5. srpna 2014 12:05 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

České dráhy zbrojí na konkurenci.
Kupují vlaky za 2,6 miliardy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 1Diskuse
Cestující na trati z Jaroměře do Hradce Králové a Pardubic se mohli 26. září poprvé svézt novým vlakem české výroby RegioPanter. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Cestující na trati z Jaroměře do Hradce Králové a Pardubic se mohli 26. září poprvé svézt novým vlakem české výroby RegioPanter. | foto: ČTK
PRAHA Flotilu Českých drah posílí soupravy RegioPanter za 2,6 miliardy korun. Čtrnáct nových vlaků dodá Škoda Transportation. Státní dopravce si je pořizuje zejména proto, aby měl větší šanci uspět v chystaných tendrech na rychlíkové tratě v Česku.

Do konce léta by mělo ministerstvo dopravy rozhodnout, na které rychlíkové trati v Česku vypíše soutěž. České dráhy už se na otevření železničního trhu chystají obřím nákupem.

Státní dopravce si pořídil čtrnáct elektrických vlaků RegioPanter od plzeňské Škody Transportation. Určené jsou především pro dálkové tratě. Soutěžit se může například o trasu z Ostravy do Olomouce nebo o západní spojku z Plzně do Mostu. 

Oznámený nákup znamená určitou změnu ve využití RegioPanterů, které už ČD ve své flotile mají. Nyní s nimi ale jezdí na regionálních tratích. Nové vlaky mají podle smlouvy dostat postupně v letech 2015 a 2016. 

VÍCE O ŽELEZNICI

„Narozdíl od regionální verze budou ve vozech pouze jedny nástupní dvoukřídlé dveře. Bude v nich také více místa pro uložení objemných zavazadel,“ popisuje Michal Štěpán, který je v představenstvu ČD odpovědný za osobní dopravu.

Jiná budou také sedadla. Výrobce vymění regionální verzi za komfortnější sedačky vhodné pro dálkovou dopravu.

U šestice linek, které mají mít nové provozovatele do roku 2020, požaduje ministerstvo dopravy klimatizovaná vozidla s bezbariérovým přístupem a kapacitou pro přepravu kol. Tyto podmínky nové vlaky RegioPanter splňují.

Nejdříve se mají podle harmonogramu ministerstva dopravy otevřít konkurenci neelektrifikované trati z Plzně do Mostu, z Liberce do Pardubic a z Liberce do Ústí nad Labem. 

Tam by měl nový provozovatel vzešlý z výběrových řízení začít jezdit do roku 2016/2017 a v případě poslední jmenované na přelomu let 2017 a 2018.

Elektrifikované trati by noví provozovatelé měli začít obsluhovat po roce 2018. Má jít o trasy Praha - Ústí nad Labem - Karlovy Vary - Cheb a Praha - Roudnice nad Labem - Ústí nad Labem - Děčín. Po roce 2019 se k nim má připojit neelektrifikovaná trasa Ostrava - Krnov - Olomouc.

mipMichal Pavec
  • 1Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz