Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

České motory Walter teď pozná i Amerika

Ekonomika

  20:20
Pražský podnik Walter, tradiční výrobce leteckých motorů, získal před necelými třemi lety nového vlastníka. Americký koncern GE chce s modernizovanými českými motory dobýt severoamerický trh. „Do šesti let bychom se chtěli dostat na objem výroby kolem 500 motorů ročně,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny generální ředitel společnosti GE Aviation Czech Paul Theofan.

Letecký motor

LN Podnik Walter Engines jste převzali před téměř třemi lety. Co se od té doby změnilo?
Když jsme firmu koupili, měli jsme jasný plán. Koncern GE se rozhodl růst na trhu malých leteckých motorů. Z našeho pohledu bylo výrazně snazší koupit tuto firmu než začít od nuly. Walter vyráběl spolehlivý a známý motor M601, kterému však scházely některé moderní technologie. Od doby privatizace Waltrovky nebylo mnoho peněz na investice do modernizace motoru. Po převzetí podniku jsme se rozhodli motor upravit tak, aby byl konkurenceschopný na západních trzích.

Paul Theofan (51)

Paul Theofan GE Aviation Letňany
Je šéfem společnosti GE Aviation Czech se sídlem v Praze od počátku roku 2009.

Bakalářské studium dokončil v roce 1980 na Námořní katedře Státní univerzity v New Yorku. Následně pracoval jako strojní důstojník na ropných tankerech. Před dvaceti let pracoval ve firmě Unison Industries, kterou koncern GE koupil v roce 2002.

V posledních letech před stěhováním do Prahy zastával pozici viceprezidenta Unison Industries s odpovědností za marketing a prodej.

LN Co konkrétně jste zlepšili?
Snížili jsme spotřebu paliva přibližně o sedm procent a zvýšili výkon. Museli jsme překlenout vývoj, ke kterému došlo v technologické oblasti za posledních dvacet let.

LN Jak velkou roli při rozhodování o umístění investice hrála dlouhá tradice leteckého průmyslu v Česku?
GE Aviation působí v řadě zemí, vývojová centra máme například v Polsku nebo v Německu. Pro umístění výroby v Česku bylo rozhodující, že jsme zde našli vyškolené techniky, inženýry a designéry. Důležitá pro nás byla také kvalita technických univerzit. Díky rozsahu leteckého průmyslu, který s sebou přináší dostatek kvalifikovaných zaměstnanců, jsme v Česku našli dobrou základnu pro rozvoj našich aktivit.

LN Po odkoupení jste Walter Engines přejmenovali naGE Aviation Czech. Tradiční název se stoletou historií pro vás nebyl atraktivní?
Značka Walter byla dobře známá v České republice a zemích bývalého Sovětského svazu. Ale to nejsou naše hlavní cílové trhy. Chceme se zaměřit hlavně na Severní Ameriku, kde se nachází nejvíc leteckých výrobců, dále také na západní Evropu. Na těchto trzích značku Walter téměř nikdo nezná, zatímco značka GE je tam dobře známá.

LN Při vstupu do Waltrovky jste počítali s nárůstem objemu výroby a zaměstnanosti. Platí to stále?
V současnosti máme téměř 400 zaměstnanců a chceme přijmout několik desítek dalších dělníků a inženýrů. Plánujeme jejich počet navýšit v souvislosti s nárůstem výroby nových motorů oproti loňskému roku o 150 procent. V oblasti oprav motorů zůstává byznys stabilní.

LN Můžete uvést i konkrétní čísla týkající se objemu výroby?
Provádíme 150 až 200 oprav leteckých motorů ročně. Letos chceme vyrobit 50 až 60 nových motorů, v příštím roce počítáme s nárůstem na zhruba stovku. Tržby se letos oproti loňsku zvýší o 30 až 35 procent. Výhledově, během pěti až šesti let, bychom se chtěli dostat na objem výroby kolem 500 motorů ročně.

LN Poslední známé výsledky GE Aviation Czech jsou za rok 2009, kdy jste vykázali ztrátu 321 milionů korun. Podařilo se vám od té doby ztrátu snížit?
Probudili jsme firmu k novému životu, ale nebylo to zadarmo. Zatím nejsme s ohledem na vysoký objem investic ziskoví, i když jsme ziskovost od té doby zlepšili. Také proces certifikace je velmi nákladný. Návratnost investic je v leteckém průmyslu poměrně dlouhá, ale GE se v tomto oboru chce pohybovat dlouhodobě.

LN Kdo v současnosti patří mezi vaše největší zákazníky? Jedná se stále o tradiční odběratele v Česku a Rusku?
Nové motory dodáváme podniku Aircraft Industries (bývalý LET Kunovice – pozn. red.), v únoru jsme podepsali desetiletý kontrakt s ruským výrobcem Technoavia. Třetím významným zákazníkem je americký výrobce zemědělských letadel Thrush. Dále máme řadu menších odběratelů, kteří jednorázově objednají několik motorů.

LN Zvažujete možnost vyrábět jiný typ motoru pro větší, nebo naopak menší letadla?
Sledujeme obě možnosti. V současnosti zpracováváme studie k motoru pro větší letadla, ale zatím není nic rozhodnuto.

LN Jak dlouho trvá vývoj a certifikace nového motoru?
Je to záležitost na dlouhou dobu. Vývoj nového leteckého motoru včetně certifikace zabere kolem pěti let. Pokud máte již certifikovaný motor a umístíte jej do již schváleného modelu letadla, je to jednodušší varianta. Například Aircraft Industries začne od příštího roku odebírat naše nové motory H80. Testování začne asi za dva měsíce a potrvá osm až deset měsíců. Pokud spolupracujete s výrobcem na zcela novém letadle, pak certifikace letadla i s motorem zabere čtyři až pět let. Motor se musí testovat po dobu mnoha tisíc hodin, aby byla otestována jeho životnost a bezpečnostní parametry.

LN Není schvalovací proces zbytečně přísný či zbyrokratizovaný?
Je to dlouhý a nákladný proces, ale stanovená pravidla dodržovat musíme. Kvality motoru je nutné obhájit nejen před úřady, ale také před zákazníky, které zajímá výše spotřeby a provozní efektivita. GE Aviation se pokusí proces urychlit tím, že bude paralelně testovat víc různých motorů.

LN Jak tvrdé je konkurenční prostředí v oboru turbovrtulových motorů pro menší letadla?
Konkurence je poměrně silná. V úvahu připadá 40 až 50 výrobců malých letadel, kteří si mohou zvolit mezi 12 různými motory. Na trhu jsou dva silní výrobci turbovrtulových motorů – Pratt and Whitney Canada a Honeywell, kteří vyrábějí výrazně víc motorů než GE Aviation Czech.

LN Čím konkurujete velkým výrobcům, jako je Pratt and Whitney? Cenou, nebo kvalitou?
Naší hlavní výhodou jsou nižší náklady na údržbu. Zákazníci nemusí tak často do opravny kvůli výměně opotřebovaných součástí a ušetří náklady po dobu životnosti motoru. Letadla s turbovrtulovými motory jsou sice pomalejší než trysková letadla, ale na druhou stranu mají nižší spotřebu paliva a emise.

LN Jak výrazný je rozdíl ve spotřebě?
V případě malého dopravního letadla pro deset pasažérů je rozdíl nejméně 15 procent ve prospěch turbovrtulového pohonu. Turbovrtulový pohon se vyplatí zejména pro lety na menší vzdálenosti, které trvají hodinu či hodinu a půl. Ale na druhou stranu jsou tato letadla o zhruba 40 procent pomalejší než ta s tryskovými motory.

LN Po Walteru jste zdědili výrobní prostory ve starším průmyslovém areálu. Neuvažujete o stěhování do modernějších prostor?
V nejbližších letech zde chceme zůstat. Ale v dlouhodobém horizontu budeme zvažovat, kde výrobu umístíme, případně kde umístíme další výrobní závod.

LN Zmínil jste další závod. Jak velký rozsah výroby je možné umístit v současných prostorách v Praze-Letňanech?
Můžeme zde vyrábět až 400 motorů ročně. Ale pokud se rozhodneme pro výrobu většího typu motoru, budeme potřebovat výrobní prostory s jinými dispozicemi.

LN Případný druhý závod by se nacházel také v Praze, nebo někde jinde?
To bude záležet mimo jiné na investičních pobídkách od státu a na možnosti čerpat peníze z evropských fondů. Proto se budeme rozhlížet spíš mimo Prahu. Například vývojové centrum může být téměř kdekoliv. Už dnes pro nás nepředstavuje problém spolupracovat s vývojovými centry v USA a Polsku.

LN Jak velké máte potíže se sháněním zaměstnanců v Praze, kde je tradičně nízká nezaměstnanost a široká nabídka pracovních příležitostí?
Podařilo se nám najít velmi šikovné zaměstnance do IT oddělení, podobné je to také v obchodním, personálním a finančním oddělení. Největší problém je nalézt inženýry se zkušenostmi v leteckém průmyslu. To byl také jeden z hlavních důvodů, proč jsme 31. března pořádali den otevřených dveří pro veřejnost. Těžko se hledají také strojaři, protože Praha nepatří mezi hlavní centra českého strojírenství. Když porovnám produktivitu zaměstnanců v USA a tady v Praze, není zde žádný rozdíl.

LN Jistě máte možnost srovnat prostředí v jednotlivých zemích. Patří Česko spíš mezi země přátelské k investorům a velkým společnostem, nebo je to naopak?
Mám zkušenosti pouze z USA a Česka. Naštěstí nejsem vystaven problémům s byrokracií, protože nemluvím česky. Je to o něco horší, než jsem zvyklý z USA, ale není to nezvládnutelné. Pokud máte kolem sebe ty správné lidi, poradíte se i s tím.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!