Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

České vlajky u dálnic? ‚Provozovatel billboardů sází na to, že se státní symbol nesmí odstranit‘

Ekonomika

  12:21aktualizováno  18:37
PRAHA - Billboardy kolem dálnic zaplavily české vlajky. Stojí za nimi reklamní firma Czech Outdoor, jež spadá pod společnost BigBoard, provozovatele velkoplošné reklamy. Od pátku musí přitom všechny billboardy od dálnic i silnic prvních tříd ze zákona zmizet.

Billboard s českou vlajkou u dálnice D5 u Berouna. foto:  Dan Materna, MAFRA

Kolem dálnic je billboardů stále přes 800, dohromady se opatření dotkne zhruba tří tisícovek poutačů.

„Záměr je jednoduchý, z legislativy se nesmí odstraňovat česká vlajka, protože to je státní symbol. Jestli to vyjde, nebo nevyjde, je věc druhá. V legislativě není popsáno, jak soukromý subjekt může, nebo nemůže nakládat se státním symbolem,“ říká k tomu Petr Vomáčka z Ústředního automotoklubu.

Svaz provozovatelů reklamy to odmítá. „Tenhle kalkul v tom není. Je v tom určitá symbolika,“ odpověděl na dotaz LN mluvčí svazu Lukáš Váňa.

„V pátek 1. září skončí lhůta, do kdy mají provozovatelé reklamy od dálnic a silnic I. třídy odstranit billboardy. Naplňuje se tak termín stanovený zákonem schváleným už před více než pěti lety. Ministerstvo dopravy k tomuto datu zahájí kroky vedoucí k odstranění reklamních poutačů podle stanovených podmínek. Ministerstvo bude jednat v souladu se zákonem a nebude ustupovat jakékoliv snaze billboardové lobby,“ uvedl v prohlášení ministr dopravy Daniel Ťok.

„Když respektují symboly, měly by respektovat i zákon. My se jím rozhodně řídit budeme“, dodal ministr.

„Existuje zákon o užívání státních symbolů České republiky, který to upravuje. Tento zákon ale rozhodně nepočítá s tím, že by byly takhle masově vyvěšovány na billboardech kolem dálnic. Státní symbol má něco symbolizovat. To, co je kolem dálnic je tedy věcný nesmysl. Ale jestli se z toho dá udělat kauzu a pozdržet celý proces než by někdo autoritativně rozhodl, tak to by asi dokázal,“ vysvětlil LN Jiří Hřebejk z Katedry ústavního práva Právnické fakulty Univerzity Karlovy.

Provozovatelé billboardů se netají tím, že se chtějí proti jejich odstraňování bránit. Svaz provozovatelů venkovní reklamy již dříve řekl, že se chce s Českem soudit o ušlý zisk. Ministerstvo dopravy kontruje tím, že silnice má být bezpečná a tisíce velkých reklam rozptylují pozornost řidičů.

Billboard s českou vlajkou u dálnice D5 u Berouna.

„Počkejte si na tiskovou zprávu,“ řekl k záplavě českých vlajek prezident Svazu provozovatelů venkovní reklamy Marek Pavlas, který je zároveň zástupcem BigBoardu.

„Svaz provozovatelů venkovní reklamy, který sdružuje více než dvě třetiny majitelů dotčených ploch, tím chce upozornit na nesmyslnost zákonné úpravy, která nově zakazuje umisťování reklamních nosičů ve vzdálenosti až 250 metrů od vozovky. Zákon je v této věci nejen zbytečný, nepraktický a v některých svých ustanoveních dokonce nesmyslný, ale především jeho přijetí odporuje Ústavě České republiky,“ napsal po poledni mluvčí Váňa.

Očekávám, že majitelé většiny billboardů svoje poutače odstraní, jak jim nařizuje zákon. Pokud to neudělají, vyzveme je postupně k odstranění, případně následně reklamu zakryjeme a pak je na náklady majitele dáme pryč. Odstraňování reklamních poutačů může trvat řádově měsíce, než zmizí úplně poslední,“ uvedl v prohlášení ministr dopravy Dan Ťok.

Zákon, podle kterého mají billboardy od dálnic a silnic prvních tříd zmizet, je v platnosti pět let. Do letošního prvního září je musí jejich provozovatelé odstranit. Pokud tak neučiní, úřady je k tomu vyzvou. Pokud zůstanou i tak, Ředitelství silnic a dálnic je začne odstraňovat. Náklady pak bude vymáhat po majitelích reklamy nebo pozemku.

Vyklizení reklamních ploch od silnic tak patrně potrvá měsíce. Zákaz se netýká poutačů, které jsou postavené v zastavěných územích.

Senátoři se obrátili na Ústavní soud

Skupina 17 senátorů se kvůli zákazu billboardů u dálnic a silnic první třídy obrátila na Ústavní soud (ÚS). Navrhuje zrušit část novely zákona o pozemních komunikacích.

Novela v roce 2012 kvůli bezpečnosti silničního provozu reklamní plochy omezila a pro ty stávající ponechala pětileté přechodné období, které se blíží ke konci.

Za senátory jedná Václav Chaloupek (Občané patrioti), návrh na zrušení části zákona si nechali zpracovat od advokáta a bývalého ústavního soudce Stanislava Balíka.

Právní úprava podle nich porušuje principy právní jistoty a zákaz retroaktivity, dále zasahuje do práva na podnikání a ocitá se v rozporu s mezinárodní ochranou investic.

Zvýšení bezpečnosti silničního provozu lze podle senátorů dosáhnout i jinými metodami než plošným řešením, například lze odstraňovat nepovolené reklamní plochy a neprodlužovat nájemní smlouvy billboardům na státních pozemcích či mostech.

Podle senátorů také připadá v úvahu změna zákona, která umožní odstranit konkrétní nebezpečné billboardy s ohledem na veřejný zájem, případně je vyvlastnit s náhradou. "Byť jsou varianty individuálního řešení jistě oproti řešení danému napadenými ustanoveními organizačně složitější a finančně nákladnější, jsou naopak v zcela v souladu s principy právního státu, k nimž se ČR počítá, a v rovině etické i odpovídají principům dobré správy," stojí v návrhu, který bude jako soudce zpravodaj řešit Vladimír Sládeček.

čtk

Autor:

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...