Napsal to dnes deník E15 s odkazem na finančního ředitele státem ovládaného provozovatele ropovodů Mero Vlastimila Bouru.
Za snížením dovozu je komplikovaná hospodářská situace, postupný přechod na biopaliva a zářijová odstávka rafinerie v Litvínově, uvedl list. Údaje za letošní rok sice ještě nejsou definitivní, ale měly by být už poměrně přesné, protože vycházejí z harmonogramů Mero dohodnutých s tuzemskými rafineriemi.
ČTĚTE TAKÉ: |
Rekordně se letos na dovozu ropy do Česka podílel ropovod IKL z německého Ingolstadtu, přiteklo jím 43 procent veškeré dovážené suroviny. Ještě v minulém desetiletí se tento podíl často pohyboval jen kolem 30 procent.
Podle Boury vedou zpracovatele k většímu využívání západní cesty obchodní důvody. "V posledních letech přepravují i ropovodem IKL část ruské ropy, která je jinak standardně dodávána ropovodem Družba," řekl deníku. Vzhledem k celkovému poklesu se nicméně snížila i přeprava ropovodem z Ingolstadtu.
Pokles dovozu ropy podle Mera i České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu souvisí také s dlouhodobým poklesem spotřeby pohonných hmot v Česku. To se týká hlavně benzinu. Část lidí sice přechází na naftu, ale jejich poptávka nižší zájem o benzin nevyrovná, píše E15. Expert asociace Václav Loula upozornil také na vliv tankování kamionů v cizině kvůli vyšší spotřební dani v ČR.