Náklady mají činit 1,5 miliardy dolarů, což z tunelu dělá jeden z největších infrastrukturních projektů v Jižní Americe.
Tunel povede v nadmořské výšce 3800 až 4070 metrů. Současný hraniční přechod mezi oběma zeměmi leží ve výšce 4780 metrů, od listopadu do května ale většinou bývá kvůli počasí uzavřen. Projekt má financovat Meziamerická rozvojová banka (IADB).
Propadající se most a hrozící sesuv na D8? Situace se lehce podcenila, říká expert |
Tunel výrazně urychlí spojení mezi západoargentinským městem San Juan a chilským přístavním městem Coquimbo. Určen bude hlavně pro přepravu zboží a pro turistiku. Tunel by mohl také urychlil obchodní spojení mezi Chile a jihobrazilským přístavem Porto Alegre.
Nový tunel má být jedním z nejdelších silničních tunelů na světě. V současné době prvenství patří Laerdalskému tunelu v Norsku, který je dlouhý 24,5 kilometru.
Tunel přes pohoří And by tak byl pátým až šestým nejdelším tunelem na světě, podle toho, jaká bude skutečná délka po jeho dokončení. Vůbec nejdelším tunelem na světě je Gotthardský tunel, který je ale železniční. Dlouhý je 57 kilometrů.