Za osm let stát vybral na mýtném téměř 58 miliard korun.
Během loňska se zastavil pokles příjmů způsobený snížením cen pro auta splňující emisní třídu Euro 5. Toto opatření si v roce 2013 vyžádalo pokles o 1,4 procenta přes to, že počet kilometrů, které kamiony po zpoplatněné síti najely, v tomto období vzrostl.
Největší meziroční zvýšení výběru zaznamenal systém v první polovině letošního roku, kdy výběry mýtného významně meziročně rostly. Od července ale byly výběry až na výjimky nižší než v předchozím roce.
ČTĚTE TAKÉ: |
Nepoměr v cenách mezi dříve nejekologičtější kategorií vozidel Euro 5 a ostatními vozidly vznikl v letech 2011 a 2012, kdy se opakovaně zvyšovaly ceny za ujetý kilometr v průměru o 25 procent.
Kategorie Euro 5 se ale zvýšení cen netýkalo, čímž chtělo ministerstvo dopravy motivovat dopravce k obměně vozidlového parku. Rozsah, s jakým dopravci nová vozidla nakoupili, ale úředníky překvapil a vedl k výše uvedenému výpadku výběru.
Právě kategorie Euro 5 zaznamenala od počátku letošního roku nejvyšší nárůst cen mezi jednotlivými emisními kategoriemi (o téměř deset procent) a ministerstvo zároveň zavedlo novou emisní třídu Euro 6 pro vozidla splňující nejpřísnější emisní podmínky.
K začátku loňského prosince se k ní přihlásilo na 1 300 kamionů.
Elektronické mýtné se v Česku vybírá od roku 2007 na více než 1 300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybrané části silnic první třídy. Celkem je v systému zaregistrováno více než tři čtvrtě milionu kamionových palubních jednotek.
Na rozdíl od vozidel nad 3,5 tuny poplatek za použití dálnic platí osobní vozidla ve formě časového kuponu. Jen ročních kuponů se vloni podle ministerstva dopravy prodalo přes dva miliony kusů.
VÝBĚR MÝTNÉHO2007 5,565 miliardy 2008 6,144 miliardy 2009 5,543 miliardy 2010 6,574 miliardy 2011 8,126 miliardy 2012 8,680 miliardy 2013 8,555 miliardy 2014 8,715 miliardy Zdroj: Ředitelství silnic a dálnic |