pavec@lidovky.czČlánky


REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Mzdový/á účetní

Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy
Hl. m. Praha, Středočeský kraj