30. srpna 2011 12:09 Lidovky.cz > Byznys > Doprava

České dráhy? Zpoždění, zima a
prastaré vlaky, píší Rakušané

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Některé vlaky z flotily ČD si miliardovou údržbu zaslouží. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Některé vlaky z flotily ČD si miliardovou údržbu zaslouží. | foto: Lidové noviny
VÍDEŇ Rakouský deník Die Presse se zostra pustil do kritiky stavu českých železnic. České vlaky nasazované na tratě do Berlína či Vídně prý pamatují ještě NDR, v zimě v nich mrzne a v létě zase vypadává elektřina. Deník se tak zapojil do kampaně kritizující plzeňskou Škodu za to, že zablokovala nákup rakouských souprav RailJet pro české koleje.

"Jízda vlakem Českých drah z Berlína nebo Vídně do Prahy potěší nanejvýš nostalgiky," píše deník. Prastaré vlaky prý dokáží své pasažéry jen naštvat – zejména v létě, kdy často v těchto starých vlacích vypadává kvůli teplému počasí proud. "Může se stát, že generátor, pamatující ještě časy Východního Německa, naskočí při jizdě z Berlína do Prahy až v cílové stanici," píše deník.

Rakušané diskutují

"Jen nechte ČD na pokoji!" píše další čtenář v diskusi pod článkem. Projezdí prý na českých drahách ročně tisíce kilometrů a musí se jich zastat.

"K vypadávání klimatizace v létě dochází jak známo i na jiných železnicích, hladovět ve vlaku do Prahy nikdo nemusí; jídelní vozy jsou dobré, ale cenově už na západní úrovni. V průměru jsou vagony ČD lepší než některé západoevropské železnice, kde je na vedlejších tratích také i mnohem starší materiál.

Shrnuto: Presse to s tou železniční kritikou trochu přehnal," napsal. "Kdo sám sedí ve skleněném domě, neměl by házet kamenem," míní další čtenář. "Česko sice nemá nejmodernější, ale zato stále ještě nejhustší síť železnic v Evropě. K tomu hustou autobusovou síť vedoucí i do nejmenších obcí 365 dní v roce. Rakousko je kromě hlavních tras spíše rozvojovou zemí ve veřejné dopravě," píše přispěvatel.

Další čtenář se ptá, kde jsou česká Pendolina, která měla jezdit mezi Berlínem a Vídní, a jiný přispěvatel mu vysvětluje, že kvůli přestavbě vídeňského železničního uzlu nyní tuto trasu vynechávají a jezdí jen do Ostravy a Bratislavy.

Vozový park Českých drah dosahuje i přes započatou modernizaci kvůli nedostatku peněz průměrně dvaceti let.

"Zpoždění českých vlaků jsou pravidlem. Nejvíce je to patrné na mezinárodních spojích, kdy České dráhy nasazují své vlaky v Rakousku, Německu či Maďarsku." Cestující navyklí na standard Eurocity tak musejí nezřídka jet stovky kilometrů ve tmě, bez možnosti objednat si teplé jídlo.

Průvodčí jsou milé a pohledné
Internetové příspěvky čtenářů pod článkem se však Českých drah převážně zastávají a konstatují, že mimo hlavní tratě představuje i síť ÖBB spíše skanzen.

Rakušanovi cestujícímu z Lince do Prahy cesta českým vlakem připadala jako nostalgická jízda. Vlak z doby komunismu, ale pohodlný s čistými toaletami. Část cesty se vlak táhnul jako šnek. I když na internetu stálo, že ve vlaku je k dispozici občerstvení, až do Budějovic se žádné nepodávalo.

I přesto, že české průvodčí byli milé a pohledné, tento cestující již příště raději pojede do Prahy vlastním autem, než aby cestu českým vlakem absolvoval ještě jednou.


"Naše vlaky by Česko zachránily"
Drtivý kritika stavu české železnice však v rakouském deníku nevyšla jen tak náhodou. Právě vídeňský závod koncernu Siemens totiž vyrábí vlakové soupravy RailJet, které se České dráhy snaží nakoupit v rámci opce, kterou by český dopravce převzal od rakouských státních drah.

Do Česka přilétne rakouský rychlovlak railjet

Nákupu za pět miliard korun, který by prudce zvedl úroveň cestování po železnici v Česku, se však ze všech sil snaží zabránit plzeňská Škoda Transportation. Ta totiž byla až dosud téměř monopolním dodavatelem vlaků pro ČD.

"V nouzi se české dráhy rozhodly porušit tabu, " píše deník s poukazem na dosavadní monopol Škody.

O KAUZE RAILJET VÍCE:


Rakouský deník v článku celou kauzu popisuje a nezapomíná připomenout, že škodovka měla už před dvěma lety drahám dodat nové lokomotivy 109E. Ty jsou kvůli chybějícím mezinárodním povolením stále jen ve zkušebním provozu. Jedna z nich byla dokonce během homologačních testů v Rakousku zadržena soudem kvůli letitému sporu Škody s konkurenčním výrobcem lokomotiv Bombardier.

ČTĚTE TAKÉ:


Nákup RailJetů drahám v předběžném opatření zakázal český antimonopolní úřad. "Škoda může být spokojená," píše Die Presse. "Plzenští zabránili, aby se Siemens dostal na jejich 'domácí' koleje. Cestující Českých drah se tak ještě dlouho budou muset obejít bez teplného občerstvení na palubě a na zimní cestu cestu do Prahy by si ve vagonech neměli zapomenou obléknout tlustý svetr," uzavírá deník.

Lidovky.cz, apaAnežka Palková, nevJan Nevyhoštěný
  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz