Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Chcete něco extra? Počkáte si

  14:24
PRAHA - Vyjede nový model, který vám okamžitě padne do oka. Rozhodnete se koupit si jej, ale ouha. Zájem o něj je tak velký, že na něj budete čekat další půlrok či víc. Delší dodací lhůty na auta mohou překvapit.

Auta se naštěstí stále ještě neprodávají jako housky na krámě. Je to nejen mnohem složitější produkt, ale zároveň má kromě své primární funkce, spočívající v přemisťování, také některá další poslání. Jedním z nich je například potěšení pro svého majitele, nebo také jeho reprezentace.

Když si tedy ten, kdo má automobily skutečně rád, jde svůj přesně specifikovaný vůz koupit, může ho překvapit, že jej nedostane hned. Čekací doby na automobily jsou běžnou součástí automobilového byznysu snad na celém světě. Současně lze podle nich alespoň částečně určit, který automobil se ihned na první dojem strefil do chuti svých zákazníků.

Zejména v nižších segmentech trhu a u aut prodávaných ve velkých sériích dovolí zkušenosti importérů a prodejců naplnit sklady vhodně naspeficikovanými modely. Přijde-li do prodejny zákazník bez přesné představy nebo s představou vozu na skladě, je svezení se v novém voze otázkou několika dnů.

Typ vozu Dodací doba*
Ferrari 599 GTB Fiorano 18 měsíců
Ferrari 430 Scuderia 17 měsíců
Lamborghini Murciélago 14 měsíců
Audi R8 12 měsíců
Porsche 911 GT2 12 měsíců
Lamborghini Gallardo 12 měsíců
Mercedes-Benz CLS  8 měsíců
BMW X5 3,0sd  7 měsíců
Mercedes-Benz C63AMG   6 měsíců
Bentley   6 měsíců
Mitsubishi L200  5,5 měsíce
Lexus GS450h, LS600h  5 měsíců
Mazda CX-7   5 měsíců
Mitsubishi Outlander 2,2 DI-D  5 měsíců
Citroen C-Crosser  5 měsíců
Suzuki SX4 4x4  5 měsíců
Audi Q7  4,5 měsíců
Fiat 500  4 měsíce
Volkswagen Tiguan  4 měsíce
Nissan Qashqai  3 měsíce
Škoda (všechny modely)  1-2 měsíce
O něco delší, ale nijak zvlášť, je také situace, když se požadavky zákazníka (ať již jeho vlastní, nebo „upravené“ prací chytrého prodejce) shodují s již vyrobeným vozem umístěným v některém ze skladů dovozce. Takové dodávky se většinou uskuteční během týdne. Týdenní dodací lhůta je ze zřejmých důvodů nejčastější především u levnějších aut, případně u značek, které své modely dodávají v několika přesně naspecifikovaných verzích, k nimž lze jen máloco doobjednat. U větších a především luxusnějších vozů jsou nároky na individualizaci vyšší.

Zadání do výroby
Déle se na auta čeká, když kupující požaduje nějakou zvláštní kombinaci výbavy, případně barvy karoserie, navíc ještě v kombinaci s motorem, který se neprodává příliš často. To je vůz, který si importér ani prodejci nemusejí držet na skladě. Vůz je třeba zadat přímo do výroby.

Když jde vše hladce, je auto hotové během jednoho až dvou měsíců. Tak dlouhé dodávky má v současnosti většina vozů značky Škoda, které se zadávají do výroby. Když se ale auta vyrábějí v zámoří nebo jinde daleko, je potřeba počítat s tím, že auta stráví přibližně měsíc, a možná víc, na cestě. Dodání potom trvá tři až čtyři měsíce. To je příklad Volkswagenu Jetta nebo třeba vozu Golf Variant, které se vyrábějí v mexickém závodě automobilky. Ještě o něco hůře jsou na tom pick-upy Mitsubishi L200 nebo Ford Ranger, které sjíždějí z výrobních linek v Thajsku.

Víte, co spojuje takové vozy, jako například Suzuki SX4 4x4, Nissan Qashqai, Fiat 500 nebo Hondu Civic? To jsou jen některé z příkladů vozů prodávajících se v ČR po tisícovkách kusů, které ihned po svém uvedení na trh rozpoutaly takovou nákupní horečku, že výroba zkrátka nestačila. Kromě Fiatu 500, který je horkou novinkou konce loňského roku, se u ostatních vozů poptávka s nabídkou po půl roce nebo roce vyrovnala. Nicméně do té doby se dodací lhůty přiblížily někdy i na více než půl roku. V současnosti je u těchto konkrétních vozů situace stabilizovaná.

Tedy to platí v případě, že je o vůz velký zájem po celé Evropě. V případě specifického zájmu pouze v naší zemi (například kvůli agresivní cenové politice nebo jiným důvodům) se tato situace řeší změnou dovozních kvót na úkor země s menší poptávkou.

Delší čekací doby jsou v některých případech také na automobily, u nichž právě probíhá nějaká speciální akce, v níž je lze pořídit levněji nebo jinak výhodněji. V ten okamžik se mohou čekací doby o několik týdnů či měsíců prodloužit.

Určitý náskok poptávky nad nabídkou zaznamenala koncem loňského roku například také Octavia Combi, u níž se Škodovce jinak daří udržovat standardní dodávky. Jednalo se o speciální období se zvýšenou poptávkou ze strany podnikatelů reagujících na prodloužení leasingu a doby odpisů v roce 2008. V současnosti se ale situace vrátila ke standardu.

Nikoho asi nepřekvapí, že nejdelší čekací doby jsou na luxusní a exkluzivní automobily. Jistě to platí i obráceně, a sice, že dlouhé čekací lhůty tuto exkluzivitu často spoluvytvářejí. Vždyť například Ferrari, které je svými dlouhými dodávkami pověstné, nehodlá svoji produkci zvýšit ani přes enormní zájem zákazníků.

Ferrari máte doma za 18 měsíců
Při zadání do výroby například Porsche 911 Carrera nebo Bentleye Continental GT trvá jejich výroba přibližně půl roku. Jde o již etablované a stabilizované vozy. Novinky v podobě Porsche 911 GT2 nebo Audi R8 mají čekací doby kolem jednoho roku. Rekord v tomto směru má Ferrari 599 GTB Fiorano, které se ve vaší garáži zabydlí až po 18 měsících od objednávky.

Přetlak zákazníků je patrný také u velkých vozů SUV. U Audi Q7 se dodávky již zkrátily na přibližně 4,5 měsíce, u novějšího BMW X5 ve verzi 3,0sd se ale stále drží na sedmi měsících. O tom, jak se Mercedes CLS strefil do chuti své cílové skupiny, svědčí i to, že od roku 2004, kdy se začal vyrábět, se na něj stále čeká až 8 měsíců.


* Jedná se o velmi individuální a orientační údaj. Konkrétní dodání může být rychlejší.

Autor: