29. března 2010 11:12 Lidovky.cz > Byznys > Moje peníze

České firmy našly díru na trhu.
Specializují se na důchodce

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 2Diskuse
České firmy našly díru na trhu. Začínají se specializovat na důchodce | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy České firmy našly díru na trhu. Začínají se specializovat na důchodce | foto: Shutterstock
PRAHA Starší generace se pro české obchodníky stává v poslední době zajímavou cílovou skupinou. Musejí ale počítat s tím, že požadavky seniorů na zboží a služby mohou být jiné, než má mladší populace.

Za co utrácí důchodci?

Senioři mají zájem o výlety a méně náročné sportovní aktivity, vyrážejí do zábavních podniků, kde oceňují folklórní představení, ukázky společenských tanců i soutěže. Oblíbenými destinacemi seniorů jsou Řecko, Turecko a Chorvatsko. Přednost dostávají lokality, kde jsou pohodlné vstupy do moře, nejsou přelidněné a na písčitých plážích je vždy dost místa. Dříve narození Češi se také přestávají bát nových informačních technologií, počítače a mobilní telefony začínají patři k běžnému vybavení jejich domácností. To dokazuje i  zájem o počítačové kurzy určené výhradně pro seniory.

O zvýšeném zájmu firem svědčí i stoupající počet vystavovatelů na 4. ročníku specializovaném veletrhu For seniors, který nedávno hostil výstavní areál v pražských Letňanech.

Představilo se na něm 71 vystavovatelů. Jejich počet každým rokem podle organizátorů vzrůstá. Roste prý především nabídka produktů zaměřených na aktivní život seniorů, jako jsou lázeňské pobyty, zájezdy, pomůcky usnadňující pohyb nebo potravinové doplňky.

Český důchodce západního typu: Hodně peněz a volného času

"Začínají se objevovat i firmy, které se specializují výhradně na seniory," řekla manažerka veletrhu Alena Vrátná. Typickým příkladem těchto "specialistů" jsou společnosti nabízející mobilní telefony nebo signalizační systémy určené pro nemocniční lůžka.

Pryč je zřejmě doba, kdy čeští důchodci na zahraničních zájezdech obraceli každou korunu. Starší generace má dnes v některých případech větší finanční možnosti než dříve a pobyty v zahraničí si začíná zpříjemňovat podobně jako jejich vrstevníci z bohatších západoevropských zemí.

"Čeští senioři si začínají užívat života. Chtějí cestovat, vidět cizí země, srovnávat a bavit se," uvedla Věra Malurová, majitelka cestovní kanceláře MTM tour zaměřené na tento specifický druh zákazníků. "Na rozdíl od ostatní klientely cestovních kanceláří požaduje starší generace zajištění kulturních aktivit, při nichž se lidé mohou seznamovat a bavit se," dodala.

Nové technologie? Už dávno žádní záhada

Společně s rostoucími finančními možnostmi se ale stávají běžnou součástí vybavení domácností seniorů i počítače a mobilní telefony. "Základní znalost obsluhy počítačů je v současnosti mezi nimi naprosto běžná. Nyní si spíše vybírají odborné kursy zaměřené například na digitální fotografie," uvedla Miroslava Fuchsová ze společnosti Elpida plus, specialisty na tyto vzdělávací kurzy. Ještě na začátku tisíciletí prý přitom mezi nimi vládla naprostá počítačová "negramotnost".

Dnešní senioři už ale mají podle Fuchsové poměrně kvalitní počítačové vybavení, a to včetně notebooků, které bývají častým dárkem od dětí. Starší, ale přitom stále funkční techniku po svých potomcích také senioři velmi často jednoduše "dědí".

Populace stárne a bohatne

"Seniorský" boom prožívá i české lázeňství. "V posledních dvou, třech letech zájem o pobyty určené pro seniory velmi vzrostl," řekl ČTK Karel Adamík, zástupce provozovatele lázeňských domů Niva v Luhačovicích. Do důchodového věku se totiž dostávají i lidé, kteří jsou finančně dobře zabezpečení. Důchodci jsou navíc zákaznickou skupinou, které se současná ekonomická krize dotkla relativně nejméně. "Populace republiky stárne, takže zboží a služby pro seniory se stávají pro obchodníka klíčovou záležitostí," dodal Adamík.

České firmy našly díru na trhu. Začínají se specializovat na důchodce

V roce 2009 žilo v ČR 1,56 milionu obyvatel starších 65 let. Podle odhadů demografů z Českého statistického úřadu by jejich počet v roce 2020 měl dosáhnout 2,17 milionu a v roce 2050 dokonce 3,38 milionu lidí.

ČTK
  • 2Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.