Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Čeští zákazníci se bouří: Operátoři nás odírají

Ekonomika

  7:00
PRAHA - Pětačtyřicetiletá Martina Veselá dostala loni v listopadu od svého mobilního operátora fakturu na částku 2560 korun. To jí ale přišlo příliš a fakturu reklamovala. Bez odpovědi. O měsíc později ji čekalo stejné překvapení, jen částka na faktuře byla o 1300 korun vyšší. Ani tehdy ale s reklamací neuspěla.
Telefonování - ilustrační foto

Telefonování - ilustrační foto foto: Shutterstock

Teď se proto chce obrátit na Český telekomunikační úřad. Paní Veselá ale rozhodně není sama, kdo měl loni problém s příliš vysokou částkou na faktuře. Český telekomunikační úřad totiž za celý loňský rok řešil 122 963 účastnických sporů mezi zákazníky a operátory, ve kterých šlo hlavně o finanční spory a reklamace.

Další tisíce stížností evidují sdružení na ochranu spotřebitelů. „Jen za loňský rok jsme zaznamenali zhruba 200 stížností měsíčně,“ potvrzuje právnička sdružení Spotřebitel.net Lucie Petránková a dodává, že stejně jako u telekomunikačního úřadu si i u sdružení Spotřebitel.net zákazníci nejčastěji stěžovali na nesprávné vyúčtování. To bylo i jednou z nejčastěji kritizovaných věcí v internetových diskusích.

INFOGRAFIKA: Porovnání cen

VOL

„Každý měsíc jsem měla vysokou částku na faktuře u T-Mobilu, tak jsem se rozhodla, že si na měsíc vypnu telefon. I přesto mi ale pak přišla faktura na tři tisíce korun,“ kroutí hlavou Eva Kousalíková, účastnice jedné z mnoha internetových diskusí na stránkách T-Mobile-Anti.cz, a podobné zkušenosti popisují na webu i stovky dalších zákazníků všech tří dominantních tuzemských mobilních operátorů.

Ti se totiž čas od času spletou a svým zákazníkům účtují třeba služby, které vůbec nevyužili. Pokud se ale zákazníci neozvou, mají smůlu a o peníze přijdou.

U sousedů se volá levněji

Kromě špatného vyúčtování jsou pak už evergreenem českých zákazníků stížnosti na ceny. Není ale divu, tuzemští operátoři jsou jedni z nejdražších v Evropě, a to i přesto, že ke konci roku šli s cenami citelně dolů.

Například u německé Telefóniky zaplatí zákazník za neomezené volání do všech sítí včetně pevných linek v přepočtu 903 korun, u české Telefóniky pak zaplatí téměř třikrát tolik. Pokud si zákazník koupí tarif Neon XXL, který neomezené volání nabízí, v e-shopu, zaplatí 3120 korun. Pokud si ale tarif pořídí třeba u prodejce, vyjde ho dokonce na 3900 korun.

Podobné je to pak i u T-Mobilu. Ten svým polským zákazníkům nabízí za 790 korun tisíc volných minut a SMS do všech sítí. Český T-Mobile nabízí za 1400 korun ekvivalent v podobě kreditu v hodnotě 1000 korun, který stačí na provolání zhruba 344 minut.

Kromě cen a špatných čísel na fakturách ale Češi loni nejčastěji kritizovali operátory i za takzvanou přenositelnost čísel. Odejít se svým číslem k jinému operátorovi by sice teoreticky mělo být jednoduché a rychlé, praxe v Česku je ale jiná.

ČTĚTE TAKÉ:

Čechy, kterým se zdá lepší nabídka jiného operátora, ale nechtějí se vzdát svého telefonního čísla, totiž často čeká nepřiměřeně dlouhá doba, kterou musí na přenos čísla čekat. A to i přesto, že převedení čísla by podle zákona mělo trvat maximálně 14 dní a doba, kdy číslo nefunguje, nesmí přesáhnout šest hodin.

Výjimkou však loni nebyly ani situace, kdy přenos trval dva měsíce a telefonní číslo nefungovalo i několik dní. Ještě větší problémy odejít s číslem k jinému operátorovi měly firmy. Ty totiž u operátorů utrácejí velké částky, a proto jim operátoři v odchodu ke konkurenci chtějí všemožně zabránit.

Nejčastější jejich taktikou loni bylo, že svým zákazníkům tvrdili, že některé z firemních čísel k jinému operátorovi nejde převést. Zároveň s tím se pak firmu snažili přesvědčit, aby jinam neodcházela. „Všichni tři operátoři mají retenční oddělení, která odcházející zákazníky formou dost citelné slevy přemlouvají, ať zůstanou,“ potvrzuje odborník na telekomunikace Martin Zikmund.