2. března 2017 13:23 Lidovky.cz > Byznys > Firmy a trhy

Superzakázka na obzoru: Irán chce 400 autobusů z Česka, jde o obchod za miliardy

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 3Diskuse
Charakteristický částečně nízkopodlažní autobus SOR BN 12. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Charakteristický částečně nízkopodlažní autobus SOR BN 12. | foto: Wikipedia
PRAHA Český výrobce SOR Libchavy jedná o dodávce 400 autobusů do Íránu. Hodnota kontraktu by byla zhruba 80 milionů eur (2,1 miliardy korun). Autobusy by se postupně měly začít vyrábět v Íránu. Smlouva však ještě nebyla podepsána.

Informace ve čtvrtek sdělil zástupce firmy pro íránský trh Sajjed Hosejn Misbahí ze společnosti Czech Machine Tools. Autobusy jsou určeny pro provincii Alborz. „SOR Libchavy může být dodavatelem těch autobusů nejenom do Íránu, ale přes výrobu v Íránu i pro okolní státy,“ řekl Misbahí.

V Iránu již nyní působí řada výrobců autobusů ze zemí EU. Podle viceprezidenta Hospodářské komory Bořivoje Mináře je kontrakt velkým úspěchem. „Předpokládám, že export do Íránu půjde v letech 2017 i 2018 strmě nahoru,“ dodal Minář.

Kloubový autobus SOR NB 18 pražského dopravního podniku.
Elektrobus od firem SOR a Cegelec jezdí v Praze na lince 213.

Loni odjelo do Íránu z Česka několik podnikatelských misí, Hospodářská komora připravuje na letošek další. CzechTrade také loni otevřel své zastoupení v Teheránu. Tuzemské firmy mají o vývoz do země velký zájem. Letos by například měla na íránský trh vstoupit značka Škoda Auto. Český export do Íránu loni stoupl o 56 procent na 1,5 miliardy korun.

Íránská centrální banka na začátku roku zaplatila Česku starý dluh v přepočtu 202 milionů korun. Nesplacená částka byla dosud překážkou pro uzavírání nových obchodů spojených s financováním a pojištěním exportu. Šlo o pohledávku, která vznikla před zavedením mezinárodních sankcí u íránské banky Saderat.

KŘETÍNSKÉHO AUTOBUSY

  • SOR bývala původně společnost, která před rokem 1990 vyráběla zemědělské stroje. V roce 1991 ji koupili bývalí zaměstnanci Karosy.
  • Za dva roky vznikl první prototyp autobusu o délce 7,5 metru, další typy vozidel následovaly.
  • Stoprocentním vlastníkem společnosti je prostřednictvím firmy Bauliga společnost EP Industries, jejímž majoritním akcionářem je Daniel Křetínský.

České firmy již loni uzavřely první kontrakty v Íránu. Například firma Energo-Pro dodá za 405 milionů korun dvě vodní turbíny pro íránskou vodní elektrárnu Khoda Afarin. Opavský výrobce důlních strojů Ostroj zase podepsal memorandum o dodávce důlního dobývacího komplexu za desítky milionů eur.

Írán se dostal z ekonomické izolace loni v lednu, kdy světové mocnosti pod vedením Spojených států a Evropské unie zrušily protiíránské sankce výměnou za to, že Teherán omezí svůj jaderný program.

Výrobce autobusů SOR Libchavy vykázal v roce 2015 rekordní výsledky. Prodal 751 vozidel, což představuje meziroční nárůst o 31 procent. Tržby se zvýšily o 42 procent na 3,8 miliardy korun. Nejvíce autobusů, 450, společnost prodala v Česku.

Další směřovaly na Slovensko, do Polska, Německa a do Estonska. Zbytek exportu připadá na Bulharsko a Švýcarsko. Nejvíce se prodalo městských kloubových autobusů.

ČTK
  • 3Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran
Rozhovor s Vítězslavem Ivičičem: Nikdo nechce číst, že je buran

Člověk, který vybočuje nejen svým osobitým stylem, ale také svými kritickými názory.