Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Český vynález zabrání usnutí za volantem, probudí vás drobný šok

Ekonomika

  17:34
PRAHA - Vědci v čele s neurologem Josefem Urbanem z Dopravní fakulty ČVUT vynalezli přístroj, který by měl rozeznat, kdy řidič usíná a drobným elektrickým šokem ho probudit.
Spící řidič - ilustrační foto.

Spící řidič - ilustrační foto. foto: Shutterstock

LN Kdy a jak výzkum začal?
Přibližně před dvanácti lety můj kolega profesor Mirko Novák navrhl hledat příznaky mikrospánku pozorováním dějů v mozku. Prvními dobrovolníky byli strojvedoucí lokomotiv, kteří několik hodin sledovali na obrazovce železniční trať, a my jsme měřili elektrickou aktivitu mozku čili EEG.

Čtěte více:

LN Co jste zjistili?
Dokud je člověk bdělý, převládají v jeho mozku alfa vlny. Jakmile začíná být ospalý, základní rytmus elektrických signálů se rozpadá a začínají převažovat pomalé vlny théta nebo delta. Lze tak velmi objektivně a rychle zjistit příznaky ospalosti, a to dokonce ještě dříve, než si člověk únavu subjektivně uvědomoval.

LN Jak výzkum probíhal?
Dobrovolníci měli na hlavě nalepeno 19 elektrod pro snímání elektrické aktivity mozku, zároveň jsme sledovali také činnost srdce pomocí EKG. Únava se objektivně zjišťovala také měřením rychlosti reakce na zvukový signál. Po zaznění tónu museli dobrovolníci co nejrychleji stisknout tlačítko. V bdělém stavu jim to trvalo 200 až 400 milisekund, když byl člověk uvolněný, asi jako po dobrém obědě, prodloužila se doba na 400 až 800 milisekund, a kdo byl ospalý, tiskl tlačítko se zpožděním 800 až 1200 milisekund až do úplného usnutí. Postupně se zvětšoval jak počet lidí, tak jejich věkové rozpětí od studentů až po penzisty. Obvykle to byly dvě skupiny, jedna nesměla před pokusem spát, druhá naopak musela.

LN Jak by se měřil příchod mikrospánku v praxi? Řidič by měl na hlavě 19 elektrod?
Vytipovali jsme na lebce místo, kam stačí přiložit pouze jednu elektrodu. Na uchu by měl řidič klipsnu, něco jako náušnici, aby se uzavřel elektrický okruh. Změnu frekvenčních vln z alfa na théta nebo delta vyhodnocuje krabička velikosti mobilu. S elektrodou by mohla být spojena buď kablíkem, nebo bezdrátově systémem Bluetooth. Jakmile by třikrát po dvou vteřinách zjistil přístroj frekvence typické pro únavu, spustil by se v kabině alarm. Když klakson dvakrát třikrát zahouká, měl by řidič vzít varování na vědomí a odpočinout si, protože jinak hrozí havárie. Nyní "tiráci" poznají únavu jen subjektivně podle svých pocitů, a to není příliš spolehlivé.

LN A vaše zařízení je spolehlivé?
V mnoha případech by vyvolalo falešný poplach, protože křivka vlnění signalizující únavu je velice podobná křivce intenzivního myšlení. Podobné je také spektrum elektrických signálů. Ale lepší několik planých poplachů než havárie způsobená mikrospánkem.

LN Co brání rozšíření přístroje?
Jenom to, že by řidiče elektroda obtěžovala. To byl jediný argument proti. Další překážkou je fakt, že výrobci požadovali jen velkou sérii, třeba 1000 kusů, ale na to nejsme na fakultě vybaveni. Myslím, že by se toho měly ujmout především pojišťovny, protože zařízení by snížilo počet nehod způsobených mikrospánkem. Škody jsou přece mnohdy statisícové.

LN Jaké podmínky jsou příznivé pro usnutí?
Nadměrný komfort v kabině, odpérované sedadlo a teplo. Samozřejmě nelze řidiče o tyto podmínky připravit, právě proto by měli mít v kabině něco, co by je před usnutím varovalo.

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.