16. října 2012 15:38 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Českému pivu chybí peníze.
Společnou kasu pivovary ignorují

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Piva - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Piva - ilustrační foto. | foto: Lidové noviny
PRAHA Nadaci, s jejíž pomocí chtějí tuzemští pivovarníci financovat například výzkum a podporovat tak produkci tradičního českého piva, se zatím nedaří shánět peníze. Podle pivovarníků je státní podpora tohoto odvětví nedostatečná.

Podle šéfa Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého stát příliš šetří. Nedaří se také čerpat evropské peníze a zatím nepřicházejí ani příspěvky pivovarů. Ty přesto dlouhodobě pivovarský výzkum podporují napřímo mimo nadaci.

Vrchní sládek plzeňského pivovaru Gambrinus Jan Hlaváček loni na tiskové konferenci při příležitosti spuštění Nadačního fondu České pivo sládka Františka O. Poupěte uvedl, že podpora si vyžádá až desítky milionů korun ročně.

ČTĚTE TAKÉ:

Z finančních prostředků členských firem, ministerstva zemědělství či peněz z evropských fondů má nadace financovat například výzkumné projekty zaměřené na šlechtění odrůd sladovnického ječmene a chmele.

Nový ječmen trvá vyšlechtit léta

"Probíhá řada důležitých studií a výzkumů, které směřují k udržení národního charakteru surovin a specifik českého pivovarství. Jde například o charakteristiku a vývoj odrůd ječmene či výzkum pozitivních zdravotních vlastností českého piva," uvedla Věra Hönigová s Výzkumného ústavu pivovarsko-sladařského.

Například vypěstování nové odrůdy sladovnického ječmene je podle pivovarnických výzkumníků finančně velmi nákladné a zabere deset až dvanáct let. Odrůdy sladovnického ječmene a chmele se přitom musejí neustále obměňovat, neboť mají limitovanou životnost.

Křišťálová lupa - hlasování 2011

"Pivovary významně podporují výzkum spojený s českým pivem prostřednictvím přímé spolupráce s  výzkumným ústavem," podotkl Veselý. Velké pivovary jsou mimo jiné jeho akcionáři.

Fond má podle něj přinášet další peníze na výzkum nad rámec této přímé podpory pivovarů. "Jde o dlouhodobou snahu a aktivitu dále podporovat české pivo," dodal.

České pivo

České pivo je od října 2008 oficiálním chráněným zeměpisným označením zapsaným u Evropské komise. Systém ochrany názvů zemědělských a potravinářských výrobků zavedla EU v roce 1993 s cílem ochránit výrobce před plagiáty a spotřebitele před nežádoucím klamáním.

Pivo českého typu, které bylo poprvé uvařeno roku 1842 v Plzni, charakterizuje vyšší hořkost, výraznější barva a říz nápoje, proti zahraničním ležákům mají ty české naopak nižší obsah alkoholu.

Rozdílné vlastnosti českého piva jsou dány nejen použitými surovinami, zvláštními odrůdami chmele a ječmene, ale také metodou dvoustupňového spodního kvašení, postupu odlišného od postupu zahraničních výrobců.

Chráněné zeměpisné označení České pivo v současnosti používá 12 pivovarů pro 52 druhů piv, což odpovídá takřka 60 procentům tuzemského pivního trhu.

Členy loni založeného sdružení jsou Plzeňský Prazdroj, Heineken, Budvar, skupina PMS, Sladovny Soufflet a Český svaz pivovarů a sladoven.

Lidovky.cz, ČTK
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!