20. září 2016 12:00 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Český Uber má problém s řidiči. Jezdí
za méně peněz, raději proto odcházejí

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 5Diskuse
Mobilní aplikace Uber. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Mobilní aplikace Uber. | foto:  František Vlček, MAFRA
PRAHA Pravidelní uživatelé dopravní aplikace Uber v Praze si poslední dobou musí stále častěji na objednaný vůz počkat. Americký startup sice tvrdí, že průměrná doba přistavení auta je 4,29 minuty, v praxi ale lidé odvoz za pět minut neseženou mnohdy ani v­ centru, natožpak ve vzdálenějších pražských čtvrtích. Firmě totiž odcházejí řidiči.

Uber na konci léta již podruhé během letošního roku zlevnil jízdné ve službě UberPOP. Ta umožňuje stát se taxikářem i řidičům – amatérům, kteří nemají profesní licence. Stačí jen ucházející vůz. Jenže právě tito řidiči teď ve velkém Uber opouštějí. Při ceně 9,90 koruny za kilometr a 25 procentním odvodům se jim to nevyplatí. Někteří navíc ještě musí odvést i 21 procent DPH.

„Hodně řidičů kvůli tomu odešlo. Zůstali většinou jen ti, kteří kromě Uberu jezdí i pro další aplikace nebo pro taxi dispečinky,“ řekl LN jeden z řidičů, který sám má licenci, v autě vozí taxametr a­ před jízdou vždy sundává nebo nasazuje označení vozidel taxislužby, aby vyhověl pravidlům. Uber si totiž zakládá na tom, že není taxislužba, a jakékoliv označení striktně zakazuje.

Zvýšený zájem lidí o přepravu, která po zlevnění vyjde už výrazně levněji než klasické taxi, tak v ­kombinaci s nedostatkem řidičů způsobuje, že hlavně ve špičce a­ ve večerních hodinách může být sehnání rychlého odvozu složité. Buď chybí auta, nebo řidiči objednávku zruší, protože jim zároveň přišla lepší nabídka. Podle firmy však žádné problémy nejsou.

Nátlak „odborářů“

„Naopak od posledního snížení cen došlo ke znatelnému nárůstu jak počtu cestujících, tak počtu uskutečněných jízd. Tedy snížení cen se projevilo ve vyšší poptávce ze strany cestujících. To je mechanismus, který pozorujeme na každém trhu, kde snížíme ceny. V dlouhodobém horizontu je to pro řidiče příznivé, protože se jim zvýší počet jízd za hodinu, a tedy zůstávají v pohybu. Je totiž třeba mít na paměti, že řidiči vydělávají peníze jen tehdy, pokud vezou cestujícího,“ uvedla tisková mluvčí Uberu Barbora Polachová.

Řidiči však jsou jiného názoru. Mezi těmi, kteří v aplikaci stále jezdí, se dokonce vytvořila zhruba stočlenná skupinka „odborářů“, která po firmě žádá návrat starých ceníků a další zlepšení pracovních podmínek. Jde o kuriózní situaci, kterou už ale Uber zná ze svého domovského trhu ve Spojených státech amerických, kde v některých městech došly spory až přes soud.

„Vyjednat něco v Česku bude problém, protože zdejší pobočka je podřízená těm zahraničním. Dříve jsem Uber podporoval, má potenciál konkurovat i legální cestou. Současně jsem ale každou jízdou riskoval postih a navíc teď ježdění pro Uber přestalo dávat ekonomický smysl,“ řekl LN řidič Martin, který patří mezi ty, již po zlevnění Uber opustili.

Přechod k taxislužbě

„Filozofií snížení cen bylo, aby byl Uber dostupnější pro ještě větší skupinu lidí a nabídl více jízd a­ více práce pro řidiče, tedy zvýšil celkový příjem na řidiče. A jak jsme si již několikrát ověřili v zahraničí, snížení cen má pozitivní vliv na celkový hodinový výdělek řidičů. A to samé očekáváme v Praze,“ stojí si za svým firma.

Z rozkolu v Uberu tak těží konkurence. Přestože tito řidiči se v ­minulosti vyznačovali především neochotou udělat si licenci, což taxislužby kritizují, nyní obrací. Řada odcházejících už se zaregistrovala na pražském magistrátu a čeká na volný termín zkoušek.

„Poslední dobou jsme zaznamenali, že desítky Uber řidičů si dodělávají potřebné oprávnění na taxislužbu a chtějí jezdit legálně přes Liftago. Pokud projdou pohovorem a kontrolou vozu a dokladů, provoz přes Liftago jim umožníme,“ uvedl Ondřej Krátký, spoluzakladatel konkurenční taxi aplikace Liftago.

Významným faktorem v rozhodování, jestli jezdit či nejezdit pro Uber, přitom může být i otázka bezpečnosti. Řidiči tradičních taxislužeb proti internetové konkurenci dlouhodobě brojí a v poslední době dochází stále častěji k protestním akcím proti šoférům Uberu. Nedávno se na internetu objevilo video, kde skupinka aktivistů vozidla Uberu blokuje a oblepuje nálepkami odkazujícími na nelegální přepravu.

  • 5Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz