Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Čeští stavaři si brousí zuby na německý trh

Ekonomika

  10:24
PRAHA - Česká stavební společnost Metrostav plánuje rozšířit své aktivity do Německa a Rakouska. V tuzemsku to totiž s vypisováním veřejných zakázek vypadá bledě a firma se nemá kde rozvíjet.

Stavebnictví foto: Shutterstock

Zakládá proto novou dceřinou firmu Metrostav Deutschland, jejímž prostřednictvím bude operovat na německém a rakouském trhu a systematicky zde soutěžit o veřejné zakázky.

Co bude otevření trhu znamenat?

  • Od 1. května 2011 otevřou Německo a Rakousko svůj pracovní trh i pro české pracovníky a firmy. Češi a občané dalších osmi zemí (např. Poláci, Maďaři, Slováci) již nebudou potřebovat pro práci v těchto zemích pracovní povolení.
  • Pro české podniky budou platit stejné podmínky jako pro ostatní členské státy EU.
  • České firmy se budou moci ucházet o zdejší zakázky s tím, že si budou v nákladech kalkulovat ceny na české pracovníky – zároveň ale budou muset dodržovat minimální mzdy.
  • Agentury práce budou moci do Německa a Rakouska pronajímat i české pracovní síly. Zůstane však i nadále zakázán pronájem pracovních sil ve stavebnictví, nicméně existují výjimky.
Důvodem rozrůstání Metrostavu je i zásadní změna podmínek na německém a rakouském pracovním trhu. Od 1. května totiž v těchto dvou zemích skončí takzvané přechodné období pro volný pohyb pracovníků a služeb.

Strach z Česka
Ačkoli se Česká republika stala členskou zemí Evropské unie už před sedmi lety, německý pracovní trh se českým zájemcům automaticky zcela neotevřel a Češi zde mohli pracovat jedině s pracovním povolením. To nyní odpadne. "Chceme využít pádu těchto bariér," řekl LN generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.

Firma půjde na německý a rakouský trh hlavně s tunelářskými technologiemi. "Portfolio tunelářských prací je v Německu a Rakousku mnohonásobně větší než v České republice. Hodně se tam dobudovává železniční i silniční síť," říká Pilát s tím, že firma už podala nabídky v několika veřejných soutěžích. Metrostav v Česku razí například pražský tunel Blanka.

Na začátku se bude Metrostav Deutschland soustředit v německých zemích hlavně na marketing, hlavní jádro zůstane v Česku. Zda bude firma využívat vlastní pracovní sílu, nebo sáhne i k náboru místních pracovníků, se rozhodne až podle konkrétní zakázky. Společnost Metrostav vyhledává aktivity na zahraničních trzích už delší dobu.

Čtěte také:

Například na Islandu postavila dva silniční tunely, daří se jí získávat zakázky i ve Finsku, kde provedla ražbu přístupových tunelů helsinské podzemní dráhy. Další veřejnou zakázku na ražbu dvou jednokolejných tunelů metra zde získal Metrostav letos v únoru, a to ve sdružení s tamější společností Destia OY. Firma se hodlá ucházet také o polské tendry, kde se investice do dopravní infrastruktury nezmrazily jako u nás. "V Česku bude v porovnání s ostatními zeměmi minimum veřejných soutěží," vysvětluje Pilát.

Přesto se zatím zahraniční aktivity stavební firmy na celkovém objemu práce podílejí jen několika procenty. "Má to spíš jiné výhody, než jsou příjmy z těchto zakázek. Jde o to, abychom udrželi personál ve specializovaných technologiích a neztratili kapacity," dodává šéf Metrostavu.