Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

České dráhy ustoupily a zaplatí Škodě za prohru v arbitráži 753 milionů

Ekonomika

  15:25
PRAHA - České dráhy doplatily Škodě Transportation 753 milionů korun a naplnily tak verdikt podzimní arbitráže v letitém sporu o zpožděnou dodávku 20 lokomotiv. Peníze Škodě přiznal rozhodčí soud jako doplatek kupní ceny a inflační navýšení. České dráhy se ale dál domáhají zrušení rozhodčího nálezu. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) s doplacením peněz nesouhlasí, verdikt rozhodčího soudu je podle něj skandální.

Lokomotiva 109 E foto: Škoda Transportation

Jako první na doplacení peněz upozornil server E15.cz, jemuž platbu potvrdily obě strany sporu.

„Rozhodčí nález je pravomocný, byť s ním nesouhlasíme a domáháme se jeho zrušení u soudu,“ uvedl mluvčí drah Radek Joklík. Podle Ťoka ale dráhy mohly s vyplacením peněz počkat. „Rozhodčí soud v tomto sporu rozhodl skandálním a protiprávním způsobem. Stát nemůže být trestaný za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a bez povolení jezdit například v Německu. Po představenstvu Českých drah požaduji využití všech právních prostředků, aby zaplacené peníze mohly vymáhat zpátky,“ sdělil v pondělí ministr v tiskovém prohlášení.

Dráhy hledají lokomotivy na desetiletý pronájem. Potřebují náhradu za Škodu

Škoda Transportation, výrobce lokomotiv a vítěz arbitráže, stále tvrdí, že v úvahu připadá i dohoda. „Naše společnost je připravena jednat a vrátit se k již dříve předloženým návrhům vstřícných kroků a hledat cestu smírčího ukončení tohoto letitého sporu cestou dohody,“ uvedla mluvčí Škody Lubomíra Černá.

České dráhy si u Škody Transportation objednaly 20 lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy korun. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2009, první stroje ale dostal až v roce 2013. Škoda se na arbitrážní soud obrátila s požadavkem doplatku kupní ceny, kterou jim dopravce nezaplatil, dráhy se naopak dožadovaly zhruba miliardy korun pokuty za pozdní dodávku strojů.

Tu Škoda Transportation obhajuje změnou předpisů v průběhu vývoje lokomotiv, kvůli které bylo nutné rozpracované stroje předělat.

Lokomotiva 109 E
Lokomotiva 109 E

Soud nakonec rozhodl, že dráhy mají výrobci zaplatit 1,2 miliardy korun. Dráhy Škodě zaplatily 468 milionů korun a proti prohrané arbitráži podaly žalobu k soudu. Ministr dopravy Dan Ťok je současně vyzval, aby do rozhodnutí soudu nic neplatily.

Rozhodnutí arbitrů označil za skandální a protiprávné, postup Škody je podle něj nemravný. Zaplacení plné ceny by podle dřívějšího vyjádření Ťoka zvedlo ceny jízdného. Ministra Ťoka v jeho postoji podpořil prezident Miloš Zeman.

Lokomotivy tuzemského výrobce zatím na plánované lince z Prahy do německého Hamburku jezdit nemohou. Nemají dosud potvrzení od správce německých kolejí DB Netz na provoz rychlostí 200 kilometrů za hodinu.

MILIARDOVÝ SPOR

  • Spor mezi Škodou Transportation a Českými drahami byl u arbitráže tři roky.
  • Jde o zakázku na 20 třísystémových lokomotiv řady 380 za 2,7 miliardy korun bez DPH.Dodávka strojů se zpozdila o čtyři roky, ŠT to vysvětluje hlavně změnou technických norem TSI, která údajně vývoj lokomotivy velmi zpozdily.
  • Stále také trvají pochybnosti o tom, zda mají lokomotivy označované jako Zátopek oprávnění jezdit v Rakousku a Německu. Tento požadavek je pro ČD velmi důležitý – i kvůli tomu, že budou od konce roku jezdit do Berlína a Hamburku.
  • V době, kdy ČD vedl Dalibor Zelený (červenec 2013 – únor 2014), existovala vůle na mimosoudní vyrovnání. Tento záměr padl.
  • ŠT žádala celkem 1,425 miliardy korun. V této sumě je například 295 milionů jako jakési nájemné za dobu, kdy byly lokomotivy ve zkušebním provozu, pak inflační navýšení ceny (760 milionů) či část kupní ceny (208 milionů).
  • ČD v protižalobě žádaly zaplacení zhruba 940 milionů. Jde o smluvní pokutu za zpožděnou dodávku. Tato částka je snížená o výše zmíněných 208 milionů, které představují část kupní ceny s příslušenstvím.
  • Rozhodčího soud při Hospodářské a Agrární komoře vydal v listopadu nález, který ŠT přiřkl doplacení zbývající části kupní ceny a její valorizaci o inflaci. Celkem jde zhruba o 1,2 miliardy korun.
  • Nároky ČD rozhodčí senát zamítl.
  • Dopravce už v listopadu zaplatil dlužnou částku z kupní ceny (468 milionů).
  • O plnění inflačního navýšení rozhodlo představenstvo drah v dubnu (753 milionů s DPH).
Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...