V zemích EU, bývalé patnáctky (plus Švýcarsko, Norsko, Island) se pohybuje průměrné stáří osobních vozidel kolem 8,5 roku.
Dokonce i na Slovensku (11,5 roku) či v Estonsku (dvanáct let) jsou na tom lépe. Průměrné stáří vozového parku osobních automobilů v Česku ke konci roku 2014 dosáhlo 14,49 roku, což byla absolutně nejvyšší hodnota od roku 1995.
PSALI JSME: |
Tehdy bylo průměrné stáří 14,1 roku. Nejníže pokleslo v roce 2000 na hodnotu 13,51. Děsivý je pak pohled na data z posledních let: 2012 – 13,9 roku; 2013 – 14,2; 2014 – 14,49!!
„Obměna vozů je dlouhodobě nedostatečná. Je třeba začít konečně přijímat konkrétní opatření motivující občany k vyřazování přestárlých, ekologicky a bezpečnostně nevyhovujících vozidel z provozu,“ komentoval poslední neradostný výsledek Martin Jahn, prezident Svazu automobilového průmyslu (AutoSAP).
Lavina ojetin
Na první pohled je to paradox. V Česku neustále přibývá nových aut, dle dostupných statistik se od počátku roku 1995 zvětšil vozový park o více než 1,92 milionu aut, za tu dobu se u nás prodalo přes tři miliony nových osobních aut. Přesto vozový park stále stárne.
Vysvětlení nabízí studie AutoSAP. Stojí v ní, že byla dovážena ojetá auta v nevyhovující věkové struktuře. Za období let 1995 až 2014 bylo dovezeno téměř 2,64 milionu starých ojetých vozů.
Naproti tomu bylo o poznání méně aut trvale vyřazených z provozu.