Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

České firmy se bojí pádu na dno. Čekají je škrty a propouštění

Ekonomika

  8:00
PRAHA - Ořezávání nákladů se nevyhneme. Tak popisují současné přípravy svých plánů na příští rok takřka všechny firmy v Česku. "Určitě aktuální dění zohledňujeme, všechny předpovědi aktualizují výhled na příští rok a žádná není optimistická. Budeme muset dál snížit náklady," říká zástupce jedné z tuzemských firem, který si přál zůstat v utajení.

Interiér obchodního centra Palladium. foto: Lidové noviny

Otevřeně se k potížím a chystaným opatřením proti možnému příchodu další vlny krize nechce hlásit nikdo. Firmy ale už nyní začínají cítit dopady nejistoty ohledně vývoje v eurozóně a hrozící bankovní krize.

INFOGRAFIKA

"Objevují se opětovné známky stagnace a mírný útlum poptávky na některých zahraničních trzích," řekl LN Vlastislav Bříza, předseda dozorčí rady Koh-i-noor. Společnost podle něj využije zkušeností, které získala během zavádění opatření při prvním krizovém období.

Podle informací LN připravují záložní plány pro případ recese také banky působící v Česku. Například Raiffeisenbank přestane otevírat nové pobočky. "Dokončíme svoji expanzi pobočkové sítě tak, jak jsme ji plánovali, ale s žádnou další v tuto chvíli nepočítáme," řekl Tomáš Kofroň, mluvčí Raiffeisenbank.

Právě v současném období firmy připravují své plány na příští rok a nejistota v Evropě jejich výhledy podstatně mění. Exportéři očekávají v Evropě v lepším případě stagnaci, spíše ale pokles trhu. Sází tak spíše na východní trhy, které zatím rostou.

Téma pokračování krize je námětem diskusí i v pivovaru Budvar. "Příchod druhé vlny krize bereme při plánování svých obchodních aktivit samozřejmě v potaz. V tuto chvíli je ale celosvětový i evropský vývoj velmi nejasný a ve hře je mnoho neznámých," říká mluvčí pivovaru Petr Samec.

Nejistota stoupá

Nejistota se promítá do plánů firem v maloobchodu. Zatímco v první polovině roku hlásily stabilizaci tržeb, v poslední době už zdaleka tak nadšené nejsou.

"Maloobchod čekají poměrně náročné měsíce," říká šéf řetězce Marks & Spencer v Česku Dušan Mrozek s tím, že v horizontu několika měsíců nevidí žádný důvod, který by mohl tento trend změnit. "Ochota zákazníků vydávat peníze do značné míry souvisí s jejich náladou a očekáváními. Pokud jsou negativní, mají tendenci šetřit," doplňuje Mrozek. A zprávy z Evropy ani chystané reformy na optimismu nepřidávají.

Nejistota dopadla i na kosmetickou firmu Ryor. "Zdražili nám suroviny," řekla LN Eva Štěpánková, majitelka Ryoru, která ale stále nechce měnit svoji strategii.

ČTĚTE TAKÉ:

Razantní změny udělala během poslední finanční krize síť autobazarů AAA Auto. Omezovali výdaje, snižovali stavy, zmrazovali mzdy a měnili obchodní model. A firma je ve střehu i nyní.

"Nadále pokračujeme v monitorování vnitřních procesů. Zároveň také podrobněji analyzujeme potenciální rizika," řekla Karolína Topolová, viceprezidentka AAA Auto, a dodala, že pro firmu je podstatné reagovat včas a ihned se přizpůsobit vzniklé situaci.

Investoři jsou opatrnější

Přehodnocovat své strategie začali i investoři. Stávající nejistota na akciových trzích způsobená především otázkami ohledně budoucnosti eurozóny nutí obchodníky přehodnocovat své portfolio tak, aby ochránili své peníze.

"U investic mě zajímá situace na trhu z hlediska nastupující recese a z hlediska refinancování u bank. Proto přehodnocuji perspektivu jednotlivých bank podle dopadu odpisu státních dluhopisů v jejich portfoliu na jejich kapitálovou vybavenost," říká Jan Kudera, investor a generální ředitel společnosti Bibby Financial Services.

Současná situace ale na druhou stranu nahrává takzvaným byznys andělům, které zajímají začínající firmy. "Tyto investice jsou založeny na inovaci a tu trh ocení jak v době konjunktury, tak v době recese," dodává Kudera.

Prodej domu 167 m2, pozemek 207 m2
Prodej domu 167 m2, pozemek 207 m2

A vei 43A, Provincia de Alajuela, Cd Quesada, Barrio San Roque, Ciudad Quesada, San Carlos, Ciudad Quesada, Kostarika
4 517 744 Kč