15. září 2014 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

České trolejbusy sloužily v Bosně
či Afghánistánu, uspěly i v USA

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Trolejbus. Ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Trolejbus. Ilustrační foto. | foto: Lidové noviny
SARAJEVO/PRAHA Bosenská metropole Sarajevo hostila v únoru 1984 zimní olympiádu a při té příležitosti se město sevřené mezi horami dočkalo rozsáhlé modernizace. Kromě stadionů, olympijské vesničky přeměněné v byty nebo ikonického hotelu Holiday Inn získalo Sarajevo i nový druh veřejné dopravy, trolejbusy.

Dokončení československo-jugoslávského projektu se ale zpozdilo a premiérové pasažéry tak řidič prvního trolejbusu Nenad Šimić svezl až 16. září 1984, půl roku po konci her.

České trolejbusy kde to jenom šlo

V polovině 80. let si mohl český nebo slovenský návštěvník Sarajeva - alespoň tedy v MHD - připadat jako doma. Tramvajovým kolejím vládly kloubové vozy Tatra K2 ze smíchovské vagónky a československé výrobky Škoda 14Tr sloužily i na linkách "tróly". Kromě 76 krátkých trolejbusů z Ostrova nad Ohří nasazoval dopravní podnik v Sarajevu na svých pět tras i zhruba dvě desítky kloubových vozů vzniklých díky spolupráci továrny Škoda a makedonského výrobce autobusů Sanos.

Občanská válka, která v Bosně a Hercegovině vypukla v roce 1992, se ovšem dotkla i provozu MHD, trolejbusy se staly jedním z prvních cílů ostřelování. Osudným dnem se stal 18. duben 1992, kdy dělostřelecká palba zničila v depu na jednom ze sídlišť téměř dvě desítky trolejbusů a i další se kvůli poškozenému vedení na tři roky zastavily. Některé vozy časem posloužily jako ochrana lidí před odstřelovači a tak není divu, že se konce války dožila jen čtvrtina z původní stovky trolejbusů.

ČTĚTE TAKÉ:

Ani ty šťastnější sice nebyly v příliš dobrém stavu, přesto se ale v listopadu 1995 podařilo obnovit provoz na první lince a časem přibylo pět dalších. Trolejbusy z Ostrova nad Ohří se na nich však už dnes nenajdou - kvůli nedostatku peněz a náhradních dílů byly odstaveny a do sarajevských ulic zamířily na přelomu tisíciletí ojeté vozy ze Švýcarska a Německa. České trolejbusy léta chátraly na dvoře vozovny, než je začátkem roku 2011 místní dopravní podnik rozřezal a prodal do šrotu.

Sarajevo ale není jedinou světovou metropolí, jejíž obyvatelé mohou na cestování trolejbusy původem z Československa už jen vzpomínat. Ještě hůř než v Bosně se občanská válka podepsala na elektrické trakci v afghánském Kábulu, kde v letech 1976 až 1979 také vybudovali trolejbusovou síť českoslovenští odborníci. Modrobílé natřené vozy Škoda 9Tr z Ostrova nad Ohří začaly pod Hindukúšem jezdit v únoru 1979 a i o dekádu později fungovaly téměř všechny trolejbusy z 86 původně dodaných.

Jejich technický stav ale nebyl příliš dobrý - v Kábulu totiž chybělo odpovídající technické zázemí, nedostávaly se peníze a s nimi i náhradní díly. Posledním hřebíčkem do rakve kdysi elegantních a mezi cestujícími populárních vozů se počátkem 90. let staly boje, které několikrát prošly Kábulem. Podle dostupných údajů dojezdily tamní trolejbusy v roce 1992 a poté už jejich někdejší slávu připomínaly jen zbytky sloupů, kdysi nesoucích trolejové vedení.

Na Východě jedou dodnes

Neslavný konec, kterému ovšem chyběly kulisy občanské války, měly i trolejbusy v gruzínské metropoli Tbilisi. Také tam vyvážela dlouhá léta své výrobky ostrovská škodovka, od druhé poloviny 50. let celkem dostal tbiliský dopravní podnik přes 500 trolejbusů z Československa. Po rozpadu Sovětského svazu ale gruzínské hlavní město nemělo dost prostředků na údržbu, a to nejen trolejbusů, ale i tramvají. Oba dva druhy veřejné dopravy tak v Tbilisi skončily v prosinci 2006.

České trolejbusy ale v řadě dalších měst bývalého SSSR dodnes jezdí. Používaly je nebo používají dopravní podniky na Ukrajině (Kyjev, Lvov nebo známá krymská meziměstská trať), v Arménii, Ázerbájdžánu, Kazachstánu či v pobaltských zemích. Vozy z Ostrova nad Ohří se vyvážely i do Maďarska, Norska, Íránu či někdejšího východního Německa a v 90. letech dokázaly české trolejbusy uspět i na náročném trhu v USA. Dodnes tam spolehlivě slouží v San Francisku a městě Dayton ve státě Ohio.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz