Střední a menší podniky, páteř české ekonomiky, začínají být ostražité a připravují si nouzové scénáře. Nové zaměstnance hledají jen výjimečně a velice obezřetně. "Přijímáme v letošním roce řadu úsporných opatření, optimalizace počtu maloobchodních prodejen i snížení personálního obsazení prodejen," říká Ivana Šachová, jednatelka textilního prodejce ScanQuilt.
Firmy své budoucí zaměstnance lustrujíVyužívají k tomu vyspělé psychotesty, ověřují jejich pracovní schopnosti u bývalých zaměstnavatelů a zkoumají jejich působení na internetu a zejména na sociálních sítích, aby získaly úplný obrázek o jejich povaze. |
"Veškeré projekty rozvoje firmy neustále hodnotíme a modifikujeme v souvislosti s očekáváním situace na trhu. Čím jsou chmurnější předpovědi vývoje ekonomiky, tím jsou naše kritéria hodnocení přísnější."
Podniky proto nechtějí nabírat nové zaměstnance. A pokud už se rozhodnou otevřít nová místa, jsou velmi opatrní při výběru mezi uchazeči. "Firmy se snaží zefektivnit nábory a věnují výběru svých zaměstnanců čím dál větší pozornost," říká Adriana Homolová z personálněporadenské společnosti Randstad.
Stále častěji se proto zkouší různé netradiční metody při pohovorech. Mezi ně patří například sehrávání scének modelových situací či testy zručnosti u dělnických profesí. Projít mohou jen ti nejlepší.
Jenže strach z další vlny krize násobí fakt, že mnohé české firmy se ještě nedokázaly vypořádat s poslední finanční krizí. "V segmentu stavebního trhu ještě neskončila krize původní, a ta se navíc ještě každý měsíc prohlubuje," vysvětluje Petr Čížek, jednatel společnosti Swietelsky stavební, s. r. o.