Vyplývá to z tiskové zprávy, kterou novinářům poskytl prezident CZALPA Filip Gaspar. ČSA uvedly, že je propouštění nezbytné a společnost žádné dohody neporušuje.
Systém seniority určuje způsob propouštění nadbytečných zaměstnanců podle počtu odpracovaných let pro společnost. "Tento systém byl bezprecedentně porušen propuštěním 17 pilotů, mezi kterými jsou i mnohaletí kapitáni dálkových zaoceánských linek. Tento krok považujeme ze strany vedení za porušení dohody a zásadní problém vzájemné důvěry," uvedl Gaspar.
Podle informací o plánovaném propouštění 70 ze současných zhruba 430 pilotů ztrátových Českých aerolinií, může část z pilotů skončit v Holidays Czech Airlines, dceřiné společnosti ČSA pro charterovou dopravu. Podle Gaspara se propouštění týká maximálně 40 pilotů.
Ať klidně propouští, ale podle zavedeného systému
Sdružení CZALPA uvedlo, že nezpochybňuje nutnost redukce počtu pilotů v souladu se schváleným restrukturalizačním plánem. Trvá ale na dodržení zavedeného systému, který byl podle sdružení až do pondělí garantován i vedením ČSA.
"Vyzýváme proto ČSA ke stažení předaných výpovědí a k dodržování zavedeného systému," sdělil dále Gaspar. CZALPA podle něj zváží na základě reakce ČSA další kroky včetně právních.
České aerolinie popřely, že by jakýmkoli způsobem porušily platné dohody.
"Každá společnost má právo zvolit si zaměstnance, kteří pro ni budou pracovat. České aerolinie samozřejmě striktně postupují v souladu s platnou legislativou," řekla mluvčí ČSA Hana Hejsková. Zmiňovaný systém seniority byl podle ní součástí kolektivní smlouvy a vhledem k tomu, že nová smlouva dosud nebyla dojednána, nejsou ČSA v současné době touto dohodou vázány.
ČSA se předloni potýkaly s hrozbou ukončení provozu a vykázaly ztrátu 3,8 miliardy korun. Procházejí proto ozdravnou kůrou, jejíž součástí je kromě propouštění také výrazné snížení počtu letadel. Hospodaření firmy by mělo stabilizovat její propojení s dlouhodobě ziskovým Letištěm Praha, vznik Českého Aeroholdingu už schválila vláda.