Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Češky objevují balíčky s překvapením. Nápad z Harvardu slaví úspěch

Ekonomika

  13:20
PRAHA - Jejich balíčky kosmetiky s překvapením se staly pro české blogerky senzací letošního podzimu. Služeb, díky kterým vám každý měsíc přijde domů zásilka s vybraným „dámským příslušenstvím“ vzniká v poslední době více a připomínají raketový vzestup slevových serverů, které se v Česku už nadobro zabydlely.

O výběr kosmetiky v balíčku Senzabox se stará Zuzana Mottlová, financování začínajícího projektu zase zajišťuje Libor Knappek. „Naše listopadové balení je vyprodané,“ pochvalují si oba. 

Lidovky.cz: Model pravidelného zasílání tematických balíčků se poprvé objevil v USA. Kde jste brali inspiraci vy?
Mottlová:
Tento koncept vymyslely dvě mladé dívky z Harvardu v roce 2010. Nápad vznikl v podstatě velmi jednoduše. Kamarádky si vyměňovaly kosmetiku a zkoušely nové věci, napadlo je, že by to mohlo fungovat i jako byznys a začaly distribuovat vzorečky. Funguje to tak, že klientka vyzkouší nové věci, zároveň je překvapená, protože předem netuší, co jí poštou přijde. Balíček má to nějakou finanční hodnotu a jako bonus je to krásně zabalené. Nápad se poté rozšířil do celého světa, ale kupodivu v Česku zatím nic takového nebylo. Vloni u nás tento koncept zkoušel více méně neúspěšně zprovoznit jeden časopis, mně osobně o krabičkách krásy řekl kolega, který službu viděl přímo v USA.

Knappek: Přišlo mi to jako dobrý koncept. V Česku to nikdo nedělal, tak jsem našel Zuzanu, která s touto myšlenkou koketovala už na jaře. Teď vím minimálně o dvou dalších firmách, které se chystají dělat něco podobného. I s jiných druhem zboží.

Zásilky pro ženy i muže dobývají internet

Lidovky.cz: Služba už vzbudila na sociálních sítích poměrně slušný rozruch, přitom jste teprve nedávno začali. Jaké máte výsledky?
Knappek:
První balíček jsme dělali v září. A zdá se, že to funguje o dost lépe, než jsme si mysleli. Spousta zájemkyň tento koncept ze zahraničí zná, a našla byste řadu blogů, kde jsou smutné povzdechy proč tato služba není také i u nás či na Slovensku. Mezi první a druhou krabičkou máme 60 procent opakujících se objednávek. Zatím jsme tedy rozeslali pouze dvě krabičky, ale jsme v situaci, kdy je listopadové balení v vyprodané. Naše klientela se pohybuje od 20 do 30 let a ohlasy jsou neskutečně pozitivní, dostáváme spoustu děkovných emailů a postů na Facebooku. Bráníme se dávat do balíčků třeba levné značky za každou cenu či velká balení. Tím by se vytratil původní záměr.

Lidovky.cz: Podle jakého klíče vybíráte značky, se kterými spolupracujete?
Mottlová:
Tohle je na této práci ta nejlepší část. Jednak se inspirujeme tím, co vidíme, že se prodává ve světě, ale také komunikujeme s novými značkami, které na českém trhu zatím nejsou moc k vidění. Další člen našeho týmu, Petra Marečková, provozuje salon krásy a její zákaznice jsou přesně naše cílová skupina. Často se jich přímo ptáme, o jaké produkty by měly zájem, co znají a co ne. Dále kosmetiku testujeme na rodinných příslušnících a kamarádkách. Všechny se chtějí zúčastnit, každá žena má svůj vyhraněný názor na kosmetiku. Každá Vám přesně řekne co je „in“ a co ne. Máme tolik kosmetických poradkyň, že až nevíme co s nimi.

Knappek: Pro kosmetickou značku je to dobrý marketing, proto také rády nesou část nákladů. Protože jsou v boxu i plné výrobky, cena by nemohla být taková jaká je, kdybychom všechno hradili sami. Nejlépe se spolupracuje s firmami, které mají s podobným prodejem zkušenost ze zahraničí. Snažíme se ale oslovovat takové značky, které jsou také cenově přístupné pro naše klientky. Pro značky je samozřejmě výhodné vzorečky dodat, protože mají velký problém prodávat například nové produkty online. Ženy si většinou nekoupí to, co neznají.

Lidovky.cz: Box se objednává vždy na jeden měsíc. Přemýšlíte o tom, že službu rozšíříte?
Knappek:
V nejbližší době plánujeme předplatné, jako to funguje ve Spojených státech – tam je to ale spojené i s jiným používáním kreditních karet. Budeme to koncipovat tak, že půjde objednat balíček na tři, šest a dvanáct měsíců. Ale zatím nedokážeme odhadnout, jaké bude mít předplatné úspěch. Požadavky na něj od klientek sice byly, ale podle mého názoru, jich zatím nebylo tolik, kolik bychom si přáli.

Lidovky.cz:  Jak „mixujete“ kosmetiku v balíčku?
Mottlová:
Vždycky se snažíme balíček namíchat tak, aby měl tématický nebo sezonní smysl. Je to můj úkol a musím říct, že i velká výzva. Představované produkty v krabičce jsou buď novinky, které značky uvádí na trh, bestsellery, o které si zákaznice nejvíce píší nebo například bio kosmetika, dekorativní kosmetika a podobně. V listopadové edici chystáme překvapení, které se v Česku zatím vůbec neprodává. Nejdůležitější je umět zákaznice překvapit a správně odhadnout, co se bude líbit.

Jak vypadá kosmetický balíček na měsíc?

Lidovky.cz: Zatím nabízíte hlavně vzorky. Co když se zákaznice „chytnou“ a budou si chtít výrobky koupit?
Mottlová:
Zatím to funguje tak, že přímo odkazujeme na stránky firem, či na jejich obchody, podle prodejní politiky značek. Ale chystáme prodej na našich webových stránkách, aby to nebylo pro zákaznice tak složité. Vlastní e-shop bychom chtěli spustit ještě v listopadu, zdá se nám to uživatelsky příjemnější. Těm, kteří už si krabičku objednali, pak nabídneme výhodnější ceny. Chtěli bychom tak vybudovat stálou klientelu.

Lidovky.cz: Blíží se Vánoce, čas velkého utrácení. S čím na zákazníky chcete vyrukovat?
Knappek:
Na svátky chystáme především dárkové vouchery, které se budou prodávat jako předplatné. Výhodné to bude zejména pro muže, protože je to jednoduchý vánoční dárek, se kterým nebudou mít žádnou starost. Pokud bude dostatečný zájem, chtěli bychom do balíčků přidávat na Vánoce i přání s věnováním podle zadání.

Autoři: ,

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!