Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Česko jako vrakoviště. Kvůli slabé koruně se dováží čím dál starší auta

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Guvernér ČNB Miroslav Singer si pochvaluje, jak blahodárně působí regulace koruny vůči euru na českou ekonomiku. Proto ještě nějakou dobu potrvá. Jenže má i vedlejší efekt, o němž se Singer nezmiňuje: ze země rychle mizejí novější ojetiny, zato se přivážejí čím dál starší auta.

Ojeté auto. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Masivní odvoz méně ojetých vozů z tuzemska se odehrává od chvíle, kdy centrální banka oslabila kurz české měny vůči euru zhruba o dvě koruny. Vlivem tohoto opatření jsou dovážené ojetiny dražší.

Proto se do Česka importují stále starší auta, mnohdy nekvalitní, přestárlá, na hranici své životnosti. Musejí být co nejlevnější, protože je dále zdražují dovozní a registrační poplatky, které dosahují až šestnáct tisíc korun. A Česko se proměňuje ve zrezlé vrakoviště Evropy.

Auta se 'šidičem' emisí nestáhneme. Nic jim není, říkají čeští prodejci

Naopak opatření ČNB pomáhá rychle rostoucímu vývozu ojetin. Pro zákazníky ze zahraničí je zlevnilo. Společnost Cebia zjistila při srovnání osmi set ojetých vozidel nabízených na německém portálu Mobile.de a českém portálu Sauto.cz, že průměrná cena srovnatelných vozů je o 44 tisíc korun vyšší v zahraničí.

V loňském roce proto vývoz vzrostl o 25 procent, letos se očekává růst dokonce 45procentní. Zatímco v roce 2010 bylo vyvezeno z Česka 26 tisíc vozů (registrovaných nad 90 dnů), loni to bylo již 63 tisíc a za prvních osm měsíců letošního roku pak 60 750 vozů. Očekává se, že za celý rok to bude 91 tisíc aut.

Na čekané

Ten obrázek je všude stejný. Před velkými autobazary v Česku dnes parkují kamiony nebo auta s přívěsy s německými i rakouskými poznávacími značkami. Jsou připravené odvézt z České republiky každou novější ojetinu.

„Jen my exportujeme na západoevropské trhy šest tisíc vozů ročně,“ řekla generální ředitelka skupiny AAA Auto Karolína Topolová.

A nejedná se jen o autobazary, zahraniční zákazníci, povětšinou zástupci autobazarů z ciziny, míří i k prodejcům nových vozů nabízejícím jednoleté či dvouleté vozy.

„Zaznamenali jsem zvýšený zájem zákazníků ze zahraničí,“ potvrdil Karel Kadeřávek, vedoucí prodeje ojetých vozů Autosalonu Klokočka.

V západoevropských zemích je v současnosti patrný výrazný nedostatek kvalitních novějších ojetin. Ten způsobily slabé prodeje nových vozů během ekonomické krize v letech 2008 až 2013.

„Na německém trhu jsou vlastně k dispozici jen přestárlé vozy nebo drahé ojetiny do jednoho roku stáří,“ řekla Topolová.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!